Hyppää sisältöön

Joukkoliikenteelle haetaan reilua ja selkeää toimintatapaa

Tekninen ja ympäristölautakunta antaa kaupungin lausunnon seudulliseen joukkoliikenteen vyöhykeuudistukseen. Lautakunnalle esitetään neljän vyöhykkeen mallia, jossa koko Lahti kuuluu samaan alueeseen.

Joukkoliikennelautakunta on pyytänyt kaikilta toiminta-alueensa kunnilta lausuntoa uusista vyöhykevaihtoehdoista ja lippujen hinnoista. Nykyiset vyöhykkeet ja hinnat perustuvat kilometriperusteisiin taksoihin. Vyöhykkeitä on 10 ja erilaisia lippuhintoja ja -alennuksia lukuisia. Uudistusta haetaan, koska nykyinen järjestelmä näyttäytyy asiakkaalle sekavana.

Selkeä vyöhykemalli ja reilu lippujärjestelmä voi kasvattaa joukkoliikenteen matkustajamääriä ja lisätä bussin käyttöä kaupungin tavoitteiden mukaisesti. Uudistus on Lahdelle mahdollisuus yhtenäistää lippujen hinnat, eli saada Nastolan paikallisliikennealue kantakaupungin edullisempien lippujen piiriin.

Jos kuntien lausunnoista löytyy yksimielisyyttä, voisi uudistus astua voimaan vuoden 2022 aikana. Neljän vyöhykkeen mallin lisäksi lausuntopyynnössä vaihtoehtona on tasataksamalli, jossa koko toiminta-alue kuuluu samaan taksavyöhykkeeseen.

Neljä vyöhykettä ja maltillinen muutos taksoihin

Bussilipun hinta syntyy sen mukaan, kuinka monen vyöhykkeen kautta asiakkaan matka kulkee. Asiakkaalle järjestelmä on sitä helpompi ja edullisempi, mitä vähemmän vyöhykkeitä alueella on. Lahdessa tahtotila on, että koko kaupungin alueella matkustaminen on saman hintaista.

Uudistus toisi muutoksia lippujen hinnoitteluun, mutta hinta ei nousisi merkittävästi millekään matkustajaryhmälle. Tavoitteena on selkeyttää myös nykyisiä alennusperusteita.

Neljän vyöhykkeen mallissa lipputulot vähenisivät Lahdessa noin 500 000 euroa vuodessa lyhyellä aikavälillä. Uudistus vaatisi lisää joukkoliikenteen määrärahoja samassa suhteessa. Pidemmällä aikavälillä lipputulojen vaikutus pienenisi.

Joukkoliikenteen lippujärjestelmän kehittäminen on yksi Lahden seudun maankäytön, asumisen ja liikenteen (MAL) sopimusluonnoksen toimenpiteistä. Sopimuksen kautta uudistukseen voi saada valtion rahoitusta.

Tekninen ja ympäristölautakunta 23.3. esityslista

Aihealueet