Melulla on vaikutuksia ihmisen terveyteen, ympäristön viihtyisyyteen, linnustoon ja muuhun eläimistöön. Autoliikenne on merkittävin ympäristömelun lähde. Melun häiritsevyys riippuu melun määrällisistä ominaisuuksista (voimakkuudesta, kestosta ja toistuvuudesta).
Lahden meluselvitys 2022 -raportti: Autoliikenne merkittävin ympäristömelun lähde Lahdessa
Lahden kaupunki on julkaissut meluselvityksen, joka kuvaa vuoden 2021 melutilannetta. Selvityksessä kuvataan maanteiden, katujen, rautateiden ja direktiivin edellyttämien teollisuuslaitosten melutasot. Selvitykset on laadittu EU:n ympäristömeludirektiivin mukaisesti ja kansallisten säädösten mukaisesti.
EU:n direktiivin ja kansallisen ympäristönsuojelulain käyttämät laskentatavat ja melun tunnusluvut poikkeavat toisistaan, joten näiden kahden raportin sisältämät tulokset eivät ole suoraan vertailukelpoisia. Ympäristömeludirektiivin tavoitteena on saada EU:n jäsenmaiden melutilanteesta vertailukelpoista tietoa.
Selvitysten mukaan autoliikenne on merkittävin ympäristömelun lähde. Kansallisilla arvoilla laskettujen tulosten perusteella Lahden kaupungin 120 000 asukkaasta 26 800 (22,3 %) altistuu tieliikenteen melulle, jonka keskiäänitaso on päivällä yli 55 dB. Raideliikenteen aiheuttamalle melulle altistuu päivällä 1 000 (0,8 %) asukasta.
Liikenteen vähentäminen tai hidastaminen ovat merkittävimmät keinot laskea melutasoa. Muita merkittäviä tapoja vähentää asuinalueiden melua ovat kaavoitus ja maankäyttö, erilaiset meluesteet, suojavallit ja talojen rakentamisessa käytetty tekniikka, kuten melua eristävät seinät ja ikkunat.
Liite: Lahden kaupungin meluselvitys 2022
Lahden karttapalvelusta löytyvissä kartoissa on esitetty yhteismelu, eli katu-, tie-, raide- ja teollisuusmelu sekä yö- ja päiväaikaan:
Päivämelukartta
Yömelukartta
- Vinkki: Alakulmassa oikealla on laatikko ”kartalla näkyvissä”. Melukartan vieressä olevia kahta sinistä ympyrää painamalla pääset liukusäätämään melukartan läpinäkyvyyttä. Näin saat siis halutessasi taustalla olevan maastokartan selkeämmin näkyviin.
Melun ohjearvot
Valtioneuvoston antamat ohjearvot on tarkoitettu yleisiksi ohjeiksi, joita voidaan käyttää apuna esimerkiksi kaavoituksessa, tiesuunnittelussa ja rakentamisessa.
Ohjearvoja ei siis voi tulkita siten, että niiden on alituttava kaupunkiympäristössä aina. Tosiasia on, ettei nykytekniikalla ole joka paikassa mahdollista päästä ohjearvojen tasoon.
Tärinä
Rautatieliikenne aiheuttaa tärinää Lahdessa savimailla. Lisätietoa löydät Liikenneviraston sivuilta.
Hiljaiset alueet
Hiljaisuus on suhteellista ja kokemuksellista. Alueet, joilla melutasot jäävät alle 45 desibelin, on tulkittu hiljaisiksi alueiksi.
Hiljaisten alueiden selvitys on tehty Lahden kaupungin toimeksiannosta. Tehtävänä oli päivittää vuonna 2010 tehty vastaava selvitys (Sito, 2010). Pohjana työlle oli 2017 laadittu Lahden kaupungin meluselvitys, joka tehtiin EU:n ympäristömeludirektiivin perusteella.
Vuoden 2010 jälkeen mm. Nastolan alue on liitetty Lahden kaupunkiin. Myöskin melusta on uutta tietoa, kun koko kaupungin kattava meluselvitys on laadittu EU:n meludirektiivin edellyttämässä laajuudessa vuosina 2012 ja 2017. Selvitys on tehty paikkatietomenetelmin, lisäksi on tehty tarkentavia melumittauksia 4 kohdassa kaupungin alueella.
Hiljaisia alueita tunnistettiin 81 kpl. Pääosalla alueista melutasot ovat alle 45 dB. Erikseen on mainittu, mikäli joillakin alueilla melutason on mittausten tai asiantuntija-arvion perusteella arvioitu olevan alle 40 dB.
Kaikkien hiljaisten alueiden kokonaispinta-ala on noin 30 800 hehtaaria. Lahden kaupungin maapinta-ala on 459,47 km2 eli 45 947 hehtaaria. Näin ollen 67 % maapinta-alasta kuuluu hiljaisiin alueisiin. Huomattava osa hiljaisten alueiden pinta-alasta muodostuu laajoista maa- ja metsäalueista entisen Nastolan alueella.