Hyppää sisältöön

Möysän koulu

Möysän koulu on monipuolinen, innostava ja innostuva oppimisympäristö Lahden keskustan tuntumassa kauniin Joutjärven ja luonnon läheisyydessä.  Koulussamme opiskelee 1 – 5-luokkien oppilaita sekä yleisopetuksessa että luokkamuotoisessa erityisopetuksessa tämän lisäksi koulussamme on kaksi valmistavan opetuksen ryhmää. Oppilaita on noin 350 ja henkilökuntaa 30. Toteutamme yleisopetuksen ja erityisopetuksen välillä muun muassa joustavia opetusjärjestelyjä. Päärakennuksen lisäksi meillä on syksyllä 2020 valmistunut lisärakennus, jossa on opetustilojen lisäksi Lahden nuorisopalveluiden Möysän nuorisotila. Koulumme tiloissa toimivat myös esikoulu, iltapäiväkerho sekä hammashoitolan, ateriapalveluiden ja laitoshuollon henkilöstöä. Möysän päiväkodin esikouluryhmien kanssa teemme yhteistyötä viikoittain.

Arvot koulussamme

Välitämme toisistamme ja pidämme yhtä”.

Meille tärkeitä koulumme toimintaa ja valintoja ohjaavia arvoja ovat turvallisuus, hyväksyntä ja välittäminen, hyvät tavat, oikeudenmukaisuus ja tasapuolisuus, yksilöllisyys ja vastuuntuntoisuus itseä ja toisia kohtaan sekä  luonnonläheisyys ja ympäristön arvostaminen. Näiden arvojen avulla kasvatamme oppilaitamme yhteisöllisyyteen.

Möysän hyvinvoinnin vuosikello

Meillä Möysässä on käytössä myös  Möysän hyvinvoinnin vuosikello, jonka tarkoituksena on vahvistaa oppilaiden sosiaalista hyvinvointia. Lahden perusopetuksen kehittämisohjelman visiona on ”Hyvinvoiva ja laaja-alaisesti osaava lapsi ja nuori Lahesta”. Laaja-alainen oppiminen on läsnä koulussamme kaikissa opetushetkissä ja suunnitelmallisesti kuukausittaisten Hyvinvoinnin vuosikellon- teemoina ja monialaisissa oppimiskokonaisuuksissa. Möysän hyvinvoinnin vuosikellon myötä harjoittelemme tunne- ja hyvinvointitaitoja kuukausittain vaihtuvan teeman mukaan jokaiselle luokka-asteelle suunnitellulla teematunnilla. Kuukausittain teema on esillä myös koulumme ruokalan teemaseinällä sekä käytävillä, kun luokat toteuttavat teematunteilla aiheeseen liittyviä tehtäviä.

 

 

Ajankohtaista

Tärkeitä päivämääriä

Koko koulun vanhempainilta 10.9.2024 klo 17.30-19.

  • Lukuvuosi 2024 – 2025

    Perusopetuksen lukuvuosi alkaa torstaina 8.8.2024 ja päättyy lauantaina 31.5.2025.

    Perusopetuksen loma-ajat:

    • Syysloma 21.–27.10.2024 (vk  43)
    • Joululoma 22.12.2024–6.1.2025
    • Talviloma 24.2.–2.3.2025  (vk 9)
    • Vapunpäivän jälkeinen perjantai 2.5.2025 on lomapäivä.

      Lisäksi kalenterin mukaisia vapaapäiviä ovat seuraavat:

      • Itsenäisyyspäivä perjantaina 6.12.2024
      • Pääsiäinen pe–ma 18.-21.4.2025
      • Vapunpäivä torstaina 1.5.2025
      • Helatorstai 29.5.2025

    Perusopetuslain  mukaan koulu alkaa elokuussa ja päättyy viikon 22 viimeisenä arkipäivänä. Työpäiviä on lukuvuodessa 190.

     

  • Jokainen oppilas aloittaa englannin kielen opiskelun jo ensimmäisellä luokalla. Tämän jälkeen kolmannelta luokalta on mahdollista valita toinen opiskeltava (A2) kieli.

    Möysän oppilaiden on mahdollista valita A2-kieleksi saksa, espanja tai kiina.

