Mikäli tehostettu tuki ei ole riittävä tuen muoto, tehdään moniammatillisena yhteistyönä koulunkäyntiin liittyvä pedagoginen selvitys. Oppilaan kokonaisvaltaisen ja suunnitelmallisen, erityisen tuen aloittaminen edellyttää erityisen tuen päätöstä. Erityisen tuen päätös tehdään toistaiseksi ja sitä tarkistetaan tuen tarpeen muuttuessa sekä aina 2. luokan jälkeen ja 6. luokan aikana.
Oppilaalle sopiva opetusjärjestely suunnitellaan yhdessä koulun, huoltajan ja mahdollisten yhteistyötahojen kanssa. Oppilaalle laaditaan HOJKS (henkilökohtainen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma), johon kirjataan oppilaalle annettava tuki.
Lahden perusopetuksessa toimii aluekoordinaattoreita, jotka ovat tukea koordinoivia opettajia. Aluekoordinaattorin tehtävään kuuluu muun muassa erityisen tuen oppilaiden ohjaus, erityisen tuen päätösvalmistelu, koulujen konsultointi tuen asioissa sekä verkostotyö.
Erityisen tuen muotoja ovat esimerkiksi
- tukiopetus
- osa-aikainen erityisopetus samanaikaisopetuksena luokassa, pienryhmässä tai yksilöllisesti
- opetettavan asian eriyttäminen
- oppimateriaalien monipuolinen hyödyntäminen
- koulunkäyntiavustajan tuki
- mahdollisten apuvälineiden käyttö
- erityisopetus erityisen tuen ryhmässä joustavin opetusjärjestelyin
Oppilas, jolla on erityisen tuen päätös, voi opiskella lähikoulussaan tuettuna yleisopetuksen ryhmässä tai erityisen tuen ryhmässä. Erityisen tuen ryhmässä oppilaat voivat opiskella samalla luokka-asteella tai ryhmässä voi olla eri luokka-asteiden oppilaita. Erityisen tuen ryhmät tekevät yhteistyötä yleisopetuksen ryhmien kanssa.
Pienryhmäopetusta järjestetään myös koko kaupunkia palvelevissa kaupunkitasoisissa erityisen tuen ryhmissä. Opetus on tarkoitettu vaativaa erityistä tukea tarvitseville oppilaille. Tällaisia oppilaita ovat mm. pidennetyn oppivelvollisuuden piirissä olevat oppilaat tai oppilaat, jotka tarvitsevat sairaalaopetusta.