Tekninen- ja ympäristölautakunta päätti elokuussa keskustan aluenopeusrajoituksista. Ytimen 30km/h rajoitus on herättänyt keskustelua ja päätin kerätä mielestäni neljä keskeisintä syytä siihen, miksi Lahti – Tampereen ja monien muiden kaupunkien vanavedessä – on päätynyt suitsimaan nopeuksia keskusta-alueella.
1. Liikenneturvallisuus
Jokainen henkilövahinko liikenteessä on liikaa – tämän varmaan allekirjoittavat kaikki? Ajonopeuksien alentaminen suojaa erityisesti kävelijää ja pyöräilijää – niin lapsia, aikuisia kuin vanhuksia, joilla ei ole metallikoppia suojanaan. Tutkimusten mukaan onnettomuuksien määrä vähenee merkittävästi, kun nopeusrajoituksia alennetaan. Kuskilla on enemmän aikaa havainnoida ympäristöä ja jarrutusmatkakin lyhenee. Ajonopeuden ollessa 30km/h tai on jalankulkijan kuoleman todennäköisyys törmäystilanteessa hyvin pieni.
2. Melu ja ilmanlaatu
Lahden keskustassa asuu vakituisesti päälle 12 000 asukasta ja määrä kasvaa tulevina vuosina. Maltillisempi vauhti tuottaa merkittävästi vähemmän melua ja pakokaasuja sekä lisää sitä kautta asuin- ja asiointiviihtyvyyttä. Kun ajonopeus lasketaan 50 kilometrin tuntivauhdista 30 kilometriin, melun määrä käytännössä puolittuu ja typpioksidien ja häkäkaasun määrä vähenee nelisenkymmentä prosenttia.
3. Sujuvampi liikenne
Taitaa olla jonkinlainen myytti, että nopeusrajoitusta laskettaessa liikenne puuroutuu, matka-aika pitenee ja jonot kasvavat. Ei huolta, vaikutus onkin päinvastainen. Liikenne virtaa tutkimusten mukaan parhaiten kaupunkialueilla, joissa nopeusrajoitus on 20-30km/h. Samalla parantuu pyöräilijöiden turvallisuus kaduilla, joilla pyöräliikenne on ohjattu ajoradalle.
4. Kävelijöiden ja pyöräilijöiden määrän kasvu
Kun katutila koetaan turvallisemmaksi ja viihtyisämmäksi, uskaltautuu yhä useampi pyörän selkään ja omille jaloilleen. Tästä seuraavat terveyshyödyt ovat kiistattomia ja yhteiskunta säästää. Myös maapallo kiittää, kun liikkumisen päästöt pienenevät.
Aja siis hiljaa isi nyt vaan.