![](https://www.lahti.fi/uploads/2025/02/04db9447-talvipyorailya-22-1-1024x684.jpg)
Esittelemme lahtelaisia kestäviä liikkujia osana Kestävän liikkumisen teemavuotta. Sarja tutustuttaa erilaisiin ja eri elämäntilanteissa oleviin ihmisiin, jotka ovat kukin löytäneet itselleen sopivia kestävän liikkumisen tapoja.
Näin alkoi 56-vuotiaan Birgitan tarina, kun kestävästi liikkuvia lahtelaisia etsittiin. Hän kertoo haastattelussa, että onnettomuuden seurauksena tuli valittavaksi jatkaako auton omistajana vai pärjäisikö ehkä ilmankin. Tyytyväinen sähköpyöränomistaja asuu Mukkulassa, ja kulkee nyt suuren osan vuotta arkimatkoistaan polkien.
Satunnaiset matkatarpeet Lahden ulkopuolelle hoituvat kaverin laina-autolla tai julkisella liikenteellä. Tuoreesta pyörästään huolimatta hän tunnustautuu innokkaaksi autokuskiksi. Jos matka jaetaan ystävän kanssa, hän haluaa olla aina ratin takana.
Hän kuitenkin kertoo olevansa helpottunut, että autoilun kulut on saanut jättää taakse. Nykyään hän ynnäilee kuukausittaisiksi matkakuluikseen noin 80 euroa. Vertailun vuoksi todettakoon, että keskiverto autonomistaja maksaa autosta ja autoilusta noin 500 euroa kuukaudessa.
Talvikuukausina Birgitan tulee silloin tällöin käytettyä myös paikallisbussia, kuten nyt haastattelupäivänä. Liukkaimmaksi talvikuukaudeksi hän suunnittelee hankkivansa bussikortin. ”Käytännöllisesti tarpeen mukaan”, on hänen vastauksensa kysymykseen, millä perusteella kulkuneuvo kulloinkin valitaan. Sähköavustuksella polkien hoituvat hänen mukaansa jokseenkin kaikki alle 15 kilometrin päähän suuntautuvat matkat. Säännölliset arkimatkat ovat hänellä yleensä maksimissaan seitsemän kilometriä suuntaansa, joten näihin sähköpyörä sopii erinomaisesti.
Satunnaiset kuljetustarpeet eivät lannista Birgittaa. Hän kertoo, että pyörälaukut ovat olleet mainio hankinta ja niihin mahtuu tarvittaessa hyvä määrä tavaraa. Eikä kaikkea tarvitse saada edes laukkuihin sisään. Onpa mukana kulkenut eräänkin kerran 11 kukkakoria paikasta toiseen.
Hän kiittelee taloyhtiötään, jonka kellarissa uudenkarheaa polkupyörää on ollut turvallista säilyttää. Yhtiöstä löytyy muitakin sähköpyöräilijöitä. Toki hyvään lukkoon kannattaa investoida, hän vinkkaa tuleville lahtelaisille sähköpyöräilijöille.
Toiveet kaupungille liikkumisen helpottamiseksi kohdistuvat reitteihin ja niiden jatkuvuuteen. Hän toivoisi, että tulevaisuudessa esimerkiksi turhat siirtymiset ajoradan yli vähenisivät pyörällä kuljettaessa, eikä pyörätie muuttuisi yhtäkkiä kävelytieksi. Tämä parantaisi kaikkien turvallisuutta.
Mikä pyörällä liikkumisessa sitten on parasta? Birgitta on tyytyväinen, että polkupyörällä kulkiessa voi havainnoida luontoa ja eläimiä. Harva autoilija voi tosiaan sisällyttää matkaansa kovinkaan tarkkaa lintubongailua. Pyöräilijältä tämä kuitenkin onnistuu. Hän toteaa, että Lahdessa on monia vihreitä ja viihtyisiä pyöräväyliä, joilla on ilo ajaa.
Kestävän liikkumisen vuosi 2025![](https://www.lahti.fi/uploads/2025/02/d635d50e-nayttokuva-43-1024x189.png)
-
Juuso Vähä-Piikkiö
Projektipäällikkö