    A2-kielen kieliohjelma toteutetaan kielipoluittain:

    • kielipolun muodostavat koulut tarjoavat yhteisellä kielitarjottimella valinnaisia A2-kieliä
    • opetusryhmä voi syntyä yhden tai useamman kielipolulla olevan koulun oppilaista
    • opetusryhmä syntyy, jos vähintään 12 oppilasta on valinnut kyseisen kielen kielipolulla
    • opetus toteutetaan lähiopetuksena tai monimuoto-opetuksena, jolloin oppilaat opiskelevat osan tunneista omalta koulultaan etäyhteyksiä hyödyntäen.

    Kaikkien oppilaiden on mahdollista valita kiina A2-kieleksi. Valinnaisena A2-kielenä opetettavan kiinan kielen opetus on järjestetty elokuusta 2023 alkaen lähiopetuksena Lotilan peruskoulussa. Muutos astui porrastetusti voimaan ja koski ensimmäisenä ikäluokkana oppilaita, jotka aloittavat 3. luokan elokuussa 2023. Tämän lisäksi elokuussa 2025 ja sen jälkeen kiinaa A2-kielenä opiskelevien, 7. vuosiluokalle siirtyvien oppilaiden kiinan kielen opetus jatkuu lähiopetuksena Tiirismaan peruskoulussa. Lotilan koulun oppilaaksiottoalueen ulkopuolelta, kiinan kielen opiskelun vuoksi Lotilaan hakeville oppilaille koulupaikka myönnetään toissijaisena koulupaikkana, jolloin huoltajat vastaavat mahdollisista koulumatkakustannuksista. (Sivistyslautakunta, 22.11.2022 § 130)

    A2-kielen opinnot jatkuvat Lahden Yhteiskoulun yläkoulussa.

    Lue lisää peruskoulujen kielitarjonnasta.

     

  • Reilun vuorovaikuttamisen pelisäännöt

    • Kuuntelen ja kysyn muilta
    • Kerron asiani selkeästi ja toista kunnioittavasti
    • Odotan omaa puheenvuoroani / osallistun keskusteluun
    • Annan rakentavaa palautetta

    Kouluarjessa meille tärkeää  ovat turvallisuus, hyväksyntä ja välittäminen, hyvät tavat, oikeudenmukaisuus ja tasapuolisuus, yksilöllisyys ja vastuuntuntoisuus itseä ja toisia kohtaan sekä  luonnonläheisyys ja ympäristön arvostaminen. Näiden arvojen avulla kasvatamme oppilaitamme yhteisöllisyyteen.

    Perustaitojen ja -tietojen oppimisen ohella korostamme yhteisvastuullisuutta, joka näkyy toisten huomioimisena ja luontevana käyttäytymisenä eri tilanteissa. Uskomme, että tukemalla lapsen terveen itsetunnon kehittymistä hänestä tulee toiset huomioonottava sekä omanarvon ja vastuunsa tiedostava koululainen.

    Koulussamme ovat käytössä vertaissovittelun Verson, restoratiivisen sovittelun Reston sekä KiVa- koulun toimintatavat.

  • Yhteistyön tavoitteet:

    • Vertaistuki, itsetunnon vahvistuminen, mallioppiminen
    • Yhteisöllisyyden ja vastuuntunnon kehittyminen
    • Tutut henkilöt ja tilat helpottavat esikoulusta kouluun siirtymistä —> turvallisuuden tunne
    • Toiminnallisuuden lisääntyminen
    • Kollegiaalinen tuki ja osaamisen jakaminen
    • Tiedon siirtyminen arjessa
    • Kasvatuskumppanuuden vahvistuminen
    • Opetussuunnitelman perusteiden toteutuminen
    • Lapselle annetaan mahdollisuus työskennellä erikokoisissa ryhmissä

    Syys- lokakuussa esikoululaiset ja ykkösluokkalaiset tulevat tutuiksi tutustumisleikkien ja retkien avulla. Viikoittaisten aamupäivätuokioiden aiheina koko vuoden ovat leikki ja liikunta, yhteistyötaidot sekä luontosuhteen vahvistaminen. Yhteistyön vuosi päättyy yhteiseen päätöstapahtumaan.

    Tarvittavat nivelpalaverit pidetään huhtikuun loppupuolella yhdessä esikoulunopettajan, vanhempien, koulun rehtorin ja opettajien kanssa.

    Toukokuussa vanhemmat tapaavat lastensa tulevat opettajat koulutulokkaiden vanhempainillassa. Tämän jälkeen eskarilaiset tutustuvat tulevaan luokkaansa, luokkatovereihin ja opettajaansa.

