Hyppää sisältöön

Koulu-pt kannustaa lapsia ja nuoria etsimään omaa hyvinvointiaan lisääviä liikkumismuotoja 

Lahden kaupungin koulu-pt tukee lapsia ja nuoria löytämään omat vahvuutensa liikkujina. Koulu-pt -toimintaa on pilotoitu kolmella koululla kuluvan lukuvuoden aikana. Toiminnasta on saatu hyvää palautetta sekä oppilailta että koulun aikuisilta.
Kuvaaja: Lassi Häkkinen / Lahden kaupunki

Parasta työssäni on ehdottomasti se, että minulla on mahdollisuus kohdata oppilas ajan kanssa ja etsiä yhdessä sellaisia tapoja liikuttaa kehoa, jotka tuntuvat mielekkäälle, toteaa Lahden kaupungin koulu-pt (koulu personal trainer) Riina Toiviainen.

Toiviainen on toiminut koulu-pt:nä Kukkasen, Kärpäsen ja Kivimaan kouluilla syksystä 2024 lähtien. Koulu-pt -toiminta on matalan kynnyksen hyvinvointiohjausta, jota toteutetaan koulupäivän aikana. Se on suunnattu lähtökohtaisesti 4  9 luokkalaisille oppilaille, jotka kaipaavat kohennusta oman hyvinvoinnin rakennuspalikoihin, kuten liikkumiseen, uneen, ravitsemukseen tai yleiseen jaksamiseen. Koulu-pt -toiminta on otettu kouluilla hyvin vastaan niin oppilaiden kuin henkilökunnan keskuudessa.

”Edeltävänä iltana odotan koulu-pt:n tapaamista innoissani. Se tekee koulupäivästä paremman, kun on sellainen hetki opiskelun seassa, missä saa keskittyä vain omaan hyvinvointiin ja olla juuri sellainen, kuin on sillä hetkellä. Ei ole mitään suorituspaineita ja koulu-pt on tosi tosi mukava.” -oppilas  

Koulu-pt toimintaa toteutetaan sekä yksilöohjauksena että pienryhmäohjauksena. Toiminta on maksutonta ja se suunnitellaan tapauskohtaisesti oppilaan lähtötilanne, tavoitteet ja mieltymykset huomioiden. Pienessä, tutussa ryhmässä tai kaksin koulu-pt:n kanssa voidaan parhaimmillaan uskaltautua kokeilemaan liikuntamuotoja, joihin osallistumiseen on syystä tai toisesta noussut kynnys. 

Koulu-pt on saanut totaalisesti liikkumisesta kieltäytyvät oppilaat kokeilemaan eri urheilulajeja ja löytämään oman kiinnostuksen kohteen.” – koulun aikuinen

Liike usein vapauttaa meissä jotakin – se auttaa luottamuksellisesti pohtimaan omaa hyvinvointia. Nuoret ovat todella fiksuja ja monesti vastaukset löytyvät heiltä itseltään, usein minun roolikseni jää vain turvallisen ja luottamuksellisen tilan luominen. Nuorien oivalluksien ja kasvutarinoiden seuraaminen vierestä saa tuntemaan, että olen etuoikeutetussa asemassa, pohtii Toiviainen. 

Osa oppilaista kokee, että koulu-pt toimintaan osallistuminen auttaa koulupäivän aikaisessa jaksamisessa sekä kouluun tulemisessa. Myös koulun henkilökunnalta kerätyissä palautteissa toiminnan nähdään auttavan oppilaita koulussa jaksamisessa.

Koulu-pt tapaamiset ovat keventäneet koulupäivien kuormitusta. Sellaisina päivinä, kun en lähtökohtaisesti jaksa tulla kouluun, mutta minulla on koulu-pt tapaaminen, sen avulla saan itseni tulemaan kouluun.” – oppilas 

Oppilaan asenteessa on tapahtunut positiivinen muutos, hän suhtautuu avoimemmin koulunkäyntiin.” – koulun aikuinen 

Koulu-pt:lle voi ohjautua monen eri reitin kautta, kuten nuoren oman, huoltajan tai koulun aikuisen yhteydenoton kautta. Tärkeintä on nuoren oma suostumus. Koulu-pt toiminta on osa Lahden kaupungin liikuntapalveluiden ja perusopetuspalveluiden Vaikuttava Move!-polku -hanketta. Vaikuttava Move! -polku -hanke toteuttaa lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelman 2022–25 tavoitetta arkiliikunnan lisäämisestä. Koulu-pt toimintaa toteutetaan yhteistyössä kouluterveydenhuollon kanssa.   

Hyvinvoinnista ei pitäisi tehdä suoritusta, eikä haukata kerralla liian suuria palasia. Haastaisinkin pohtimaan, mikä voisi olla tänään sellainen yksittäinen, pieni teko, jolla voit kohentaa omaa hyvinvointiasi. Se voi yksinkertaisuudessaan olla muutaman minuutin venyttelyhetki tai lyhyt happihyppely. Kaikki liike on arvokasta ja jokainen liikkuja on arvokas, summaa Toiviainen. 

 

Lisätietoja 

Vaikuttava Move! -polku Lahes – Lahti 

Hankekoordinaattori Anna-Sofia Kuoppalaakso, 044 483 0107

Koulu-pt Riina Toiviainen, 044 483 0109