Kasakkamäen koulun tietopankki
Kasakkamäen koulussa panostamme hyvään perusopetukseen.
Koulussa lapsi harjoittelee pienin askelin itsenäisyyttä. Tavoitteena on hyvällä itsetunnolla varustettu oppilas, joka kantaa vastuun itsestään, tehtävistään ja ympäristöstään sekä oppii monipuoliset työskentelytaidot.
Yhteistyön ja työrauhan ylläpitämiseksi harjoittelemme hyvää ja toiset huomioivaa käytöstä. Turvallisessa ympäristössä saavutamme työn ja oppimisen iloa.
OPETUSMENETELMÄT
Noudatamme vuoden 2016 opetussuunnitelmaa, jossa painotetaan niin tietoja kuin taitoja, joustavia opetusjärjestelyjä ja –opetusryhmiä, monipuolisia oppimisympäristöjä sekä yksilöllisyyttä.
Tavoitteena on pyrkiä pois opetuksen sirpaleisuudesta muodostamalla opetettavista aiheista opetuskokonaisuuksia.
1.-3.-luokkalaisilla on tunti viikossa oppimaan oppimisen ja tvt-taitoja.
4.-6.-luokkalaisilla on 1-2 tuntia viikossa valinnaista taito- ja taideainetta. Teknologiaa hyödynnetään opetuksessa, ja osa oppimateriaaleista on sähköisessä muodossa.
YHTEYDENPITO
Yhteydenpito kodin ja koulun välillä hoituu pääosin Wilmassa.
Koulutyön seuraamisen helpottamiseksi arvioitavia koulutöitä voidaan lähettää kotiin allekirjoitettaviksi. Allekirjoitus on viesti opettajalle, että tieto on tullut perille. Koe- ja arviointimateriaaleja kannattaa myös seurata Wilmassa.
Lastenne asioissa voitte ottaa yhteyttä Wilman kautta, soittamalla tai sähköpostitse. Tärkeä yhteydenpitomuoto ovat myös vanhempainillat ja vanhempaintapaamiset, joihin osallistumalla tutustuu opettajaan ja luokan asioihin. Yhteystiedot löydätte koulun kotisivuilta.
Hätätilanteissa tiedottaminen tapahtuu Wilma–järjestelmän kautta.
WILMA
Huoltajia suositellaan tarkistamaan viestit Wilmassa vähintään kahdesti viikossa. Mikäli Wilma-tunnuksen kanssa on ongelmia, voitte ottaa yhteyttä koulusihteeriin. Huolehdittehan, että koulussa on aina tiedossa voimassa olevat yhteystietonne.
POISSAOLOT
Sairasta lasta ei tule lähettää kouluun. Paras tapa ilmoittaa poissaoloista on merkitä se suoraan Wilman tuntimerkintöihin. Voitte myös lähettää tekstiviestillä tiedon opettajan puhelimeen.
Oma opettaja antaa luvan 1 - 5 päivän poissaoloihin, ja sitä pidempiin lomiin anotaan lupa rehtorilta. Poissaolokaavakkeen voi tulostaa Wilman selainversiosta ennen aiottua lomaa. Loman ajaksi opettaja antaa tehtäviä, joiden suorittaminen on huoltajien vastuulla. Toivomme, että perheen lomat sijoittuvat koulun yleisiin loma-aikoihin.
TERVEYDENHOITAJA
Terveydenhoitaja on koulullamme yleensä kolmena päivänä viikossa (ti, ke ja pe). Vastaanotot koostuvat pääasiassa terveystarkastuksista. Koulupäivän aikana hoidetaan koulutapaturmat sekä äkilliset sairastumiset.
Jos lapsellanne on muuta tarvetta käydä vastaanotolla, voitte varata ajan etukäteen puhelimitse, wilmoitse tai sähköpostitse.
Koululääkäri tekee vain terveystarkastuksia, joihin saatte terveydenhoitajan kautta ajan. Muut lääkäriasiat hoidetaan esim. omalla lähiklinikalla.
Jos lapsi sairastuu kesken koulupäivän tai sattuu tapaturma, soitetaan siitä vanhemmille. On tärkeää, että vanhempien koululle ilmoittamat puhelinnumerot (töihin, kotiin) ovat ajan tasalla. Numeron vaihtuessa toimitetaan asiasta tieto opettajalle ja koulun kansliaan. Oppilaat ovat vakuutettuja kouluaikana ja koulumatkalla sattuneiden tapaturmien varalla.