  • Koulun tehtävänä on tukea jokaisen oppilaan yksilöllistä kehittymistä, tarjota erilaisia oppimisen tapoja sekä ohjata tunnistamaan kullekin lapselle ominaisin tapa omaksua uutta. Jokainen koululainen on joko yleisen tuen, tehostetun tuen taikka erityisten tukitoimien piirissä. Nämä oppimisen tuen vaiheet ja prosessit on kuvattu tarkemmin koulun vuosisuunnitelmassa (luettavissa wilmasta).

    Oppilashuollolla tarkoitetaan huolenpitoa oppilaiden oppimisesta ja psyykkisestä, fyysisestä ja sosiaalisesta hyvinvoinnista. Oppilashuolto kuuluu koko kouluyhteisölle. Oppilashuoltoa toteutetaan ensisijaisesti ennaltaehkäisevänä ja koko kouluyhteisöä tukevana yhteisöllisenä oppilashuoltona. Rehtorin johtama koulukohtainen oppilashuoltoryhmä vastaa oppilashuollon suunnittelusta, kehittämisestä, ohjauksesta ja arvioinnista. Oppilashuoltoryhmän tehtävänä on osaltaan tukea niin kouluryhmien kuin yksittäisten oppilaiden oppimista ja hyvinvointia.  Oppilashuoltoryhmän tehtävänä on sopivia ratkaisumalleja etsimällä omalta osaltaan edistää välittämisen ja myönteisen vuorovaikutuksen kulttuuria.

    Tämän lisäksi oppilailla on oikeus yksilökohtaiseen oppilashuoltoon. Yksittäisen oppilaan asioita käsitellään  tapauskohtaisesti koottavassa monialaisessa asiantuntijaryhmässä.

    Sekä yhteisöllistä että yksilökohtaista oppilashuoltoa toteutetaan yhteistyössä oppilaiden ja huoltajien kanssa.

    Oppilashuoltoryhmä lukuvuonna 2024-2025:
    Rehtori Lotta Hagström p. 050 398 5016
    Erityisopettaja Jasu Hakman (1.luokat) p. 044 482 6276
    Erityisopettaja Johanna Tikkanen (4.luokat ja 5b) p. 050 311 1687
    Erityisopettaja Anne Nieminen (2.luokat ja 5a ja 5c) p. 050 398 5350   
    Kouluterveydenhoitaja Sari Kristiansen p. 044 416 2796
    Koulukuraattori  Mari Vallius p. 044 416 4814
    Koulupsykologi Ronja Rintala p. 044 482 6127 

    Möysän koulun yksikkökohtainen oppilashuoltosuunnitelma

    Lisää Lahden kaupungin oppilashuollosta.

  • Möysän koulun järjestyssäännöt pohjautuvat koulumme arvoihin (turvallisuus, hyväksyntä ja välittäminen, hyvät tavat, oikeudenmukaisuus ja tasapuolisuus, yksilöllisyys ja vastuuntuntoisuus itseä ja toisia kohtaan sekä  luonnonläheisyys ja ympäristön arvostaminen) sekä opetushallituksen antamaan ohjeistukseen. Järjestyssäännöillä edistämme koulumme sisäistä järjestystä, opiskelun esteetöntä sujumista sekä kouluyhteisön turvallisuutta ja viihtyisyyttä.

    Reilun vuorovaikutuksen pelisäännöt  

    • Kuuntelen ja kysyn muilta.  
    • Odotan omaa puheenvuoroani.  
    • Kerron asiani selkeästi ja toisia kunnioittavasti.  
    • Osallistun keskusteluun ja annan rakentavaa palautetta.  

     

     Hyvät käytöstavat koulussamme

    • Olen ystävällinen kaikille.   
    • Muistan tervehtiä ja kiittää.  
    • Puhun kohteliaasti, enkä kiroile.
    • Pukeudun asiallisesti ja sään mukaisesti.
    • Saavun ajoissa kouluun ja odotan koulun alkua välituntialueella.
    • Noudatan koulumatkalla liikennesääntöjä.
    • Polkupyörän tai muun kulkuvälineen laitan lukittuna pyörätelineeseen. 
    • Laitan päällysvaatteet ja kengät siististi naulakkoon. Jätän myös päähineen naulakkoon.
    • En syö koulussa karkkia, purkkaa, tms. ilman opettajan lupaa. 
    • Jos huomaan kiusaamista, kerron siitä aikuiselle.   

