RAKOKIVEN KOULUN JÄRJESTYSSÄÄNNÖT
Järjestyssääntöjen tarkoitus on edistää koulun järjestystä, opiskelun sujumista sekä koulun turvallisuutta ja viihtyisyyttä. Järjestyssäännöt ovat voimassa kouluaikana. Kouluaikaa ovat oppi- ja välitunnit, ruokailut, koulun kerho- ja iltapäivätoiminta, koulumatkat ja erilaiset koulun tapahtumat.
YHDENVERTAISUUS JA TASA-ARVO SEKÄ OPPILAAN VELVOLLISUUDET
-Jokaisella on oikeus tulla kohdelluksi yhdenvertaisena.
-Oppilaalla on velvollisuus osallistua opetukseen.
-Oppilas voi olla pois koulusta sairauden vuoksi tai hyväksytystä syystä myönnetyllä luvalla.
-Jokaisella oppilaalla on oikeus työrauhaan.
-Jokaisella on oikeus turvalliseen kouluympäristöön.
-Kaikenlainen kiusaaminen, loukkaavasti tai uhkaavasti käyttäytyminen, vaaratilanteiden aiheuttaminen tai toisen fyysisen koskemattomuuden loukkaaminen on koulussa kiellettyä.
-Oppilaalla on velvollisuus suorittaa tehtävänsä tunnollisesti ja käyttäytyä asiallisesti muita ihmisiä ja ympäristöä kunnioittaen.
-Oppilaalla on velvollisuus käsitellä koulun välineitä ja laitteita huolellisesti. Jos väline tai laite hajoaa tai katoaa asiattoman kohtelun seurauksena, oppilas on korvausvelvollinen.
-Oppilas vastaa kouluun tuomansa esineen tai laitteen rikkoutumisesta tai katoamisesta.
KÄYTTÄYTYMINEN KOULUPÄIVÄN AIKANA
-Noudatan hyviä käytöstapoja.
-Olen täsmällinen.
-Noudatan sopimuksia ja aikuisten antamia ohjeita.
-Liikun sisätiloissa rauhallisesti kävellen.
-Laitan vaatteet naulakkoon ja kengät niille varattuun paikkaan.
-Kunnioitan toisten työrauhaa.
-Pukeudun tilanteeseen ja säähän soveltuvalla tavalla.
-Kunnioitan ruokarauhaa.
-Huolehdin välineistä ja palautan käyttämäni tavarat paikoilleen.
-Siivoan jälkeni enkä roskaa.
-En tuo kouluun enkä pidä hallussani esineitä tai aineita, jotka voivat vahingoittaa itseä, toisia tai omaisuutta.
VÄLITUNNIT
-Pukeudun reippaasti ja menen ripeästi välitunnille.
-Välitunnit on tarkoitettu välituntitoimintaan ja yhdessä olemiseen, ei digitaalisten laitteiden käyttöön.
-Pysyttelen sovitulla välituntialueella.
-En aiheuta vaaratilanteita.
-Voin aina tarvittaessa kääntyä välituntivalvojan puoleen.
KOULUMATKA
-Noudatan liikennesääntöjä ja hyviä tapoja koulumatkoillani.
-Muistan käyttää pyöräillessä pyöräilykypärää.
-Säilytän pyörääni tai muuta kulkuvälinettä lukittuna sille varatussa paikassa.
-Käyttäydyn asiallisesti ja kohteliaasti taksissa tai linja-autossa, sekä noudatan kuljettajan antamia ohjeita.
-Poistun koulun pihalta heti koulupäivän päätyttyä.
-Voin palata leikkimään piha-alueelle vasta koulun toiminnan loputtua.
TIETOKONEEN, MATKAPUHELIMEN JA MUIDEN MOBIILILAITTEIDEN KÄYTTÖ KOULUAIKANA
-Käytän laitteita opetuksessa opettajan ohjeiden mukaisesti.
-Omien laitteiden tulee olla opetuksen aikana suljettuna tai äänettömällä silloin, kun ne eivät ole opetuskäytössä.
-Säilytän laitteita mieluiten repussa.
-Opettaja voi kieltää laitteen käytön, jos laitteen käyttö häiritsee opetusta.