Kodilla on vastuu sairaan lapsen hoidosta. Vanhemmalla on oikeus hoitovapaaseen äkillisesti sairastuneen lapsen hoidon järjestämiseksi. Todistuksen työnantajalle saa Terveyskioskista tai lähiklinikalta.
Jos lapsella on koulutyöhön vaikuttava sairaus, esim. astma, allergia, diabetes, reuma jne. asiasta on hyvä informoida myös opettajaa.
Hammashuolto on lähialueen hammashoitolassa, ajanvaraus 044 6888675.
RUOKAILU
Ruokailun tarkoituksena on antaa kolmasosa päivittäisestä ravinnosta, oppia syömään monipuolisesti ja opettaa lapsille hyvät pöytätavat. Opettajat valvovat ruokailun sujumista. Kaikki allergia- ja erityisruokavalioasiat hoidetaan terveydenhoitajan kautta.
Maksulliseen välipalaan on mahdollisuus klo 13.15 välitunnilla. Wilmasta saa lisätietoa ja maksuohjeet. Tulostettua kuittia vastaan saa ruokalasta välipalalippuja.
HUOLTAJAN VASTUU LAPSESTA
Jaksamisesta kannattaa huolehtia läpi lukuvuoden liikkuen, leväten ja monipuolisesti ruokaillen. Läksyjenteosta, ruutuajasta ja ulkoilusta on hyvä sopia selkeät pelisäännöt ja varata niihin riittävä aika.
Kodin ja perheen muutos– tai kriisitilanteista (esim. sisaruksen syntymä, huoltajien ero) toivomme myös tietoa luokanopettajalle, jotta pystymme tukemaan oppilasta uudessa elämäntilanteessa.
VÄLITUNTI
Välitunti vietetään ulkona leikkien ja liikkuen. Oppilailla tulee olla sään mukainen varustus (talvella päähine ja käsineet). Koulumme välituntiajat ovat:
klo 9.45- 10.15, klo 12.00- 12.30, klo 13.15- 13.30
KOULUMATKA
Koulumatkalla oppilaat ovat vakuutettuja. Oppilaiden tulee noudattaa hyviä käytöstapoja ja liikennesääntöjä. Koulumatkojen vakuutus on voimassa, kun kotiin kuljetaan lyhintä reittiä ja viivyttelemättä.
Suositus on, että 1.- 2.-luokkalaiset kulkevat koulumatkan jalan. Pyörällä liikkuminen on vaihtoehtona 3.– 6.-luokkalaisille. Kaikki pyöräilijät ja potkulautailijat käyttävät kypärää! Pyörät lukitaan koulupäivän ajaksi.
On hyvä kannustaa lasta kävelemään tai pyöräilemään koulumatkat. Arkiliikunta lisää hyvinvointia ja tukee oppimista. Jos oppilas tuodaan autolla kouluun, tulee hänet turvallisuussyistä jättää pois kyydistä Sävelkadulla. Kadun päässä on paras paikka, sillä sieltä lapsi ohjautuu suoraan koulun pihatielle. Parkkipaikkojen läpi ei kuljeta. Vaaralliset peruuttelut jäävät pois, kun poistutte rauhallisesti Kaskikadun kautta.
LÄKSYT
Tavoitteena on antaa läksyjä niin, että oppilas pystyy huolehtimaan niistä itse. Varsinkin koulutaipaleen alussa lapset kaipaavat niissä tukea. Isompienkin läksyjen tekoa on hyvä seurata ja kannustaa huolelliseen, oppimista tukevaan läksyrutiiniin.
Läksyn unohduksista tulee tieto Wilmaan.
Toisinaan opettaja lähettää oppilaan läksyparkkiin klo 12 alkavalla välitunnilla tekemään unohtuneet läksyt. Jos on tunne, että läksyjä on toistuvasti liian paljon, kannattaa asiasta keskustella lapsen oman opettajan kanssa.
KÄSITYÖ
Kaikki oppilaat opiskelevat käsityö- nimistä ainetta, johon sisältyy teknisen työn, tekstiilityön ja robotiikan sisältöjä.
