Hyppää sisältöön

Luontokouluohjelmat

Luontokoulu Kaisla on liikkuva luontokoulu eli ympäristökasvattajat tulevat sinne missä ryhmä on. Suurin osa toiminnasta tapahtuu lähiluonnossa: pihassa, metsässä tai vesistön äärellä. Paikka voi olla koulun tai päiväkodin lähimetsä tai jokin muu luontokohde.

Tilaa kokonaisia ohjelmia luontokoulun varauskalenterin kautta. Voit ottaa yhteyttä myös sähköpostitse ja kysyä toivomaasi aiheeseen räätälöityjä opetustuokioita. Luontokouluohjelmien kuvaukset myöhemmin tällä nettisivulla.

Otamme varauksia vastaan syksylle 2024.

Varaa luontokouluohjelma suoraan varauskalenterimme kautta:

Luontokoulu Kaislan varauskalenteri

Toiminta on Lahdessa toimiville oppilaitoksille, varhaiskasvatusyksiköille ja nuorisotoimelle maksutonta.

Tarjoamme enintään yhden vierailun lukukautta kohden samalle ryhmälle.

Toimintaan mahtuu mukaan maksimissaan 25 lasta/nuorta. Isommille luokille voidaan järjestää kaksi peräkkäistä samansisältöistä opetustuokiota.

Luontokouluohjelmat

Kaikki ohjelmat sisältävät toiminnallisia tehtäviä. Ohjelmat räätälöidään ikäryhmille sopiviksi.

  • Opetusympäristö: koulun lähivesistön ranta, esim. järvi, lampi tai oja. Autamme kohteen etsimisessä tarvittaessa.

    Luontokouluohjelmassa tutkitaan ryhmän ikätason mukaan esimerkiksi pohjaeliöitä, veden ominaisuuksia ja vesistön tilaa.

    Pohjaeliöt ovat vesistöjen pohjissa eläviä hyönteisiä, nilviäisiä, kasveja ja planktoneliöitä. Ne ovat tärkeä osa vesistöjen ravintoverkkoja ja siksi niiden lajistokoostumus saattaa paljastaa tietoja vesistön tilasta. Pienikokoisia pohjaeliöitä tutkitaan luupeilla ja digimikroskoopeilla ja tutkittavaksi eliöt pyydystetään pohjaeliöhaaveilla vesiastioihin. Tutkimuksen jälkeen eliöt palautetaan takaisin vesistöön ja tutkimusta voidaan jatkaa tiedonhakutyönä.

  • Opetusympäristö: Metsä tai vähintään puustoinen puistoalue

    Ohjelma kootaan toiveiden ja luokkatason OPS-tavoitteiden mukaisesti. Ohjelma voi koostua yhdestä tai useammasta aiheesta. Aiheina esimerkiksi puulajit, metsätyypit ja kasvit, metsäluonnon monimuotoisuus ja suojelu, ilmastonmuutoksen vaikutukset Suomen luonnossa, linnut tai ympäristötaide. Esimerkkejä ohjelman sisällöitä:

    Puulajit

    Opetellaan lähimetsien yleisimpiä puulajeja toiminnallisin tavoin. Oppitunnin kohteeksi soveltuu metsäalue, jossa kasvaa ainakin koivuja, kuusia ja mäntyjä.

    Metsätyypit ja kasvit

    Opetellaan metsätyyppien tunnistamista ja niiden tyypillisimpiä lajeja, tehdään kasviruudut ja tutkitaan niiden lajeja, sekä tehdään erilaisia tehtäviä lajikorttien avulla.

    Metsäluonnon monimuotoisuus ja suojelu

    Tehdään mm. metsän monimuotoisuuskartoituksia, perustetaan omia pienoiskansallispuistoja ja keskustellaan metsien suojelusta.

  • Opetusympäristö: Koulun lähiluontokohde, jossa useampia puita

    Tunnetaitoihin keskittyvillä oppitunneilla käsitellään sitä, mitä tunteet ovat, mistä niitä tulee, mitä ne aiheuttavat ja mitä niille pitäisi tehdä. Apuna käytetään tunnekortteja, luonnonmateriaaleja sekä luonnon tarjoamaa tilaa. Tämä on tunnetaitojen ensimmäinen ulko-oppitunti, jossa käsitellään yhtä tunnetta (ilo). Opettaja pitää tämän jälkeen itse samalla kaavalla ryhmälle lisää tunteja muista tunteista. Näin opitaan, että kaikki tunteet ovat sallittuja ja toimivat samalla tavalla. Kokonaisuuteen kuuluu myös opettajan pitämä valmistava oppitunti (45min). Opettaja saa valmiit diat, taustamateriaalin sekä ohjeistuksen jatkoon ulko-oppituntien pitämiseen.