Työllisyyden kuntakokeilu käynnistyi valtakunnallisesti 1.3.2021, jolloin osa valtion työ- ja elinkeinotoimistojen tehtävistä siirtyi kokeilukuntien vastuulle. Kuntakokeiluun siirtyvän asiakkaan palveluista vastaa nyt hänen kotikuntansa.
Kuntakokeilun käynnistymispäivä oli virstanpylväs suuressa muutosprosessissa, jossa rakennetaan uusia ratkaisuja työllisyyspalveluihin ja osaavan työvoiman saatavuuteen.
Kuntakokeilussa asiakas on keskiössä
Asiakkaan saamat palvelut laajenevat entisestä, ja palveluita tullaan rakentamaan asiakkaan yksilöllisen palvelutarpeen pohjalta henkilökohtaisten kohtaamisten kautta.
Kukin asiakas saa omavalmentajan, joka ohjaa asiakasta yksilöllisesti kohti työllistymistä tai koulutukseen. Omavalmentaja aktivoi ja motivoi asiakasta itse ratkaisemaan työllistymisen haasteita.
Lahti korostaa verkostomaista toimintatapaa, jossa kuntien ja TE-toimiston osaamiseen yhdistyy eri alojen asiantuntemus mukaan lukien sote-, nuoriso-, maahanmuuttaja- ja koulutuspalvelut. Monialainen verkosto kykenee vastaamaan kokonaisvaltaisesti työttömän työnhakijan haasteisiin, joissa voi yhdistyä monia tekijöitä terveysongelmista osaamiseen.
Miten rakennetaan onnistumisen polku
Lahden seudulla TE-toimiston asiakkuudet siirtyivät kuntakokeilulle 6.–7.3., jonka jälkeen omavalmentajat ryhtyivät ottamaan yhteyttä asiakkaisiin. Työsarkaa riittää, sillä asiakkaita Lahdessa, Asikkalassa, Hollolassa, Kärkölässä ja Orimattilassa on yhteensä noin 11 600, joista noin 9 500 Lahdessa.
Asiakastapaamiset käynnistyvät portaittain koronatilanteen sallimissa rajoissa. Tavoitteena on päästä mahdollisimman pian henkilökohtaisiin kohtaamisiin.
Muutos työllisyyspalveluissa on suuri. Kuntien ja TE-toimiston työntekijät muodostavat nyt yhdessä uuden työyhteisön. Jokainen työntekijä on uudessa tiimissä. Samalla osaaminen ja resurssit yhdistyvät.
Muutoksen haaste on pelisääntöjen luomisessa, henkilöstön hyvässä tiimiytymisessä ja osaamisen jakamisessa.
Miten saada koko työyhteisö puhaltamaan yhteen hiileen ja luoda yhdessä tekemisen kulttuuri? Vastaus on henkilöstön motivointi, muutosvalmennus, valmentava ja läsnä oleva esimiesote sekä henkilöstön hyvinvoinnista huolehtiminen.
Pohjan onnistumiselle luo panostus henkilöstöön ja asiakastyön tulosten seurantaan.
Onnistumisen edellytyksiä rakentaa tavoite, että jokaisella omavalmentajalla on intoa, halua ja aikaa palvella asiakasta. Me olemme asiakasta varten ja teemme työtä asiakkaan parasta tavoitellen.
Kestäviä vaikutuksia työllisyyteen ja elinvoimaan
Onnistumista työllisyyden kuntakokeilussa tulee arvioida pitkällä aikavälillä, sillä kuntakokeilun asiakkaiden työllistyminen on usein pitkä polku.
Pikemmin kuin nopeita ratkaisuja, Lahden seudulla haetaan kestäviä työllistymisen ratkaisuja, joilla on pysyvä vaikutus. Viime kädessä on kysymys seudun elinvoiman vahvistamisesta.
Lahden seudun työllisyyden kuntakokeilu tietopaketti