Turvallisuuden vuoksi teknisissä töissä oppilailla on kengät jaloissaan ja pitkät hiukset kiinni.
LIIKUNTA
Perusvarustukseen kuuluvat sään mukaiset liikuntavaatteet/varusteet, kengät sekä pyyhe, koska tunnin jälkeen käydään suihkussa. Mikäli koulupäivä päättyy liikuntatuntiin, suihkussa käyminen on vapaaehtoista. Turvallisuussyistä pitää liikuntatunnilla pitkät hiukset laittaa kiinni ja jättää pois korut, kellot sekä avainnauhat.
Jos oppilas ei voi osallistua täysipainoisesti liikuntatunnille, huoltajat ilmoittavat tästä opettajalle. Vapautuksen liikunnasta myöntää tarvittaessa lääkäri.
KIRJAT, KYNÄT, KUMIT
Kaikki tekstikirjat sekä osa 5. ja 6. luokan matematiikan kirjoista ovat vain lainassa koulusta. Kirjoja kierrätetään oppilaalta toiselle ja on tärkeää, että kaikki kierrätettävät uudet oppikirjat päällystetään läpinäkyvällä kontaktimuovilla.
Oppilailta edellytetään kirjojen ja tavaroiden asiallista käyttöä. Jos kirja rikkoutuu tai katoaa, on tilalle hankittava uusi. Samoin, jos koulusta saadut lyijykynät, kumit, puuvärit tai viivoitin katoavat tai loppuvat ennen aikojaan, on tilalle hankittava uudet.
OPPILAIDEN SÄHKÖPOSTITUNNUKSET
Lahden kaupunki ylläpitää koululaisten sähköpostiosoitteita. Alaluokkien aikana kaikille annetaan sähköpostiosoite, ja sen käyttö kuuluu koulun tvt-opetukseen. Osoitteet seuraavat oppilasta muuton yhteydessä (Lahden alueella) toiseen kouluun ja kuudennen luokan jälkeen yläluokille.
Oppilaat harjoittelevat muistamaan ja suojaamaan salasanansa itsenäisesti.
KURINPITOTOIMET
Opettaja voi poistaa häiritsevän oppilaan luokasta, jättää hänet tekemään tekemättömiä tehtäviä koulun jälkeen tai määrätä jälki-istuntoa. Näistä tulee ilmoitus kotiin. Kasvatuskeskustelu on usein ensimmäinen kurinpitotoimi. Ja siitäkin tiedotetaan huoltajia. Vakavissa häiriötilanteissa kuluva ja seuraava koulupäivä voidaan evätä, tai rehtori voi antaa kirjallisen varoituksen.
KIUSAAMISEEN PUUTTUMISEN TOIMINTAMALLI
Luokanopettaja hoitaa pienemmät nahistelutilanteet ja informoi niistä huoltajia tarpeen mukaan. Koulussamme toimii kiusaamisen vastainen Sopu-tiimi, jonka tehtävänä on selvittää tietoon tulleet kiusaamistapaukset ratkaisukeskeisiä sovittelumenetelmiä käyttäen. Lisäksi Verso-oppilaat toimivat vertaissovittelijoina pienissä ristiriitatilanteissa.
Tunne- ja vuorovaikutustaitoja harjoitellaan säännöllisesti osana kouluarkea. Tämä on tärkeää kiusaamisen ennaltaehkäisevää työtä.
OPISKELUHUOLTO
Opiskeluhuollon tehtävänä on tukea oppilaan oppimista, psyykkistä ja fyysistä terveyttä sekä sosiaalista hyvinvointia. Yhteisöllisellä opiskeluhuollolla pyritään tukemaan koko kouluyhteisöä ja toimimaan ennaltaehkäisevästi. Yksilökohtaisessa opiskeluhuollossa käsitellään yksittäisen oppilaan koulunkäyntiin liittyviä haasteita yhdessä huoltajien ja oppilaan kanssa. Opiskeluhuoltoryhmään kuuluvat koulupsykologi, koulukuraattori, terveydenhoitaja, erityisopettaja ja rehtori.
VANHEMPAINYHDISTYS
Koulussamme toimii vanhempainyhdistys, jonka jäseniä ovat kaikki koulumme oppilaiden vanhemmat. Yhdistyksen hallitukseen valitaan kultakin luokalta edustaja(t). Hallituksen kokouksissa on läsnä opettajajäsen sekä tarvittaessa myös rehtori.
