CitiCAP-sovellusta ja lahtelaisten henkilökohtaista päästökauppaa on testattu reilun vuoden. Koronakevään aikana sovelluksesta on saatu arvokasta tietoa liikkumistapojen muutoksesta. Lahdessa poikkeusaika näkyy autoliikenteen ja bussimatkustamisen vähentymisellä. Autoliikenteen määrä tippui noin 30 % ja Lahden sisäisen bussiliikenteen matkustajamäärät ovat vähentyneet lähes 80 %.
– Moni on oppinut tämän kevään aikana uusia rutiineja ja tätäkin muutosta päästään CitiCAP-sovelluksen avulla seuraaman ja tutkimaan. Jos kävelyllä ja pyöräilyllä korvaa autoilua, niin sovellus palkitsee käyttäjää virtuaalieuroilla. Päästökauppa siis palkitsee, kun liikkumisen päästöt ovat matalat, toteaa kaupungin kestävän liikkumisen projektipäällikkö Anna Huttunen.
Muuttuvatko käyttäjien liikkumispäätökset?
Aktiivisten testaajien avulla sovellusta ja päästökauppajärjestelmää on pystytty kehittämään. Sovellus toimii koko ajan paremmin, mutta kasvukipuja on edelleen erityisesi sovelluksen IoS-versiossa. Henkilökohtaisen päästökaupan tutkimuksessa tavoitteena on seurata, miten lahtelaisten liikkuminen ja liikkumisvalinnat muuttuvat erilaisissa tilanteissa. Tutkimusvaihe kestää ainakin kuluvan vuoden loppuun.
Päästökaupassa päästöille on luotu kattotaso ja sen alittamisesta kertyy virtuaalirahaa. Mitä kestävämpiä liikkumistapoja käyttää, sitä enemmän tienaa. Tienesteillä voi lunastaa esimerkiksi bussilippuja.
– Säästetyistä päästöoikeuksista saatavien virtuaalieurojen määrä muuttuu tutkimuksen aikana ja haluamme seurata miten tämä vaikuttaa liikkumispäätöksiin, kertoo Lappeenrannan-Lahden teknillisen yliopiston apulaisprofessori Ville Uusitalo.
– Päästökauppasovelluksen käyttäminen ja kokeiluun osallistuminen on vapaaehtoista, mutta toivoisimme, että mahdollisimman moni kokeilisi ja käyttäisi sovellusta, jotta saisimme tutkimusosuuteen mahdollisimman kattavasti dataa.
Tutkimusvaiheen aikana kerätään kyselyiden ja haastatteluiden avulla palautetta ja ideoita siitä mikä henkilökohtaisessa päästökaupassa on hyvää, mikä huonoa ja miten järjestelmää tai sen oikeudenmukaisuutta voitaisiin vielä parantaa.
Miten muutokseen pääsee mukaan?
Lahti on ensimmäinen kaupunki maailmassa, jossa asukkaiden henkilökohtaista päästökauppaa tutkitaan.
– Monet eurooppalaiset kaupungit ovat hankkeesta kiinnostuneita ja Lahti on kansainvälisesti huomioitu edelläkävijäkaupunkina. Sovelluksesta kerättyä tietoa voidaan hyödyntää monella tavalla myös kaupunkisuunnittelun tukena, Anna Huttunen kertoo.
Sovelluksen käyttäminen ei vaadi käyttäjältään erityistä aktiivisuutta vaan liikkumisen tunnistaminen ja päästökauppa toimivat automaattisesti. Sovellus on ladattavissa Android- ja IoS-puhelimien kauppapaikoissa App Storessa ja Google Playssa.