Kaupunkiympäristölautakunnalle esitetään, että käteismaksusta luovutaan keskustan kadunvarsipysäköinnissä. Pääsääntöisenä maksutapana on jatkossa mobiilimaksu. Keskustaan jää noin 20 automaattia, joissa kortilla maksaminen on mahdollista. Esitys perustuu kaupunginhallituksen kehotukseen valmistella asiaa.
Muutoksen taustalla on pysäköintimaksuautomaattien huono kunto ja niiden korjaamisen haasteet, koska automaatteihin ei ole saatavilla varaosia. Pysäköintiautomaattien huolto- ja hoitokulut ovat noin 200 000–250 000 euroa vuodessa. Yhden uuden automaatin hankinta maksaisi asennuksineen 10 000 euroa.
Lisäksi mobiilisovelluksilla maksaminen on lisääntynyt merkittävästi. Nyt jo noin 82 prosenttia keskustan pysäköinnistä maksetaan mobiilisovelluksilla, 10 prosenttia maksukortilla ja loput käteisellä.
Maksukortilla toimivat automaatit pyritään säilyttämään alueilla, joilla asioi paljon satunnaisia käyttäjiä, kuten satamassa ja kaupunginsairaalalla. Käteisellä maksaminen on edelleen mahdollista Toriparkissa.
Pysäköintimaksuihin esitetään korotuksia
Kaupunkiympäristölautakunnalle esitetään pysäköintimaksujen hinnankorotusta 1.10.2024 alkaen. Kaupunginvaltuusto on asettanut kokouksessaan 20.5.2024 kaupunkiympäristön palvelualueen tulotavoitteen, joka edellyttää päätöstä pysäköintimaksujen korottamisesta.
Kadunvarsipysäköinnin maksuiksi esitetään
- Ykkösvyöhykkeen ensimmäinen tunti 2,50 euroa ja seuraavat tunnit 3,90 euroa
- Kakkosvyöhyke 1,90 euroa tunnilta
- Kolmosvyöhykkeen ensimmäinen tunti 1,20 euroa ja seuraavat tunnit 0,60 euroa.
Aleksanterinkatu 14–16 kohdalla pysäköidään paljon sääntöjen vastaisesti. Asian ratkaisuksi esitetään uutta maksuvyöhykettä, jolla pysäköinti maksaisi 5 euroa tunnilta. Selvityksessä on myös muita ratkaisuja, joilla paikat saataisiin palautettua ensisijaisesti saattoliikenteen käyttöön.
Asukaspysäköintiluvan hintaan esitetään viiden euron korotusta. Asukaspysäköintiluvan hinta olisi jatkossa 30 euroa kuukaudessa.
Maksuvyöhykkeitä aiotaan laajentaa
Maksullisen pysäköinnin aluetta esitetään laajennettavaksi alueille, joissa pysäköinnille on monipuolista käyttäjäkuntaa ja joissa on ruuhka-aikoina vaikeuksia löytää vapaa paikka. Kakkosvyöhyke laajentuu kohti Ranta-Kartanoa ja Paavolaa. Vyöhyke kolme laajentuu satamasta Kariniemeen sekä Fellmanninpuiston ympäristöön.
Uudet alueet on tarkoitus ottaa käyttöön viimeistään vuoden 2025 alusta, kun suunnitelmat ovat valmistuneet ja uudet liikennemerkit on asennettu. Samalla tutkitaan, aiheutuuko muutoksesta tarvetta laajentaa asukaspysäköintiluvan käyttöä.
Lahden keskustan pysäköintipaikat on tarkoitettu pääasiassa lyhytaikaiseen asiointipysäköintiin. Pitkäaikaisempaa pysäköintiä varten on keskustassa Toriparkki ja pysäköintitalot. Pysäköinnin maksullisuudella pyritään varmistamaan paikkojen riittävä vaihtuvuus, asiointipysäköinnin riittävyys ja pysäköintialueiden laadukas ylläpito. Pysäköintimaksut ovat korotusten jälkeen samaa tasoa, kuin muissa samankokoisissa kaupungeissa, esimerkiksi Jyväskylässä ja Kuopiossa.
Kaupunkiympäristölautakunnan 13.6. esityslista