Lahden kaupungin asiakaspalvelupiste, Lahti-Piste vastaa yleisestä palveluneuvonnasta, sekä sähköisen asioinnin opastuksesta. Lahti-Piste palvelee arkisin klo 8-18 välisenä aikana. Lahti-Pisteen palveluneuvojat tavoitat asiointipalvelupisteeltä, kauppakeskus Trion 2. kerroksesta, Palvelutorin punaisella alueelta, sekä puhelimitse, sähköpostitse ja chatin sekä yleisen palautepalvelun kautta.
Lahti-Piste
Lahti-Piste palvelee
Lahti-Piste palvelee arkisin ma-pe klo 8-18.
- 03 814 2355
- lahtipiste@lahti.fi
- Chat lahti.fi – sivuston kautta
- Palautepalvelu
- Lahden Palvelutori, Kauppakeskus Trio 2.krs
- Tarkastathan aina palvelumme poikkeusaukioloajat sivun alareunasta
Ajankohtaista
- Käyntiasiointipisteemme löydät Triossa sijaitsevalta Palvelutorin punaiselta alueelta, heti Info-pisteen takaa.
- Lahti-Pisteen tavoitat puhelimitse, sähköpostitse ja chat-palvelun kautta
- Suosittelemme asiointia sähköisesti ja puhelimella
- Perjantaina 15.11. Lahti-Piste on poikkeuksellisesti suljettu.
Lahti-Pisteen palvelut
Lahti-Piste toimii Lahden kaupungin keskitettynä asiakaspalvelupisteenä. Toimimme kuntalaisen ensisijaisena yhteydenottopisteenä. Lahti-Pisteessä otetaan vastaan anomuksia ja hakemuksia, neuvotaan lupa- ja vuokraustoiminnan asioissa, otetaan vastaan kaupungin maksuja ja hoidetaan Lahden Seudun Liikenteen asiakaspalvelua. Autamme sähköisen asioinnin kanssa tai ohjaamme sinut asiantuntijan luo.
Seuraa meitä Facebook Lahti-Piste
ja Instagram lahti_piste
-
- Yleinen ohjaus ja neuvonta, sähköisen asioinnin opastus ja neuvonta
- Chat-toiminnot
- Lahden Timmi-tilavarausjärjestelmän käytön ohjaus
- Lahden verkkokauppa: Tapahtumapalveluiden tavaralainaus, Yhteiskäyttötyökalujen lainaus, sekä ympäristöneuvonnan mittarit ja retkeilyvälineet.
- Ympäristöneuvonnan lainattavia tarvikkeita
- Etätentit Palvelutorin tiloissa
- Lahden Seudun liikenteen asiakaspalvelu ja matkakortit Lahden seudun liikenteen verkkosivu
- Matkailuneuvonta ja esitteet Visit Lahti verkkosivu
- Wellamo-opiston ilmoittautumiset – Wellamo-opisto verkkosivu
- Kirjaamon asiakaspalvelua
- Avustukset
- Osallistuva budjetointi
- Kaavojen ja katusuunnitelmien nähtävillä olo, Osallistumistila Kymppi
- Ympäristöneuvonta, jäteneuvonta
- Varhaiskasvatuksen palveluneuvonta, hakemusten vastaanotto.
- Rakennusvalvonnan asiakaspalvelua
- Liikuntapalveluiden asiakaspalvelua mm. avaimet, suurhallikortit, sporttikortit
- Pyydysmerkkien ja virkistyskalastuslupien myynti
- Tietoa venepaikoista ja venepaikkojen varauspalvelu, telakointipaikat
- Maisematyölupien vastaanotto mm. puunkaato
- Pysäköintiluvat
- Lahden kaupungin pysäköintisakkojen oikaisuvaatimusten vastaanotto
- Kassapalvelut
- Kela asiointipistepalvelut
-
Lahti-Pisteellä saat apua kaupungin sähköisten asiointikanavien käyttöön ja hallintaan. Palvelemme asukkaita aukioloaikojemme puitteissa niin asiointipisteellämme Lahden Palvelutorilla, kuin puhelimitse.
-
Lahti-Piste järjestelee mahdollisuuden suorittaa etätentti, jos oppilaitoksesi järjestää etätenttejä. Selvitä tilanne oman oppilaitoksesi kanssa. Tenttimaksu on 40,50€/tentti ja maksat sen saapuessasi tenttiin. Ulkomaiseen korkeakouluun suoritettavan tentin maksu on 40,50€.