-En käytä laitteita kiusaamiseen tai häirintään.
-En kuvaa, videoi tai äänitä toisia tai toisten töitä ilman lupaa.
-Toimin vastuullisesti sosiaalisessa mediassa.
-Mikäli oppilas ei noudata koulun mobiililaitteita koskevia sääntöjä, laite voidaan ottaa aikuisen haltuun.
TURVALLISUUS, PÄIHTEET JA VAARALLISET ESINEET
-Toimin järjestyssääntöjen ja luokan sääntöjen mukaisesti. Luokan säännöt sovitaan lukuvuoden alussa opettajan johdolla luokkakokouksessa.
-Noudatan erikseen määriteltyjä turvallisuusohjeita niitä vaativissa tilanteissa ja tiloissa (esim. käsityö, liikunta, retket)
-Tarpeen vaatiessa luokassa olevalla henkilökunnan jäsenellä on oikeus tarkastaa opiskelijan tavarat.
-Rehtorilla tai opettajalla on tarvittaessa oikeus ottaa haltuunsa häiritsevä tai vaarallinen esine tai aine.
-Päihteiden käyttö sekä energiajuomat ovat aina kiellettyjä kouluaikana ja koulun alueella.
KURINPITO
Kotitehtävät laiminlyönyt oppilas voidaan määrätä suorittamaan tehtäviään läksyparkkiin tai tekemään tehtäviään koulupäivän jälkeen. Jos oppilas ei noudata koulun järjestyssääntöjä, käyttäytyy sopimattomasti, kiusaa tai on tehtävissään huolimaton, hän syyllistyy rikkomukseen. Koulussa voidaan tarvittaessa käyttää seuraavia kurinpitokäytänteitä oppilaan ojentamiseksi:
- ilmoitus huoltajalle, esim. merkintä koulun sähköiseen viestintäkanavaan
- luokasta poistaminen
- kasvatuskeskustelu
- jälki-istunto
- koulupäivän epääminen
- kirjallinen varoitus
- määräaikainen erottaminen
Ilmoitus huoltajalle tapahtuu joko opettajan tai oppilaan toimesta. Ilmoitus oppilaan toimesta tapahtuu aina puhelimitse opettajan valvonnassa. Kasvatuskeskustelu tai jälki-istunto suoritetaan opettajan ilmoittamana aikana. Kasvatuskeskustelusta, jälki-istunnosta tai koulupäivän epäämisen yhteydessä ei järjestetä koulun puolesta kuljetusta kotiin, vaan vanhemmat huolehtivat oppilaan kuljetuksesta, vaikka oppilaalla muutoin olisi oikeus koulukuljetukseen.
JÄRJESTYSSÄÄNTÖJEN TIEDOTTAMINEN
Hyväksytyt järjestyssäännöt ovat nähtävillä koulun lukuvuosisuunnitelmassa ja koulun internet-sivuilla. Oppilaiden kanssa järjestyssäännöt käydään läpi aina lukuvuoden alkaessa ja tarpeen mukaan lukuvuoden aikana. Järjestyssäännöt pidetään oppilaiden nähtävillä koulussa.
KASVATUSKESKUSTELU RAKOKIVEN KOULUSSA
Oppilas, joka häiritsee opetusta tai muuten rikkoo koulun järjestystä, menettelee vilpillisesti tai kohtelee muita oppilaita tai koulun henkilökuntaa epäkunnioittavasti tai heidän ihmisarvoaan loukkaavasti, voidaan ensisijaisesti määrätä osallistumaan yhteensä enintään kaksi tuntia kestävään kasvatuskeskusteluun (kake).
Kasvatuskeskustelussa yksilöidään siihen johtanut teko tai laiminlyönti yhdessä oppilaan kanssa ja tarvittaessa selvitetään laajemmin käyttäytymisen syyt ja seuraukset sekä keinot, joilla käyttäytymistä ja oppilaan hyvinvointia voidaan koulussa parantaa. Tavoitteena on saada oppilas jatkossa toimimaan toisin.