     Toiminta koulussa

    • Huolehdin koulutarvikkeistani ja -tehtävistäni. 
    • Annan työrauhan kaikille.
    • Kuljen koulutiloissa rauhallisesti. 
    • Säilytän puhelimen repussani äänettömänä koko koulupäivän ajan. 
    • Käsittelen koulun omaisuutta huolellisesti, enkä ota luvatta toisen omaisuutta. Korvaan aiheuttamani vahingon. 
    • Pidän kouluympäristöni siistinä ja huolehdin omien jälkieni siivoamisesta. 
    • Ilmoitan turvallisuuteen liittyvästä viasta tai puutteesta aikuiselle.  

    Välitunneilla 

    • Menen välitunnille viivyttelemättä ja tulen ajoissa oppitunnille.   
    • Pysyn ulkona koulun välituntialueella. 
    • Otan jokaisen mukaan yhteiseen toimintaan. 
    • Heitän lumipalloja vain lumipalloseinään. Kiviä, käpyjä tai keppejä en heitä lainkaan. 
    • Polkupyörät ja muut kulkuvälineet annan olla paikoillaan, enkä mene koskemaan niihin.  

     Kouluruokailussa

    • Jonotan rauhallisesti.  
    • Pesen ja kuivaan käteni huolellisesti.  
    • Pyrin syömään sen, minkä lautaselleni otan.  
    • Noudatan hyviä ruokailutapoja enkä melua.  

    Poissaolot

    • Huoltaja ilmoittaa mahdollisimman pian koululle, jos olen sairaana.
    • Huoltajani anoo etukäteen kirjallisesti luvan muuhun poissaoloon.
      (Luokanopettajalta 1-5 päivää ja rehtorilta yli 5 päivää.)
    • En tule sairaana kouluun.

    Möysän koulu on savuton ja päihteetön.
    Järjestyssäännöt ovat näkyvillä kokonaisuudessaan täällä: Möysän koulun järjestyssäännöt

    Järjestyssäännöistä keskustellaan luokassa opettajan johdolla lukuvuoden alussa ja tarvittaessa kerrataan.

  • Koulunkäynti on lapsen työtä. Säännöllinen koulutyöhön osallistuminen auttaa lasta kiinnittymään omaan ryhmäänsä ja varmistaa parhaat mahdolliset oppimisen tulokset. Lukuvuoden sisälle sijoittuvat loma-ajat jaksottavat koulutyötä ja antavat mahdollisuuden lepoon ja virkistykseen. Koulu toivoo, että muulle ajalle haettavat lomat harkitaan perheessä tarkoin.

    Lahden kaupungissa on yhteiset toimintaohjeet koulupoissaolojen seurantaan ja puuttumiseen tilanteissa, joissa poissaolotuntien määrät ylittyvät ja mahdollisesti vaarantavat lapsen oppimisen. Jos poissaoloja alkaa kertyä, olkaa rohkeasti yhteydessä luokanopettajaan tai koulukuraattoriin, jotta huolta aiheuttavaa tilannetta päästään nopeasti ratkaisemaan.

    Koulupoissaoloihin puuttumisen yhteistyömallin löydät täältä.

  • Koulussa toimiva oppilaskunnan hallitus kokoontuu säännöllisesti vastuuopettajien johdolla. Jokaiselta luokalta oppilaat ovat valinneet luokkaedustajansa oppilaskunnan hallitukseen. Oppilaskunnan hallitus on viestinnän väylänä molempiin suuntiin oppilaita koskevissa asioissa. Oppilaskuntaedustajat tuovat kokouksiin luokissa esiin tulleita asioita, tapahtumaehdotuksia, välinehankintoja jne. Oppilaskuntakokouksista edustajat taas vievät luokkiin ehdotuksia ja asioita, joista pyydetään luokan mielipidettä.

    Oppilaskunta kokoontuu noin 1 – 2 kertaa kuukaudessa välitunnin aikana. Ohjaavana opettajana toimii Johanna Tikkanen ja Piia Siponen.

    Oppilaskunnan hallitukseen kuuluu 15 oppilasjäsentä sekä varajäsenet luokilta 1 – 5.

     

  • Löydät Möysän koulun  liikenneturvallisuussuunnitelman alla olevasta linkistä:

    Möysän koulun liikenneturvallisuussuunnitelma

  • Möysän koulun vanhempaintoimikunta on nimeltään Möysän Ystävät. 