Tentin voi suorittaa Palvelutorin tiloissa, kauppakeskus Triossa arkisin ma-pe Lahti-Pisteen palveluaikoina (8-18, kesällä 8-16). Tenttitilaisuudessa on reaaliaikainen videovalvonta. Sähköistä tenttiä ei ole mahdollista suorittaa.
Ohjeet tenttijälle
- Ennen tenttiin ilmoittautumista kysy omasta korkeakoulustasi, voitko suorittaa tentin Lahdessa. Varmista korkeakoulustasi tentin ajankohta ja kysymysten toimittaminen. Muista varmistaa myös korkeakoulusi tenttijärjestelyistä vastaavan yhteyshenkilön nimi ja yhteystiedot (puhelinnumero, sähköpostiosoite) sekä postiosoite, johon tenttivastaukset lähetetään. Tietoja kysytään tentin ilmoittautumislomakkeessa.
- Ilmoittaudu Lahdessa järjestettävään tenttiin verkkolomakkeella viimeistään 14 vrk ennen tenttipäivää. Jälki-ilmoittautumisia ei oteta vastaan. Täytä lomake huolella ja muista erityisesti merkitä tenttipäivä ja kellonaika. Lähetettyäsi lomakkeen saat sähköpostiisi automaattiviestin, jossa näkyvät lomakkeella ilmoittamasi tiedot. Automaattiviesti tarkoittaa , että ilmoittautumisesi on otettu vastaan. Jos tenttiä ei pystytä järjestämään haluamanasi ajankohtana, Sinulle ilmoitetaan siitä erikseen mahdollisimman pian.
- Ilmoita korkeakoulusi yhteyshenkilölle Lahden tenttipaikan sähköpostiosoite tai postiosoite tenttikysymysten lähettämistä varten. Sähköposti: lahtipiste@lahti.fi. Aihe-kenttään merkintä ”ETÄTENTTI”
Postiosoite: Lahti-Piste, Palvelutori. Aleksanterinkatu 18 A, 15140 Lahti. Kuoreen merkintä ”ETÄTENTTI”.
Etätenttiä koskevat tiedustelut lähetetään lahtipiste@lahti.fi -sähköpostiin. Lahti-Pisteen asiakaspalvelunumero ei vastaa etätenttiä koskeviin tiedusteluihin. - Tenttijänä Sinun vastuullasi on varmistaa suoraan korkeakoulustasi, että korkeakoulusi lähettää tenttikysymykset ajoissa Lahti-Pisteelle. Jotta etätentti voidaan toteuttaa, kysymysten tulee olla Lahti-Pisteellä viimeistään tenttiä edeltävänä päivänä klo 15 mennessä. Jos kysymykset eivät ole tulleet määräaikaan mennessä, etätenttitilaisuutta ei voida järjestää. Lahti-Pisteen etätenttipalvelu ei huolehdi tenttikysymysten pyytämisestä eri korkeakouluista eikä varmista niiden saapumista.
- Mikäli et osallistu ilmoittamaasi tenttiin, on Sinun peruttava tenttivaraus sähköpostitse viimeistään edellisenä päivänä lähettämällä siitä ilmoitus lahtipiste@lahti.fi -sähköpostiosoitteeseen.
- Saavu tenttipaikalle ajoissa, noin 15 min ennen tenttiä. Ilmoittaudu Lahti-Pisteen asiakaspalvelutiskille, Palvelutorille, Trion 2.kerrokseen ja maksa tenttimaksu. Mukaan tenttitilaan voit ottaa vain kirjoitusvälineet ja henkilöllisyystodistuksen sekä mahdolliset ennalta ilmoitetut työvälineet.
- Tenttitilassa on reaaliaikainen kameravalvonta ja tentin valvoja käy paikalla kerran tunnissa.
- Tentin voit aloittaa, kun valvoja antaa luvan, tästä alkaa myös tenttiaika. Tentistä saat poistua aikaisintaan 30 minuuttia tentin alkamisesta. Sinun on lähtiessäsi palautettava kysymys- ja vastauspaperit valvojalle sekä todistettava henkilöllisyytesi.
- Tenttivilppi tai sen epäily: Valvoja puuttuu asiaan, jos opiskelija käyttää puhelinta, keskustelee muiden tenttijöiden kanssa tai toimii muuten ohjeiden vastaisesti. Opiskelija poistetaan tenttitilaisuudesta vilppiepäilystä. Vastauspaperiin tehdään merkintä asiasta ja vastaukset lähetetään tentaattorille.
-
Kadunhoidon kunnossapidon asukaspalvelu on keskitetty lahden kaupungin sähköiseen palautepalveluun ja Lahti-Pisteeseen.