Kasvatuskeskustelusta ilmoitetaan yleensä etukäteen oppilaan huoltajille. Joskus kasvatuskeskustelu voidaan käydä joko heti tilanteen yhteydessä tai muutoin osana koulupäivää ilmoittamatta siitä ennakkoon huoltajalle. Kake on yksi lain määrittämistä koulun seuraamusmuodoista. Se on tehokas tapa huolehtia ei toivottujen asioiden tiedotuksesta kotiin ja myös keino oppilaan oman vastuun lisäämiseen itsestään ja muista.
Keskustelu kirjataan. Oppilas voi soittaa kake-puhelun huoltajalle koulun puhelimesta. Aina puhelua kotiin ei käytetä kaken osana. Opettaja harkitsee puhelun käytön tilanteen mukaisesti. Jos oppilas ei tavoita huoltajaansa, tieto kakesta välitetään huoltajille koulun sähköisen tiedotuskanavan kautta.
KAKE KÄYTÄNNÖSSÄ:
1.Koulun aikuinen määrää kasvatuskeskustelun.
2.Kasvatuskeskustelu pidetään opettajan määräämänä ajankohtana. Kaken pitää oma opettaja tai se opettaja, joka seuraamuksen määräsi.
3. Oppilas kertoo omin sanoin, mitä on tapahtunut ja mikä meni väärin.
4. Oppilas keksii itse parannusehdotuksen käytökselleen/tilanteeseen.
5. Oppilas soittaa huoltajalle heti koulun aikuisen läsnä ollessa koulun puhelimesta. (Soittamista käytetään opettajan harkinnan mukaan.)
6. Sovitaan seurantapäivä ja seuraamukset, jos tilanne ei korjaannu.
7. Opettaja merkkaa kasvatuskeskustelun koulun sähköiseen järjestelmään.
8. Vakavasta rikkeestä (esim. väkivallasta) voi tulla myös jokin muu seuraamus, joka suoritetaan normaalisti koulun käytäntöjen mukaisesti. Väkivaltatilanteista tehdään aina myös uhkatilanneilmoitus.
9. Jos oppilas toimii toistuvasti koulun sääntöjen vastaisesti, seuraavaan kakeen voidaan pyytää mukaan opettajan lisäksi muita koulun aikuisia.
10. Kolmanteen kakeen voidaan kutsua myös huoltajat ja tarvittaessa oppilashuoltohenkilöstön edustajia.
OHJE HUOLTAJILLE
Kun lapsesi soittaa sinulle kasvatuskeskustelusta, toivomme sinun huomioivan seuraavat asiat:
-Käy keskustelu rauhallisesti
-Kysy lapselta:
Mitä on tapahtunut?
Kuinka aiot asian selvittää?
Kuuntele lasta.
-Kannusta lasta hoitamaan asia kuntoon
-Kiitä lastasi ilmoituksesta
TYYPILLISIÄ KASVATUSKESKUSTELUASIOITA OVAT:
-luvaton koulun alueelta poistuminen
-jatkuva myöhästely
-jatkuva koulu- tai kotitehtävien laiminlyönti
-lintsaaminen
-toistuva oppituntien häirintä
-luokasta poistaminen
-tappelut
-toistuva koulun sääntöjen rikkominen esim. lumipallojen heittely koulun pihalla tai pallottelu koulun sisätiloissa
-jatkuva välituntien vietto koulun sisällä ilman lupaa
-epäasiallinen kielenkäyttö
-ilkivalta koulurakennusta, koulun irtaimistoa, opettajan tai oppilastoverin omaisuutta kohtaan
-lunttaaminen
-aikuisen ohjeiden noudattamatta jättäminen
-vilpillinen käytös
-varastaminen
-teräaseen tai tulentekovälineiden tuominen kouluun
-päihteet
-väkivaltainen käytös
HUOM! Koulukiusaamisasioita selvittää KiVa-tiimi.
Mikäli kasvatuskeskustelu ei johda toiminnan muutokseen toivottuun suuntaan voidaan käyttää muita laissa määriteltyjä tuki- ja kurinpitokeinoja.
Toistuvasta väkivaltaisesta käyttäytymisestä teemme lastensuojeluilmoituksen. Tarvittaessa olemme myös yhteydessä poliisiin.
About bullying in foreign languages