Lahden seudun joukkoliikennelautakunta kokoontuu tiistaina 25.4.2023.
Painetuista aikatauluvihkoista luopuminen
Lautakunnalle esitetään painetuista aikatauluvihkoista luopumista kesäaikataulukaudesta 2024 alkaen. Asiakaskyselyn perusteella valtaosa joukkoliikenteen asiakkaista hakee aikataulu- ja reittitietoja digitaalisista palveluista. Aikatauluvihkosta luopuminen vähentäisi paino- ja jakelutyöstä aiheutuvia kustannuksia noin 30 000 euroa vuodessa ja vapauttaisi joukkoliikenneyksikön henkilöstöresursseja joukkoliikenteen suunnittelu- ja kehitystyöhön.
Aikatauluvihkoa käyttävät pääasiassa matkustajat, jotka eivät voi käyttää sähköisiä aikataulupalveluita tai kokevat niiden käytön hankalaksi. Matkustajien olisi jatkossa mahdollista saada maksutta tuloste käyttämiensä linjojen aikatauluista asiakaspalvelusta tai kuntien palvelupisteistä. Aikataulut voisi olla mahdollista tulostaa myös LSL:n nettisivuille lisättävästä aikataulupalvelusta.
Muista kaupungeista esimerkiksi HSL, Tampere, Hämeenlinna, Oulu ja Kuopio ovat jo luopuneet aikatauluvihkojen painattamisesta.
Bussilippu ja tapahtumalippu -yhdistelmän käytön laajentaminen
Lahden kaupunki on hankkinut Waltti-lippujärjestelmään sisältyvän tapahtumalippuratkaisun. Ratkaisu yhdistää tapahtuman pääsylipun ja joukkoliikennelipun. Pääsylipulla voi matkustaa kaikilla LSL:n vuoroilla ja erillistä bussilippua ei tarvita. Tapahtumalippuratkaisu sisältää tällä hetkellä integraation Lippupisteen, Liveton ja Evention järjestelmiin.
Tapahtumalippua on testattu Salpausselän kisoissa, joissa kisalippu toimi myös bussilippuna. Tapahtumalipun laajempaa käyttöä varten tulee päättää tapahtumalipun hinnoitteluperiaatteista. Lautakunnalle ehdotetaan tapahtumalipun hinnoittelua käyttöjen perusteella tai päiväkohtaisella hinnalla.
Suunnitelma talvikauden 2023-2024 joukkoliikenteen tarjonnasta
Talvikauden liikennöinti alkaa 9.8.2023. Lautakunnalle ehdotetaan seuraavia muutoksia talvikaudelle 2023-2024:
- Linjan 7 Metsä-Pietilä–Karisto ajo- ja lähtöaikoja muutetaan aikataulujen luotettavuuden parantamiseksi. Kohteen lisäautoa käytetään jatkossa iltapäivisinkin tupla-autona ruuhkaisimmilla lähdöillä.
- Linjalle 10 PHKS-Harjuviidantie lisätään reittivariaatio, joka käy Pajulahden urheiluopistolla. Pajulahteen ajetaan kolmesti päivässä. Lisäys toteutetaan yhden talvikauden kokeiluna, jonka jälkeen arvioidaan jatkoa.
- Linjalle 12 Ala-Okeroinen–Herrasmanni lisätään yksi auto ja parannetaan palvelutasoa aamu- ja iltapäivän ruuhka-aikoina Ala-Okeroinen – Kauppatori välillä erityisesti yritysalueiden tarpeisiin.
- Linjan 24 Salpakangas-Matkakeskus reittiä ja aikataulua muutetaan palvelemaan paremmin Salpakangas-Matkakeskus yhteyttä suuremman käyttäjämäärän saavuttamiseksi.
- Linjoilla 40 – 41 Lahti-Vääksy karsitaan kuntien toiveesta ilta-aikojen tarjontaa vähäisen käyttäjämäärän vuoksi.
- Linja 43 Heinlammi-Kalliola lakkautetaan vähäisen käyttäjämäärän vuoksi.
- Heinola-Lahti linjat 71, 72, 73 ja Orimattila-Lahti linja 61 yhdistetään yhdeksi Heinola-Lahti-Orimattila linjaksi aikatauluvarmuuden parantamiseksi. Linjatunnukset ovat jatkossa Heinolan suunnan liikenteessä käytetyt 71, 72 ja 73. Linjatunnukset 61 ja 69 lakkautetaan. Linjat jakautuvat kohteisiin 7 (Heinolan linjat) ja 9 (Orimattilan linjat). Muutos ei vaikuta palvelutasoon ja muutokset lähtöaikoihin ovat vähäisiä.
- Linjoille 2 Mukkula-Myyntimiehenkatu, 3 Ruoriniemi-Renkomäki, 8 Kiikkula – Joutjärvi, 9M Metsämaa – Uusikylä, 9K Kytölä – Uusikylä, 21A/B Hollola kk-Salpakangas ja 42 Lahti-Padasjoki tehdään pieniä aikataulumuutoksia. Muutokset eivät heikennä palvelutasoa.
Muut päätettävät asiat
Huhtikuun kokouksen esityslistalla on lisäksi Lahden seudun joukkoliikenneviranomaisen yhdistelmäraportti 2022, kilpailutuksen käynnistäminen Lahti-Asikkala-Padasjoki-välille hankittavasta linja-autoliikenteestä sekä vastauksen antaminen nuorisovaltuustolle lasten ja nuorten kertalipuista sekä kumppanuuspöydälle nuorisokonsertin osallistujien ilmaisista bussimatkoista.
Kokouksen esityslista luettavissa Dynasty-verkkopalvelussa.