Kaupunkibulevardi tarvitaan Radanvarren aluetta, liityntäpysäköintiä ja läpiajoliikennettä varten. Radanvarsi kehittyy voimakkaasti ja sinne tulee paljon uutta rakentamista sekä asukkaita tulevina vuosina. Nykyisen väylän kaupunkibulevardisointi on ollut ehtona radanvarren kaavoituksen etenemiselle.
Mannerheiminkadun luonne muuttui valtatiestä kaduksi, kun Eteläinen kehätie valmistui. Mannerheiminkadun ajoneuvoliikenteestä 50 % siirtyy ennusteiden mukaan kehätielle, ja raskaanliikenteen osalta osuus on vielä suurempi. Huhtikuussa 2021 raskaan liikenteen määrä Mannerheiminkadulla oli vähentynyt noin kolmannekseen aiemmasta, väyläviraston tiedote.
Tilasto liikennemäärien muutoksesta
Kaupunkibulevardin kautta voidaan hillitä paremmin ajonopeuksia sekä siirtää sellaista läpiajoa eteläiselle kehätielle, joka ei liity keskustan palveluiden käyttämiseen. Näin parannetaan alueen liikenneturvallisuutta ja viihtyisyyttä, kun ilmanlaatu ja melutilanne kohenee.
Kun kyseessä on kaupungin katu, pitää entistä paremmin ottaa huomioon myös tasapuolisesti kaikki liikkumismuodot: kävely, pyöräily, joukkoliikenne ja autoilu. Muutoksen yhteydessä korjataan tilanne nykyisen tieliikennelain mukaiseksi. Se tarkoittaa, että esimerkiksi lain edellyttämällä tavalla kävely ja pyöräily erotetaan toisistaan eri väylille.