Lahden tavoitteena on olla hiilineutraali ensimmäisenä Suomen suurista kaupungeista. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että päästöjä vähennetään 80 prosenttia vuoden 1990 tasosta ja loput sidotaan hiilinieluihin. Lahti on leikannut päästöistään jo 64 prosenttia.
– Olemme oikealla uralla, mutta erityisesti liikennesektorilla on vielä tekemistä, sanoo kaupungin ympäristökoordinaattori Aino Kulonen.
Kaupunki on päivittänyt ilmasto-ohjelmaansa. Ohjelmaa varten laaditut päästöskenaariot huomioivat sekä kansallisen päästökehityksen sekä Lahdessa ilmastotyötä kirittävät toimet.
– Nyt on tarkasteltu 2019 hyväksyttyä ohjelmaa ja sitä, ovatko toimenpiteet olleet riittävän vaikuttavia. Uudella ohjelmalla tarkennetaan keinoja, joilla päästään hiilineutraaliuteen, sanoo Lahden ympäristöjohtaja Elina Ojala.
Liikenne päästösäästöjen kohteena
Päivitetyssä ohjelmassa suurimmat toimet kohdistuvat energia- ja liikennesektoriin. Ohjelman sisällä on erityisesti ohjelmat kestävälle kaupunkiliikkumiselle sekä kiertotaloudelle.
– Ohjaamme kulkutapoja yhä enemmän kohti julkista liikennettä, kävelyä ja pyöräilyä. Mukana on pyöräväylien priorisointiohjelma ja tavoitteina on myös viihtyisä ja esteetön kävely. Haluamme mahdollistaa, että näiden liikkumistapojen valinta on helppoa, Kulonen kertoo.
Kaupunki lisää myös tuntuvasti kaupunkipyörien määrää. Tänä kesänä Lahdessa liikkuu 500 Mankelia ja niillä on yhteensä 62 asemaa.
Tärkeänä teemana on nostettu mukaan työmatkat. Yritysten kanssa mietitään, kuinka työmatkaliikkumista saataisiin kestävämmäksi ja mikä siinä on yritysten, kaupungin ja työntekijöiden rooli.
– LAB-ammattikorkeakoulu ja LUT-yliopisto suunnittelevat yritysten kanssa, kuinka tuupata asioita oikeaan suuntaan. Se voi olla työsuhdematkalippujen tarjoamista tai sähköpyörän hankinnan avustamista. Se voi tarkoittaa myös sitä, että töissä olisi lukolliset säilytystilat pyörille tai henkilöstöllä mahdollisuus käydä suihkussa, Kulonen luettelee.
Lahti houkuttelee yrityksiä myös laajemmin ilmastokumppaneikseen. Yritykset voivat kartoittaa päästönsä ja hakea tehokkaimpia vähennyskohteita. Tällä hetkellä ilmastokumppaneina on kolmisenkymmentä eri kokoista yritystä, alueellisesti jopa 60.
Muutos positiivisen kautta
Kaupungilla on selkeä linja siinä, että kestävään liikkumisen pitää houkutella hyvien vaihtoehtojen kautta, ei esimerkiksi yksityisautoilua syyttämällä.
– Emme halua vaikeuttaa ihmisten elämää, vaan lähestyä asiaa positiivisen kautta, Elina Ojala sanoo.
Hän myös muistuttaa, että kaupungin mahdollisuudet vaikuttaa liikenteen päästöihin ovat lopulta aika pienet.
– Kysymys on enemmän yksilön valinnoista tai yritysten mahdollisuudesta vaikuttaa henkilöstönsä kulkemiseen. Myös esimerkiksi urheiluseurat voivat vaikuttaa siihen, miten lapsia tuodaan harrastuksiin. Käyttäytymisen muuttaminen on kuitenkin joskus hidasta.
Jokainen voi tehdä osansa
Ilmasto-ohjelmassa puhutaan puolentoista asteen elämästä – siitä, miten jokaisen omilla valinnoilla päästään kohti kansainvälistä haamurajaa, vain puolentoista asteen keskilämmön nousua. Siinäkin on kysymys asenteen ja käyttäytymisen muuttamisesta, mutta ketään syyllistämättä.
– Kellekään ei saa tulla tunne, että vaikkapa taloudellisesta tilanteesta johtuen ei ole mahdollisuutta täyttää jotain kriteereitä. Todellisuudessa pienituloisten tilanne kestävyyden suhteen voi olla paljon parempi kuin korkeamman tulotason ihmisillä, jotka kuluttavat enemmän, Aino Kulonen muistuttaa.
Muutos ei tarkoita aina kovinkaan isoja asioita.
– Jokainen voi miettiä, miten muutos omalla kohdalla tapahtuisi mahdollisimman kivuttomasti. Se ei tarkoita sitä, että kaikesta kivasta pitää luopua, vaan elämä voi jatkua samankaltaisena kuin nykyäänkin.
Kestävät valinnat voivat tuoda myös muita hyötyjä, kuten taloudellisia säästöjä tai lisääntynyttä terveyttä.
Edelläkävijyydellä on väliä
Teki jotain henkilökohtaisesti tai ei, ilmastoteot liittyvät jokaisen lahtelaisen elämään. Lahti voi toimia myös esimerkkinä ja saada siitä edelläkävijän hyötyjä.
– Euroopassa suurin osa väestöstä asuu Lahden kokoisissa kaupungeissa. Se, mitä me täällä teemme, toimii esimerkkinä myös muille ja sitä kautta saamme laajempaa vaikuttavuutta, Elina Ojala linjaa.
Kestävä kaupunki tarkoittaa myös paljon muuta kuin ilmastoa: viihtyvyyttä, parempaa ilmanlaatua, meluhaittojen vähenemistä. Kaikki nämä koskettavat yksittäistä asukasta. Kuntalaiskyselyissä yli puolet asukkaista ovatkin olleet tyytyväisiä Lahden tekemään työhön ja saavutettuun maineeseen ympäristökaupunkina.
– Ilmastotyö ei ole vain hiilidioksidipäästöjä vaan monenlaista hyvää laajemminkin. Eivät Lahden teot pelasta koko maapalloa, vaan niitä tarvitaan kaikilta tahoilta ja tasoilta. Ilmasto on siinä mielessä yhteinen asia.
Teksti: Sami Turunen