Hyppää sisältöön

Kaupunginhallitus 27.5.2024

Talousarviokehys 2025 hyväksyttiin kaupunginhallituksessa, samoin lähivuosien 2025-2027 taloussuunnitelman laadintaohje ja niihin sisältyvä talouden kehys. Kaupunginhallitus myös hyväksyi konsernihallinnon toimintasäännön. Kaupunginhallitus päätti kiistää Päijät-Hämeen hyvinvointialueen laskun 17.5.2024 sekä perusteeltaan että määrältään.

Kaupunginhallitus hyväksyi Lahden kaupungin vuoden 2025 talousarviokehyksen ja vuosien 2025-2027 taloussuunnitelman laadintaohjeen ja niihin sisältyvän talouden kehyksen.

Talousarvion laadinnan lähtökohtana toimii Lahden kaupungin strategia. Strategisella suunnittelulla sidotaan päätökset ja toimenpiteet sekä talous- ja henkilöstösuunnittelu yhdeksi kokonaisuudeksi, osaksi pitkän aikavälin kehittämistä. Toiminnan ja talouden suunnittelussa tulee ottaa huomioon strategian kärkihankkeet ja niiden toimenpiteiden edellyttämät määrärahatarpeet.

Talouden tasapainotavoite taloussuunnitelmakaudelle 2025-2027 on yhteensä 48,8 milj. euroa. Tulevan TE-palvelu-uudistuksen vaikutukset talousarvioon, määrärahoihin ja sitoviin tasoihin täsmentyvät talousarvion valmistelun aikana. Myös verotulo- ja valtionosuusarviot sekä poistotaso päivitetään valmistelun aikana viimeisimmillä käytettävissä olevilla tiedoilla ennen talousarviosta päättämistä.

Talousarvion 2025 kehyksen mukainen tilikauden alijäämä on 75,0 milj. euroa. Laskelmassa on huomioitu ennusteiden mukainen talouden kasvu, kustannuskehitys sekä talouden tasapainottamisen euromääräiset tavoitteet. Verotulojen ja valtionosuuksien arviot kehyksessä perustuvat kevään 2024 ennakkotietoihin.

Talousarviossa investoinnit suunnitellaan viideksi vuodeksi. Taloussuunnitelmakauden 2025-2029 investointikokonaisuuden bruttoinvestoinnit ovat yhteensä 316,7 milj. euroa.

Kehyksen mukaisessa rahoituslaskelmassa kaupungin toiminnan ja investointien rahavirta ilmaisee 58,6 milj. euron lainanottopaineen vuonna 2025. Suunnitelmakaudella 2025-2027 kaupungin lainatarve on yhteensä 67,6 milj. euroa.

Tilapäinen valiokunta valmistelemaan kaupunginhallituksen erottamista?

Kaupunginhallituksen esitys tilapäisen valiokunnan perustamiseksi menee kaupunginvaltuuston päätettäväksi.

Mikäli tilapäinen valiokunta asetetaan, kaupunginvaltuusto valitsee tilapäiseen valiokuntaan sopivaksi katsomansa määrän jäseniä ja kullekin jäsenelle henkilökohtaisen varajäsenen, sekä nimeää varsinaisista jäsenistä valiokunnan puheenjohtajan ja varapuheenjohtajan.

Kokoomuksen valtuustoryhmä ja muut allekirjoittajat ovat tehneet aloitteen, jossa esitetään, että kaupunginvaltuusto muodostaisi tilapäisen valiokunnan erottamaan kaupunginhallituksen. Aloitteen on allekirjoittanut yli neljäsosa valtuutetuista. Aloitteen perusteluna on, ettei kaupunginhallitus nauti kaupunginvaltuuston luottamusta.

Tilapäisen valiokunnan tehtävänä on valmistella valtuustolle toimielimen mahdollista erottamista koskevaa asiaa.

Konsernihallinnolle uusi toimintasääntö

Kaupunginhallitus hyväksyi konsernihallinnon toimintasäännön, joka tulee voimaan 1.6.2024.

Organisaatiomuutoksessa konsernihallinnon palvelualue lakkaa ja nykyinen konsernipalvelujen vastuualue siirtyy konsernihallinnon vastuualueeksi kaupunginjohtajan suoraan alaisuuteen. Vastuualueelle siirtyy myös viestintäpalvelut ja Tilakeskus. Konsernihallinnon uudessa toimintasäännössä määrätään konsernihallinnon vastuualueen organisaatiosta ja tehtävistä.

Nykyinen elinvoima ja työllisyys -vastuualue muodostaa oman palvelualueen. Uutena asiana toimintasäännössä määrätään vastuualuejohtajan ja palveluyksiköiden johtajien tehtävistä.

Päijät-Hämeen hyvinvointialueen lasku kiistetään

Kaupunginhallitus päätti kiistää Päijät-Hämeen hyvinvointialueen laskun 17.5.2024 sekä perusteeltaan että määrältään.

Päijät-Hämeen hyvinvointikuntayhtymä muuttui sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksessa Päijät-Hämeen hyvinvointialueeksi 1.1.2023. Tämän jälkeen hyvinvointialue on toteuttanut henkilöstönsä palkkaharmonisaatiota tekemällä työntekijäjärjestöjen kanssa asiasta sopimuksen.

Hyvinvointialue on lähettänyt laskun palkkaharmonisaatiosta Lahden kaupungille ja muille entisen hyvinvointialueen jäsenkunnille. Laskussa vaaditaan osuutta palkkaharmonisaation kuluista vuosilta 2020-2022, viivästyskorkoja sekä palkanlaskennan kuluja.

Sosiaali- ja terveydenhuollon ja pelastustoimen tehtävien ja tehtäviä hoitavan henkilöstön siirto kunnista ja kuntayhtymistä hyvinvointialueelle sekä hyvinvointiyhtymään katsotaan liikkeenluovutukseksi. Työsopimuslain ja lain kunnan ja hyvinvointialueen viranhaltijasta mukaan ”ennen luovutusta erääntyneestä työntekijän palkka- tai muusta työsuhteesta johtuvasta saatavasta vastaavat luovuttaja ja luovutuksensaaja yhteisvastuullisesti. Luovuttaja on kuitenkin luovutuksensaajalle vastuussa ennen luovutusta erääntyneestä työntekijän saatavasta, jollei muuta ole sovittu.” Tässä tapauksessa mitään muuta ei ole sovittu.

Palkkaharmonisaatioon liittyvät kustannukset eivät ole olleet erääntyneitä liikkeenluovutuksen tapahtuessa, eivätkä näin ollen hyvinvointialueen kunnat ole niistä vastuussa.

Ammattijärjestöjen avustukset

Kaupunginhallitus käytti äänestyksen jälkeen otto-oikeuttaan liittyen viranhaltijapäätökseen ammattijärjestöjen avustuksesta toiminnan tukemiseen. Henkilöstöjohtajaa tai hallintojohtajaa pyydetään valmistelemaan kaupunginhallitukselle uusi päätös ja linjaus tarvittaessa.

Lisäksi kaupunginhallitus päätti, että kaupunginjohtajan sijaisena toimii kaupunkiympäristön palvelualueen johtaja ja hänen estyneenä ollessa sivistyksen palvelualueen johtaja. Sijaisuusmääräys on voimassa 1.6.2024 alkaen toistaiseksi.

 

Lisätietoja:

kaupunginhallituksen 1. varapuheenjohtaja Kalle Aaltonen, p. 050 348 5213

kaupunginhallituksen 2. varapuheenjohtaja Jorma Ratia, p. 044 716 1215

Esityslistaan