Kiusaaminen on tahallista, toistuvaa ja/tai alisteista toisen mielen pahoittamista joko fyysisin tai henkisin keinoin. Kiusaamisessa on tärkeää pitää huoli siitä, että kiusattu saa apua. Myös kiusaaja tarvitsee apua ja pysäytyksen väärän toimintansa lopettamiseksi.
Alla on esitelty Länsiharjun koulun kiusaamisenvastaisen toiminnan portaat. Vaikka kyseessä on järjestys, jota on tarkoitus noudattaa, jotta eri vaiheet tulee läpikäytyä ja kokeiltua, tilanteesta riippuen järjestyksestä voidaan myös poiketa. Näin voi olla esimerkiksi erityisen vakavan kiusaamis- tai väkivaltatilanteen kohdalla.
1. Luokka- ja opettajataso
Länsiharjun koulussa jokainen luokanopettaja, aineenopettaja, koulunkäynnin avustaja tai näiden sijainen puuttuu havaitsemaansa kiusaamiseen mahdollisimman varhaisessa vaiheessa.
Oma opettaja pyrkii selvittämään luokassaan erilaisia tilanteita omien oppilaidensa välillä tai liittyen muiden luokkien tai luokka-asteiden oppilaisiin. Yhteistyö koulun aikuisten välillä on erityisen tärkeää.
Opettajan tai avustajan on oltava valppaana huomaamaan, milloin omat konstit eivät ole riittäviä ja lähdettävä viemään asiaa eteenpäin.
Niin opettajan työtä helpottamassa kuin oppilaiden riitojen selvittämisen kykyä opettamassa on Verso.
2. Verso eli vertaissovittelu
Vertaissovittelu on koulumme käyttämä pienempien riitojen, kiistojen ja kahnauksien selvittelytapa. Tässä koulutetut oppilassovittelijat tietyn kaavan mukaan ohjaavat riitelijöitä tekemään sovinnon. Sovittelut tehdään jälkimmäisellä välitunnilla ja jokaisena sovittelupäivänä on vastuuopettaja, jonka sovittelijat voivat pyytää apuun, jos sovittelu ei etene tai tilanne osoittautuu liian hankalaksi.
Vertaissovittelussa, eli Versossa, on tärkeää, että sinne tuotavat tilanteet ovat ns. lapsenkokoisia. Varsinainen kiusaaminen, väkivalta, tai muu vakavampi toiminta ei kuulu Verson piiriin. Näitä tilanteita varten on mm. KiVa-tiimi.
3. KiVa = Kiusaamista vastustava tai kiusaamisen vastainen
Koulullamme toimii KiVa-tiimi, joka koostuu muutamasta KiVa-toimintaan perehtyneestä opettajasta. Tälle tiimille tuodaan tilanteet, joita on yritetty hoitaa omassa luokassa oman opettajan keinoin, tai Verson avulla, mutta tilanteet eivät ole lähteneet selviämään tai helpottumaan.
Koska kiusaaminen on tahallista, toistuvaa ja/tai alisteista toisen mielen pahoittamista joko fyysisin tai henkisin keinoin, on siihen puututtava aina. Puuttumisen on alettava mieluummin aikaisin kuin liian myöhään.
Kun KiVa-tiimille tuodaan tilanne käsiteltäväksi, täytetään tietty kaavake, jossa esitellään tilanne lyhyesti ja mitä sen ratkaisemiseksi on jo tehty. Tämän pohjalta KiVa-tiimi osaa lähteä etenemään tilanteeseen liittyviä oppilaita kuullen.
4. OHR, eli moniammatillinen oppilashuoltoryhmä
Joissain tilanteissa asiat eivät edisty tarvittavalla tavalla; jostain syystä kyseessä on niin vakavia asioita tai tekoja, että opettajan omat keinot eivät riitä ja KiVa-toiminnasta huolimatta kiusaaminen jatkuu. Tilanteesta riippuen ennemmin tai myöhemmin on mahdollista koota moniammatillinen oppilashuoltoryhmä, eli OHR. OHR:ssä voi tilanteesta riippuen olla mukana oppilasta/oppilaita opettava opettaja/opettajat sekä rehtori, koulukuraattori, koulupsykologi ja terveydenhoitaja.
OHR:ssä pohditaan, miten tilanteen kanssa täytyy edetä ja mitä mahdollisia tukimuotoja tai seuraamuksia kiusaamisen osapuolille on tarve järjestää.
OHR:n kautta on myös mahdollista saada koululle mm. Ankkuritiimi, joka koostuu nuorisotyöntekijöistä ja poliiseista.