Katujen kunnossapidon lisäksi palautetta voi antaa puistojen ja viheralueiden hoitoon liittyvissä asioissa.Lahden asiointipalvelun palaute välittää viestin suoraan urakoitsijalle, jos aiheeksi on valittu ”kadunhoito”, ”puistot ja viheralueet” tai ”kalusteet ja varusteet”. Ongelmakohdan sijainti on määritettävä kartalle.
Tämä on nopein ja suorin tapa tavoittaa urakoitsijat ja Lahden kaupungin asiantuntijat, joilla on velvoite reagoida saapuneisiin palautteisiin.Halutessasi voit siis toki asioida myös meillä Lahti-Pisteessä – Palvelutori, Kauppakeskus Trio – tavoitat meidät myös• puhelin 03 814 2355
Palveluaikojen ulkopuolella voit jättää viestin vastaajaan.
• sähköposti lahtipiste@lahti.fi
• www.lahti.fi- Chat-palveluPalautetta voit antaa myös mobiilisti. App löytyy sovelluskaupasta. -
Lahden keskustassa vanhojen kaavojen alueella olevien kiinteistöjen asukas voi lunastaa ajoneuvokohtaisen asukaspysäköintitunnuksen, jolla voi pysäköidä katujen varteen erikseen merkityille osuuksille.
Lupia voi nyt ostaa täysinä kalenterikuukausina valitsemansa pituiseksi ajaksi 1-12kk välillä.Asukaspysäköintiluvan hankkiminen ja uusiminen tapahtuu e-asiointipalvelussa.
Verkkopalvelussa lupa-asiat hoidetaan vahvan tunnistautumisen avulla.
Lahti-Pisteessä saat tarvittaessa apua sähköiseen asiointiin.Lisää tietoa asiasta
Asukaspysäköintiluvat siirtyvät sähköiseen järjestelmään – LahtiYrityspysäköinnin sekä veteraanien pysäköintiluvat hoidetaan edelleen Lahti-Pisteessä.
Lahti-Piste palvelee myös niitä, joilla ei ole mahdollisuutta vahvaan tunnistautumiseen.Palvelumaksu Lahti-Pisteessä on 5€ uusimiskertaa kohden.
-
Asiointipiste on Kelan ja muiden julkisten organisaatioiden yhdessä ylläpitämä palvelu.
Lahti-Piste, palvelee myös Kelan asiointipisteenä.Lahti-Piste palvelee arkisin ma-pe klo 8-18. Katso myös poikkeukset palvelussa.
Lahti-Pisteen palveluneuvojat opastavat asiakkaita yleisellä tasolla Kela-asioissa ja auttavat tarvittaessa verkkoasioinnissa, joka on mahdollista Palvelutorin kaikilla asiakastietokoneilla. Asiointipisteestä saa Kelan hakemuslomakkeita ja esitteitä, ja siellä olevaan postilaatikkoon voi jättää postia Kelalle.Kelan oma palvelupiste Lahdessa sijaitsee osoitteessa Kirkkokatu 12 ja on avoinna ilman ajanvarausta arkisin ma–pe klo 09–12. Iltapäivisin klo 12–16 Kelan omassa palvelupisteessä palvellaan vain ajanvarausasiakkaita. Kelan palveluiden osoitteet ja aukioloajat löytyvät verkosta osoitteesta www.kela.fi/palvelupisteen-haku.
Useimmat Kela-asiat voi hoitaa OmaKelassa tai puhelimessa.
-
Poikkeusaukiolot 2024
Pe 15.11. suljettu
Pe 29.11. avoinna klo 8-16
To 5.12. avoinna klo 8-16
Pe 6.12. Suljettu (itsenäisyyspäivä)
Ma 23.12. avoinna klo 8-16
Joulu
24. – 26.12. suljettu27. – 31.12 avoinna 8-16
Ke 1.1. suljettu
Yhteystiedot
-
Lahti-Piste kaupungin asiakaspalvelu
Postiosoite
Palvelutori, Kauppakeskus Trio, Aleksanterinkatu 18, 15140 Lahti
MA – PE klo 8-18
Poikkeusaukiolot 2024
- 15.11. suljettu
- 29.11. avoinna klo 8-16
- 5.12. avoinna klo 8-16
- 6.12. suljettu
- 23.12. avoinna klo 8-16
- 24.12.-26.12. suljettu
- 27.12. avoinna klo 8-16
- 30.-31.12. avoinna 8-16
- 1.1.2025 suljettu
-
Jenni Hannula
Asiakaspalvelupäällikkö