    Koulun vanhempaintoiminta on vapaaehtoistoimintaa, johon jokainen vanhempi on tervetullut mukaan. Vanhempaintoimikunta tarjoaa vanhemmille keskustelupaikan ja  vaikuttamiskanavan perheille tärkeissä asioissa.

    Möysän Ystävät järjestää yhteisöllisiä tapahtumia, joilla tiivistetään kodin ja koulun yhteistyötä. Tapahtumien tuotto käytetään koko koulun oppilaiden hyväksi. Kumppaneina koti ja koulu luovat lapsille ja nuorille turvallisen kasvu- ja oppimisympäristön.

    Möysän Ystävät kokoontuvat sovittuina aikoina koulun opehuoneessa. Tule rohkeasti mukaan rentoon joukkoon!

    Lue lisää peruskoulujen vanhempaintoimikunnan tehtävästä ja merkityksestä kodin ja koulun yhteydenpidon välineenä.

  • RehtoriLotta Hagström, lotta.hagstrom@lahti.fi 050 398 5016
    Apulaisjohtaja Petri Meriläinen, petri.merilainen@edu.lahti.fi050 383 6526
    Koulusihteeri, Möysän koululla ti, ke ja toLaura Kuokkanen, laura.kuokkanen@lahti.fi044 482 6652
    OpetushenkilöstöOpettajien sähköpostiosoite on muotoa etunimi.sukunimi(at)edu.lahti.fiOpettajat tavoitettavissa varmimmin klo 8-16 välisenä aikana.
    1aPetri Meriläinen050 383 6526
    1bHeini Nieminen050 398 5039
    2aHeli Tuominen 050 398 5351 
    2bRiitta Olanterä   050 311 1689 
    2cPirjo Marvaila 050 398 5038 
    1-2eHeini Kiskola 050 311 1682    
    3aHenry Heinonen044 416 3700
    3bPäivi Maattola-Pohjola050 311 1680 
    3cPaulina Schavikin-Myllylä050 398 5042
    4aPiia Siponen 044 482 6493 
    4bHanna Teräväinen 050 398 5044 
    4cJutta R. 
    3-4eSalla Pelkonen044 482 6650 
    5aTiina Spjut044 482 6273
    5bJenina Jylhä050 311 1685
    5cMirella Uolamo 050 311 1688 
    4-5d Noora Venäläinen 044 716 1791 
    Valmistava luokka MAV6Nina Arpolahti050 3111 699
    Valmistava luokka MAV15Ritva Tervo044 482 6395
    Erityisopetus
    1. luokkaJasu Hakman044 482 6276 
    3. ja 4. luokat  Johanna Tikkanen 050 311 1687 
    2. ja 5. luokatAnne Nieminen
     050 398 5350   
    Aineenopetus
    arabia äidinkielenä 046 956 7765
    englanti 5a- ja 5c-luokatMirva Rauhamäki 050 387 8726 
    espanja 3.luokatNina Arpolahti050 3111 699
    espanja 4.-5.luokatMarisa Perona Reko050 311 1686
    ortodoksiuskonto Heini Lahtinen050 311 1648 
    resurssiopetus ja S2-opetusVirve Mäki044 416 3699 
    venäjä äidinkielenä Ekateria Fedorova044 416 3717 
    kulttuuritulkki  Ismat Abdulla044 482 0937 
    Koulunkäynninohjaajat
    1.luokatElina Aho, ip-kerhovastaava 044 416 2834 
    1-2eMiia Lehtimäki044 482 6554 
    2.luokatAnne Ihalainen050 3111 684
    3.luokatJanette Virlander050 398 5043
    3-4eHenri Lehtonen044 482 6187
    4.luokatAnnika Ihalainen044 483 1969
    4-5eEssi Lapakko044 482 6277    
    5.luokatJohanna Pihlaja kuljetusvastaava 044 482 6555 
    Vamistava luokkaVilma Smolander044 482 6923
    Oppilashuoltohenkilöstö
    KoulukuraattoriMari Vallius koululla ke-pe044 416 4814
    TerveydenhoitajaSari Kristiansen, koululla ma-to044 416 2796 
    KoulupsykologiRonja Rintala044 482 6127
    Muu henkilökunta
    KeittiöJaana Hämynen050 398 5301 
    KiinteistöhuoltoVille Kivistö050 592 5197 
    EsikouluKaislaranta044 7161 881
    EsikouluAurinkoranta044 7161 882

Yhteystiedot