Vaikka voisi ajatella, että asemia voisi vain lätkiä rajattomasti sinne tänne, on todellisuus hieman toinen. Asemasuunnittelu ei ole helppoa. Pyörien määrä asettaa rajat asemien määrälle ja siksi on käytettävä harkintaa siitä, mihin asemia sijoitetaan. Sopivana asemakohtaisena pyörämääränä pidetään kymmentä pyörää. Meillä asemia on kuitenkin enemmän ja pyöriä vähemmän per asema. Näin olemme paremmin pystyneet vastaamaan lahtelaisten toiveisiin.
Asemaverkon luonnollinen nollapiste on tiheimmin asutussa keskustassa. Keskustasta lähtien asemia levitetään ympäröiville alueille. Asemia keskitetään ensisijaisesti sinne, missä on runsaammin asutusta, palveluita sekä työpaikkoja. Mieluiten kaikkia näitä, jolloin potentiaalisten käyttäjien määrä on suurimmillaan. Joskus tärkeä yksittäinen toiminto vaatii oman asemansa, kuten yliopistokampus.
Sosiaalinen kestävyys on myös yksi huomioonotettava tekijä. Kaupunkipyörät ovat osa joukkoliikennettä ja tärkeä palvelu alueilla, joilla asuu esimerkiksi runsaasti autottomia kotitalouksia.
Syksyn 2021 pilottikaudella selkeä kolmen suosituimman aseman kärki oli seuraava:
- Tori
- Trio
- Satama.
Asemaverkkoa päivitettiin kaudelle 2022
Kaudelle 2022 teimme asemaverkkoon seuraavat muutokset: vähälle käytölle jäänyt Tiedepuiston pysäkki siirrettiin Mukkulan ostoskeskukseen, jossa se palvelee laajempaa joukkoa ja täydentää Mukkulan joukkoliikennetarjontaa. Tiedepuiston kävijät voivat hyödyntää jatkossa Kampuksen pysäkkiä. Metsäkankaan asema siirrettiin hieman keskeisemmälle sijainnille alueella. Uusi Mankeli-pysäkki sijoitettiin Sykekadun kulmaan, Päijät-Hämeen keskussairaalan läheisyyteen ainakin tämän kauden ajaksi.
Mitä enemmän Mankeleilla ajetaan, sitä todennäköisemmin saamme luvan tuplata pyörä- ja asemamäärän ensi kaudelle. Ja ehkäpä uuden Mankeli-aseman myös juuri sinun asuinalueellesi.
Kiitos kun mankeloit!