Alueen yrittäjät olivat mukana suunnittelemassa kokeilua sekä osallistavan budjetoinnin toimenpiteen kautta myös toteuttamassa ja hoitamassa Kesäkadun kukkaistutuksia. Kesäkatukokeilun palautekyselyyn saatiin 47 vastausta asukkailta ja 10 vastausta Hämeenkadun kivijalkayrittäjiltä.
Hämeenkadun yrittäjien mielestä kesäkauden avauspäivä oli onnistunut, mutta liikenne kadulla ei helpottunut
Yrityksiltä kesäkadun viihtyisyyden nousu sai keskiarvosanan 4.8. skaalalla 1–10. Tavoite kadun tukkoisuuden tunteen vähenemisestä sai keskiarvosanan 4.7. Hämeenkadun identiteetin selkeytyminen sai keskiarvosanan 4.1.
Avoimissa palautteissa kiitoksia sateli. Kesäkauden avaustapahtuma Sambakulkueineen oli onnistunut ja veti paljon ihmisiä. Kuitenkin kesän aikana olisi toivottu enemmän tapahtumia ja aktiviteetteja, jotta sykettä olisi voitu pitää yllä. Kritiikkiä palautteista tuli kokeilun varovaisuudesta, mikä näkyy myös pisteissä.
Avoimissa vastauksissa molemman puoleista vinopysäköintiä pidettiin ongelmana ahtauden takia. Vain yksi yrittäjä harmitteli parkkipaikkojen vähenemistä. Pysäköintijärjestelyt kaipaavat kyselyyn vastanneiden asukkaiden mielestä parannusta ja Hämeenkadun yksisuuntaisuuttakin esitettiin. Kokeilulla haettiin myös helpotusta alueen huoltoliikenteen haasteisiin mutta se tavoite ei vastausten mukaan toteutunut odotetusti.
Jatkossa viihtyisyyden parantamiseksi Hämeenkadun yrittäjät ehdottivat muun muassa lisää kukka- ja puuistutuksia, erityisesti kadun syvennyksiin ja kulmiin, kuten Mariankadun ja Hämeenkadun kulmaan. Jotta kadun ilme olisi houkuttelevampi, ehdotettiin yrittäjiä hankkimaan yhtenäiset kukkaistutukset yritysten ulko-oville. Tapahtumien lisäksi toivottiin enemmän pysyviä elementtejä, kuten jäätelökioski tai kausivalot, jotka toisivat eloa ja yllätyksellisyyttä kadulle.
Asukkaista suuri enemmistö kaipaisi vielä rohkeammin väriä ja vihreää
Asukkaiden antamissa palautteissa kesäkadun viihtyisyys parani merkittävästi. Keskiarvo oli 4.8 skaalalla 1- 5. Vastaajista 26 oli sitä mieltä, että kesäkatukokeilu piristi ja toi väriä katukuvaan, 9:n mielestä sillä ei ollut merkitystä, 6 ei mieltynyt kesäkatuun, 5 vastasi ok ja 1 ei osannut sanoa.
Avoimissa palautteissa saatiin useita kommentteja siihen, että kesäistä tunnelmaa haettiin, mutta se oli toteutettu liian kevyellä versiolla.
– Muutama värikäs kukkapurkki ja viirit eivät tuo kesäkatufiilistä. Pitäisi olla varjoa tuovia puita, runsaita
istutuksia, konsertteja tai tapahtumia sekä kahvila tms. viihtyisyystekijä, kommentoi eräs vastaaja.
– Kävelin kesän aikana kadulta muutaman kerran, mutta jäi mieleen, miten kiva tunnelma oli kadulle saatu. Toivottavasti ensi kesänä taas jotain vastaavaa, vastasi toinen.
Asukkaatkin kokivat liikenteellisiä haasteita Hämeenkadun katualueella. Vastaukset vaihtelivat toisaalta kokonaan kadun sulkemisesta liikenteeltä ja toisaalta toivottiin maksutonta pysäköintiä. Myös liikenteen rauhoittamista muilla keinoin esitettiin kyselyssä.
– Hämeenkatu ei ole ehkä paras paikka tällaiselle kokeilulle. Olisin toivonut, että katu olisi katkaistu liikenteeltä, vihreää kasvillisuutta sekä erilaisia näyttäviä elementtejä esim. viherpysäkkejä, ehdotti eräs.
– Alueella tarvitaan autopaikkoja, mutta vinoparkkeja ei osata käyttää, totesi yksi vastaaja.
– Autopaikkojen vienti jo valmiiksi äärimmäisen kalliista ja ahtaasta keskustasta jonkun koristeruukkujen takia on turhaa ja häiritsevää. Tällaiset esteet pitäisi laittaa tyhjiin tiloihin, ei noin, kommentoi eräs.
Kesäkatu oli osallistava ja pienen budjetin kokeilu
Kesäkatukokeilu toteutti kesän alussa hyväksytyn Keskustavision 2040 tavoitteita luoda kestävämpää, kutsuvampaa ja kekseliästä keskustaa sekä ideoida katujen identiteettiä yhdessä yrittäjien kanssa, kokeillen. Kokeilun tarkoituksena oli myös herätellä ja haastaa niin asukkaita kuin yrittäjiä havainnoimaan ja kokemaan liikkumis- ja asiointiympäristöään, samalla saatiin arvokasta tietoa jatkotoimia ajatellen.
Ensi vuonna vaihtoehtoina on toteuttaa Kesäkatu-kokeilu johonkin uuteen kohteeseen tai jatkaa Hämeenkadun kehittelyä. Esimerkiksi puiden istuttaminen vaatii kadulle rakenteellisia toimia ja näillä näkymin lopulliset muutokset olisivat mahdollisia vasta sen jälkeen, kun koko keskustan alueen kokonaissuunnitelma on valmis. Nyt on siis hyvä aika testata.
Kesäkatukokeilun hintalappu oli n. 12 000 euroa, josta noin puolet rahoitettiin Osallistuvan budjetoinnin kautta. Lahti City ry vastasi Hämeenkadulle päättyneestä vuosittaisesta Kesäkauden avaustapahtuman tuottamisesta, jonka kustannukset olivat 2000 €. Tapahtumaa tuki Block Party. Lahti City osallistui myös edellisenä vuonna katuviirien hankintaan ja suunnitteluun yhdessä kaupungin kanssa. Viirinauhojen ilmeen toivottiin mukailevan kaupungin graafista ilmettä väreineen.
Lisätiedot:
Pipsa Wirtanen, toiminnanjohtaja, Lahti City ry, pipsa.wirtanen@lahticity.fi, 0405321299
Riitta Niskanen, hankepäällikkö, Lahden kaupunki, riitta.m.niskanen@lahti.fi, 0505594200
Ilona Reiniharju, vuorovaikutussuunnittelija, Lahden kaupunki, ilona.reiniharju@lahti.fi, 0505594005