Yhdistys tukee koteja ja koulua niiden pyrkimyksissä luoda oppilaille hyvä oppimis- ja kasvuympäristö. Toiminta tarjoaa myös vanhemmille mahdollisuuden tutustua toisiinsa. Vanhempainyhdistys järjestää erilaista toimintaa, tapahtumia ja myyjäisiä.
Toiminnasta saaduilla tuotoilla yhdistys on hankkinut välineistöä koululle, jakanut stipendejä ja avustanut luokkaretkiä.
OPPILASKUNTA
Kaikki koulumme oppilaat kuuluvat oppilaskuntaan. Oppilaskuntatoiminta edistää oppilaiden osallisuutta, yhteistyötä, vastuuta ja vaikutusmahdollisuuksia. Vuosittain valitaan joka luokalta kaksi edustajaa, jotka muodostavat oppilaskunnan hallitus. Yksi opettaja ohjaa hallituksen työskentelyä. Kokouksissa käsitellään oppilaiden, vanhempien tai muiden yhteistyötahojen esille tuomia asioita. Hallitus on linkkinä koulun muuhun henkilökuntaan, ideoi ja valmistelee ehdotuksia tai tapahtumia.
Oppilaiden osallisuutta lisäävät myös oppilaista koottu oppilasagentti- ryhmä ja säännöllinen kummitoiminta. Oppilasagentit on valjastettu koko koulun ja oman luokka-asteen avuksi ja tueksi tietoteknisissä asioissa.
OPPIMISEN TUKENA
Koulussamme työskentelee neljä koulutettua koulunkäynninohjaajaa ja resurssiopettaja. He tukevat ja ohjaavat oppilaita yhteistyössä luokanopettajien kanssa.
Koulussamme toimii myös maahanmuuttajien valmistava opetus eli MAVA –luokka. Mava-oppilaat työskentelevät lukuvuoden aikana myös yleisopetuksessa suomen kielen oppimisen tehostamiseksi.
ERITYISOPETUS
Koulussamme työskentelee kaksi erityisopettajaa. Erityisopetuksen tavoitteena on tukea oppilasta oppimisen haasteissa ja auttaa häntä kehittämään oppimisessa ja koulunkäynnissä tarvittavia perustaitoja.
ARVIOINTI
Lahden opetussuunnitelman mukaisesti arviointi suoritetaan seuraavalla tavalla:
1.-2. luokilla on (sanallinen arviointi) lukuvuositodistus keväällä.
- luokkalaisilla on (sanallinen arviointi) väli- ja lukuvuositodistus.
4.-6. luokilla on (numeroarviointi asteikolla 4-10) väli- ja lukuvuositodistus.
- ,2. ja 6. luokilla on arviointikeskustelut huoltajien kanssa.
- , 4. ja 5. luokilla hieman tiiviimpi oppilaskeskustelu.
Yhden aineen ehdot (arvosana 4) suoritetaan kesällä.
Opetushallitus on täydentänyt kuudennen luokan arviointikriteereitä siten, että osaamiskuvaukset arvosanoille 5, 7,8, ja 9 on kirjattu opetussuunnitelmaan. Näitä 6. luokan kriteereitä peilataan myös luokille 3-5. Alkuopetuksessa opettajat käyttävät arvioinnin tukena Lahden omaa tukimateriaalia.
KÄNNYKKÄ
Kännykän voi tuoda kouluun kotien harkinnan mukaisesti omalla vastuulla. Koulupäivän aikana puhelin pysyy äänettömänä ja poissa näkyvistä, ellei sitä opettajan luvalla hyödynnetä opiskeluun. Tarvittavat ja kiireelliset asiat hoidetaan opettajan puhelimesta.
LÖYTÖTAVARAT
Ala-aulassa info-TV:n alla on lipasto, johon viedään kaikki löytötavarat. Liikuntavarusteiden ja vaatteiden nimikoiminen vähentää niiden katoamista. Löytötavaroista on aina lukukauden lopussa syksyllä ja keväällä näyttely, minkä jälkeen ne lahjoitetaan kierrätykseen.
Vahtimestarin kopissa ovat koululta löytyneet avaimet, kellot, korut sekä iltakäyttäjien unohtuneet tavarat.