Hyppää sisältöön

Kaikkien kulkijoiden palapeli – liikenneturvallisuus on jokaisen asia

Toimiva kaupunki on myös turvallinen kaupunki. Liikenneturvallisuus on keskeinen osa kaupunkisuunnittelua, mutta turvallisuuden tärkein tekijä on oikea asenne ja toisten huomioiminen.

Kaupungin liikenneturvallisuus on paljon muutakin kuin kadut jalkakäytävineen ja kadunvarsille sirotellut liikennemerkit.

– Turvallisuus muodostuu koko liikenneympäristöstä. Infran lisäksi siihen kuuluu erilaisia liikkujaryhmiä, kuten autoilijat, jalankulkijat ja pyöräilijät sekä heidän asenteensa, jolla liikenteeseen lähdetään, sanoo Lahden kaupunkiympäristön liikenneinsinööri Jaana Martikainen.

– Usein keskustelun kärki on autoilijoissa, mutta yhtä lailla jalankulkijan olisi hyvä katsella ympärilleen, eikä vain kulkea kuulokkeet päässä puhelimeen tuijottaen.

Ylikomisario Jouni Takalan mukaan liikenneturvallisuus on myös monien tekijöiden summa.

 

”Turvallisuutta pitää kehittää myös eri käyttäjien näkökulmasta. Suojatie voi olla meidän mielestämme hyvässä paikassa, mutta jostain syystä yksikään jalankulkija ei käytä sitä.”

Jouni Takala

– Kun onnettomuustutkintalautakunnassa käydään läpi onnettomuuksia, yleensä niihin löytyy useampi kuin vain yksittäinen syy. Turvallisuutta pitää kehittää myös eri käyttäjien näkökulmasta. Suojatie voi olla meidän mielestämme hyvässä paikassa, mutta jostain syystä yksikään jalankulkija ei käytä sitä.

Takala on Hämeen poliisilaitoksen liikennesektorin johtaja ja yksi Lahden liikenneturvallisuustyöryhmän noin 30 jäsenestä. Ryhmässä on ihmisiä eri puolilta kaupungin organisaatiota sekä muun muassa Liikenneturva, erilaisia järjestöjä ja sidosryhmiä.

Työryhmän tehtäviin kuuluu Lahden liikenneturvallisuussuunnitelman laatiminen ja päivittäminen. Siinä kartoitetaan turvallisuuden nykytilannetta, seurataan onnettomuustilastoja sekä tutkitaan – myös asukaskyselyiden kautta – miten turvallisuutta liikenteessä voisi parantaa.

Aiemmin rakennettu ohjaa

Kaupunki elää ja kehittyy, ja kaupunkisuunnittelu on jatkuvaa työtä. Liikenneturvallisuuden parantaminen on keskeinen osa suunnittelua.

– Suunnittelu on aikamoista palapeliä, ja uusia alueita suunnitellessa tai vanhoja alueita parantaessa huomioon pitää ottaa todella paljon asioita, Martikainen sanoo.

Jos tilaa riittää, turvalliset yhteydet ja ratkaisut on helppoa rakentaa. Vanhoilla ja tiiviisti rakennetuilla alueilla ihan kaikki ei kuitenkaan onnistu sormia napsauttamalla.

– Esimerkiksi keskusta-alueella on paljon aiemmin rakennettua, ja se ohjaa suunnittelua.

Helpompi tilanne on esimerkiksi Ranta-Kartanon alueella, johon rakentuu pikkuhiljaa selkeät reitit muun muassa kävelylle ja pyöräilylle.

Kaupungin ja poliisin yhteistyö on tärkeää, jotta liikenteen ratkaisut ovat kaikkien kannalta järkeviä.

– Esimerkiksi nopeusrajoitukset pitää olla sellaisia, että ne ovat myös liikkujien kannalta järkeviä ja motivoivia. Poliisinkin on helpompi valvoa asioita, kun ne mielletään oikeudenmukaisiksi, Martikainen sanoo.

Sähköpotkulautailun säännöt hukassa

Lahden liikennevirtoihin ja sitä kautta suunnitteluun on vaikuttanut paljon esimerkiksi eteläisen kehätien valmistuminen, mikä siirsi erityisesti raskasta liikennettä pois keskusta-alueelta. Toinen merkittävä asia on ollut sähköpotkulautojen yleistyminen katukuvassa.

Jouni Takalan mukaan sähköpotkulaudat ovat hyvä esimerkki siitä, miten liikenne muuttuu.

– En halua vastakkainasettelua, mutta kieltämättä sähköpotkulaudat ovat uusi ilmiö, joihin ei oikein osata vielä suhtautua, niitä ei oikein osata käyttää ja niiden valvonta on hankalaa. Tämä näkyy lopputuloksessa.

Takala ja Martikainen ovat huolissaan siitä, että potkulautailijoille ei ole läheskään aina selvää, millaisten sääntöjen mukaan laudoilla liikutaan – eikä tämä ole pelkästään käyttäjien vika.

– Joukossa on paljon sellaisia, jotka eivät ole käyneet ikänsä puolesta autokoulua eikä koulussakaan ole saatu tietämystä liikenteestä. Jotkut myös luulevat, että lautafirman kertoma sallittu ajoalue tarkoittaa, että kyseisellä alueella saa ajella miten tahansa, Takala havainnollistaa.

Liikenneturvallisuus parantunut

Lahden liikenneturvallisuuden kehitys on ollut hyvänsuuntaista. Vuoden 2023 pienestä piikistä huolimatta liikenneturvallisuus on viime vuosina parantunut tasaisesti ja kuolemaan ja loukkaantumisiin johtaneet onnettomuudet ovat vähentyneet. Puolet loukkaantuneista on henkilöauton kuljettajia tai matkustajia. Jalankulkijoita on 10 prosenttia, pyöräilijöitä 17 prosenttia.

Jouni Takalan mukaan muun muassa suojatiesääntöjen kunnioittaminen on Lahdessa parantunut.

– Valtakunnallisiin tilastoihin ja muihin kaupunkeihin verrattuna Lahdessa ei tarvitse muutenkaan hävetä turvallisuutta.

Liikenneturvallisuus on myös viestintää ja sitä, miten ihmiset kokevat ja näkevät asiat.

– Kaikissa kaupungeissa on varmasti ongelmansa, mutta hyviäkin asioita kannattaa tuoda esille. Meillä esimerkiksi Uudenmaankatu on hyvä sisääntuloväylä ja Vesijärvenkatu vetää varsin hyvin, Takala sanoo.

Lahden ruuhkat ovat myös varsin pieniä.

– Meidän ruuhkamme ovat lyhyitä ja paikallisia ja niihinkin mietitään kyllä ratkaisuja. Lahtelainen ruuhkahan on viisi autoa peräkkäin kello 7.30 ja 16.30, Jaana Martikainen hymyilee.

Kokonaisuutena liikenteessä loukkaantuneista suurin osa on autoilijoita ja auton matkustajia. Kun loukkaantuneiden määrä suhteutetaan ikäluokan kokoon ja osuuteen väestöstä, tilastoja johtavat mopoikäiset nuoret. Ylipäätään riskialtista aikaa ovat ajokortin saamiseen liittyvät virstanpylväät.

Teksti: Sami Turunen
Kuvat: Lassi Häkkinen

Juttu julkaistu kokonaan Kaupunkilainen-lehdessä 1/24.