Hyppää sisältöön

Oiva-järjestelmä

Oiva on elintarvikevalvonnan tarkastustietojen julkistamisjärjestelmä, joka tuo elintarvikealan yritysten valvontatulokset kuluttajien tietoon.

Oiva julkistamisjärjestelmää koordinoi Ruokavirasto ja Oivan mukaisia tarkastuksia tekevät kuntien elintarvikevalvontaviranomaiset vuosittaisen valvontasuunnitelmansa mukaisesti. Valvonta perustuu valvontakohteen riskiluokitukseen, jossa noudatetaan valtakunnallisen elintarvikevalvontaohjelman periaatteita.

Pääsääntöisesti elintarvikevalvonnan tarkastukset tehdään kohteisiin ennalta ilmoittamatta, koska tarkoituksena on tarkastaa toimijan sen hetkistä toimintaa.

Tarkastettavat ja ilmoitusvelvolliset elintarvikkeiden tarjoilu- ja myyntipaikat jaetaan ravintoloihin, myymälöihin ja ruokaloihin. Ravintoloihin kuuluvat ruokaravintolat, grillit, pikaruokapaikat ja kahvilat. Myymälöihin kuuluvat elintarvikemyymälöiden lisäksi kioskit ja elintarvikkeita ja ravintolisiä myyvät erikoiskaupat kuten luontaistuotemyymälät sekä apteekit.  Ruokaloihin kuuluvat henkilöstöravintoloiden, päiväkotien, koulujen ja oppilaitosten keittiöt sekä keskuskeittiöt.

Oiva-tarkastuksella arvioitavat asiat

Jokaisella Oiva-tarkastuksella arvioidaan elintarviketurvallisuuteen vaikuttavia asioita, kuten elintarvikkeiden säilytys- ja valmistusolosuhteita, puhtaanapitoa ja henkilökunnan toimintaa. Oivassa ei arvioida asiakaspalvelun tai muun palvelun tasoa eikä ruuan makua.

Oiva-järjestelmässä arvioitavat elintarvikevalvonnan tarkastusten tulokset ovat julkisia. Tarkastustulokset julkaistaan hymynaamoin Oiva-hymy-sivustolla, josta ne ovat kuluttajan tarkasteltavissa. Toimijalle tarkastuksesta laaditaan Oiva-raportin lisäksi erillinen tarkastuskertomus, joka tulee vain toimijan tietoon.

Valvontakohteen viimeisin Oiva-raportti (alkuperäinen) on laitettava esille toimipaikassa asiakassisäänkäynnin yhteyteen, niin että kuluttaja voi sen helposti lukea.  Kun elintarvikeyritys markkinoi elintarvikkeita sivuillaan, yrittäjän on julkaistava sähköinen versio viimeisimmästä Oiva-raportistaan, joka on sijoitettava verkkosivujen ensimmäiselle sivulle.

Oiva arvosteluasteikko

Hymiöitä on neljä: Oivallinen, Hyvä, Korjattavaa ja Huono. Mitä leveämpi hymy, sen paremmin elintarviketurvallisuusasiat ovat ravintolassa, myymälässä tai teollisuudessa. Tarkastuksen tulos tarkastusraportissa määräytyy sen perusteella, mikä on tarkastettujen kohtien heikoin arvosana.