Hyppää sisältöön

Kotikirjastopalvelu tuo kirjastolainat kotiovelle

Asiakas saa kerran kuukaudessa mieleistä luettavaa, katseltavaa ja kuunneltavaa – kirjojen lisäksi musiikkia, äänikirjoja, lehtiä ja elokuvia omien toiveiden mukaisesti.
Kymmenisen vuotta kotikirjastopalvelun asiakkaana ollut Ritva Lindström on ollut tyytyväinen siihen, miten kekseliäästi erikoiskirjastovirkailija Susanna Partanen poimii hänelle sopivaa luettavaa.

Lahden kaupunginkirjaston kotikirjastopalvelu on tarkoitettu henkilöille, joilla terveydelliset rajoitteet estävät kirjastossa käymisen kokonaan. 

 – Tällä hetkellä kotikirjastopalvelussa on yhteensä reilu 50 asiakasta. Ikähaitari on 63-vuotiaasta 96-vuotiaaseen, mutta ikä ei ole asiakkuudessa rajaava tekijä. Asiakkaaksi voi ilmoittautua silloin, kun pääsy kirjastoon on estynyt kokonaan, kertoo erikoiskirjastovirkailija Susanna Partanen 

Asiakkaaksi voi ilmoittautua ottamalla yhteyttä kirjastoon. Yhteydenotto voi tulla myös omaiselta, kodinhoitajalta tai palvelukodin henkilökunnalta. Asiakas täyttää lomakkeen, jossa hän antaa luvan kirjastoasioiden hoitoon ja lainaushistorian tallentamiseen. Samalla kysytään lainaustoiveista. 

– Usein asiakkaat hämmästyvät sitä, että kotikirjastopalvelu on maksutonta, mutta eihän kirjastossa asiointi muillekaan maksa mitään.

Kirjat rikastuttavat elämää

Palvelua käyttävä Ritva Lindström kannustaa empiviä kokeilemaan kotikirjastopalvelua, jos itse ei enää pääse kirjastoon. 

– Asiakkuus on juuri sen pituinen kuin itse haluaa. Voi jättäytyä pois, jos kokee, ettei se sovikaan itselle. Kirjat rikastuttavat huomattavasti elämää, kun konkreettinen yhteydenpito ja yhteydenotot ystävien kanssa väkisinkin vähenevät. 

– Olen pyrkinyt paneutumaan ja tutustumaan kotimaisiin uutuuksiin. Varausjonojen vuoksi kaikki toiveet eivät aina ehdi seuraavaan kassiin, mutta ajan kanssa kaikki ovat lopulta tulleet, Lindström jatkaa. 

Susanna Partanen on työskennellyt kotikirjastopalvelun parissa kolmisen vuotta. Hän nauttii työstään, sillä siinä hän pääsee hyödyntämään laajaa kirjallisuuden tuntemustaan. 

– En ole koskaan nähnyt asiakkaitani, mutta heistä on siitä huolimatta tullut minulle tietyllä tavalla todella tuttuja. Toiset lähettävät minulle selkeitä toiveita, mitä haluavat mukaan seuraavaan kassiin. Toiset sen sijaan ovat ilmoittaneet vain genren, joka kertoo millaisista kirjoista he pitävät.

Asiakkaiden yksilöllisyys korostuu

Asiakkaiden toiveet ovat esimerkiksi suomalaista sotahistoriaa, klassista musiikkia, elämäkertoja ja muistelmia tai Nobel-kirjailijoita. Palvelussa korostuu asiakkaiden yksilöllisyys ja sopivien teosten löytyminen on aikaa vievää työtä. Se on Partasen mukaan samalla haastavaa ja palkitsevaa. 

– Seuraan kirjallisuus- ja elokuva-alan uutisia ja mietin, mikä teos olisi sopiva kenellekin. Etsin ideoita uutuusluetteloista ja kirjallisuusblogeista, luen itse paljon ja kysyn vinkkejä myös kollegoiltani. Paras palaute työstä on se, kun asiakkaalta tulee viesti: ”Tämä oli juuri sellainen kirja, jota ajattelin ja toivoin.” Silloin tiedän onnistuneeni. 

Teksti: Johanna Kalliomaa Kuva: Lassi Häkkinen

Juttu julkaistu Kaupunkilainen-lehdessä 2/23.

Kotikirjastopalvelu

On tarkoitettu lahtelaisille, jotka eivät pysyvän sairauden, liikuntaesteen tai korkean iän vuoksi pääse itse asioimaan kirjastossa.  

Asiakkaaksi ilmoittaudutaan ottamalla yhteyttä kirjastoon p. 044 416 4954.  

Asiakkaita palvelevat pääkirjastossa kaksi kirjastovirkailijaa. 

Kotikirjastopalvelussa lainat kuljetetaan asiakkaan kotiovelle saakka. Palvelu on asiakkaalle maksutonta.