Möysä, Viipurintie 2

Kaavatyön tavoitteena on huoltoaseman käytöstä poistuneen tontin käyttötarkoituksen muuttaminen pääosin asuinkäyttöön.

Kaavatyön perustiedot

KaavatunnusA-2913
Kaavatyön tyyppiAsemakaavan muutos
VireilletuloKaavoituskatsaus 01.03.2023
Kaava-aloitteen tekijäYksityinen hakija

Kaavatyön eteneminen

• Kaavatyö on erotettu omaksi osakseen kaavatyöstä A-2830 (Möysä, Möysänkatu 5 ja 5b sekä 24, Viipurintie 2), joka on aloitettu alun perin vuonna 2021.

• Asemakaavamuutoksen luonnosvaiheen kuuleminen oli 15.2.–29.2.2024. Kaavatyön aineisto oli esillä tämän verkkosivun lisäksi paperikopioina Lahti-Pisteen osallistumistila Kympissä ja pääkirjastossa. Kaavaluonnoksesta jätettiin kaksi (2) mielipidettä.

Kaupunkisuunnittelu järjesti yhdessä keskustan kumppanuuspöydän kanssa asukastilaisuuden Möysän koululla, Hiljankuja 6, torstaina 14.3. 2024. Asukasillassa esiteltiin kolme työn alla olevaa kaavatyökohdetta Möysän liikenneympyrän läheisyydessä. Myös Lahden museot esittelivät tilaisuudessa näkökulman alueen kehitykseen.

Muiden vaiheiden kohdalta voit tutustua kaavatyön niihin vaiheisiin liittyvään aineistoon.

• Osallisilta saadun palautteen perusteella vaihtoehto 1:n pohjalta on tehty uusi kaavaluonnos, jossa rakennusoikeutta ja kerroslukua on madallettu. Pysäköinti järjestetään maantasoratkaisuna. Julkisivun käsittelyyn, kattomuotoon, tontin istuttamiseen ja meluntorjuntaan liittyviä määräyksiä on erityisesti tarkennettu. Muutosten vuoksi kaavaluonnoksen kuuleminen pidetään uudelleen.

Asemakaavamuutoksen luonnosvaiheen toinen kuuleminen oli 6.6.–20.6.2024. Kaavatyön aineisto oli silloin esillä tämän verkkosivun lisäksi paperikopioina Lahti-Pisteen osallistumistila Kympissä ja pääkirjastossa. Kaavaluonnoksesta jätettiin kolme mielipidettä.

• Kaupunkiympäristölautakunta

Kaavaehdotus nähtävillä