“Taivaallista” oli tofuwokin kehittämisessä mukana olleen pojan kommentti kouluravintolan linjastolta kaikille tarjotusta ruuasta. Kouluruokailun ja -ruuan kehittämisen tavoitteena on kehittää maistuvaa, terveellistä ja kestävää kouluruokailua ja ruokakasvatusta osana opetusta.
“Ruokaan liittyen mielipiteitä pitäisi enemmän kuunnella”
Lahdessa oppilailla on ollut mahdollisuus laajemmin keskustella kouluruuasta. Keväällä järjestetyissä skididialogeissa käytiin vilkasta keskustelua kouluruokailuun liittyvistä kokemuksista. Lahden eri alueilla järjestettyihin skididialogeihin osallistui 4.–6.-luokilta 60 oppilasta ja 21 kouluruokailun parissa työskentelevää aikuista sekä opettajaa.
Lasten kokemuksina nousivat esille muun muassa seuraavat:
- Ruokailutilanteen viihtyvyys ja rauhallisuus vaikuttavat myönteisesti ruokailukokemukseen, meluisuus ja kiire vaikeuttavat ruokailua.
- Opettajan ruokailu samassa pöydässä rauhoittaa ruokailutilannetta.
- Kavereiden esimerkki vaikuttaa ruokailuun ja valintoihin sekä kannustavasti että heikentävästi.
- Ruokalistaan toivottiin vaihtelua ja kasvisruokavaihtoehtojen lisäämistä.
- Lempiruokapäivien järjestämistä toivottiin useammin ja myös kasvisruokavaihtoehtoihin.
- Eri ruokavaihtoehtojen esillepanoon toivottiin selkeyttä. Esimerkiksi, jos ruoka-astiassa on kansi päällä, sitä tulee otettua harvemmin.
- Kouluruoan terveellisyys ja maksuttomuus saivat kiitosta.
Poimintoja oppilaiden kommenteista:
- ”Kasvisruokaan pitäisi kiinnittää enemmän huomiota ja ruokaan liittyen mielipiteitä pitäisi enemmän kuunnella”
- ”Kasvismieliruokapäivä”
- ”Kouluruoka on hyvää, mutta voisi parantaa laatua ja että sai puhua omasta mielipiteestä”
Kaupungilta aluekoordinaattori Liisa Kumpulainen toteaa, että skididialogit mahdollistivat vuoropuhelun oppilaiden ja kouluruokailun parissa toimivien aikuisten välillä.
– Lasten kokemukset kouluruokailuun liittyvistä myönteisistä asioista ja kehittämisehdotuksista toimitettiin Päijät-Hämeen ateriapalveluille, perusopetuspalveluille ja muille kouluruokailua kehittäville tahoille.
Oppilaiden näkemykset vaikuttavat ruokalistan rakentumiseen
Ahtialan peruskoulun oppilaat maistoivat keskiviikkona 22.5. ruokalistan uutuutta, keväistä tofuwokkia, jota he ovat itse päässeet parantamaan mieleisekseen. Ruokaa testattiin ja muunneltiin yhdessä oppilaiden kanssa kotitalouden oppitunneilla. Lahden Lyseolla järjestettiin huhtikuussa uusien kala- ja kasvisruokien maistelupaja.
– Maistelupajoissa oppilaat testaavat ruokia, joita vielä muokataan oppilaiden näkemysten pohjalta ennen kuin päätetään, otetaanko ne ruokalistoille. Yhdessä koululaisten ja koko kouluyhteisön kanssa saamme kouluruokailusta kehoa ja mieltä ravitsevan hetken, kertoo tuotekehityspäällikkö Jukka Turta Päijät-Hämeen ateriapalveluilta.
Uuden ruokalajin lisäksi Ahtialan koulussa lanseerattiin kestävästä ruokavaliosta opetusvideo, jota tähdittävät Ahtialan oppilaat.
– Videon tarkoituksena on tehdä näkyväksi, että monipuolinen ruokavalio tukee sekä oman kehon että maapallon hyvinvointia, kertoo ruokakasvatuksen asiantuntija Aliisa Hyvönen Ruokakasvatusyhdistys Ruukku ry:stä.
Opetusvideo toteutettiin Lahden kaupungin Maistuva ilmastoruoka -hankkeessa, jota rahoittaa ympäristöministeriö. Kehitystyötä tehdään yhdessä koululaisten, opettajien ja Päijät-Hämeen ateriapalveluiden kanssa.
Kouluruokailun edistämistä tukee myös työryhmä, jossa on kaupungin ja Päijät-Hämeen Ateriapalveluiden edustajien lisäksi mukana tutkijoita mm. Helsingin yliopistosta ja THL:stä.
Lisätietoja
Aliisa Hyvönen, aliisa@ruokakasvatus.fi, p. 044 339 9344
ruokakasvatuksen asiantuntija, Ruokakasvatusyhdistys Ruukku ry
Jukka Turta, jukka.turta@paijatateria.fi, p. 044 482 6236
tuotekehityspäällikkö, Päijät-Hämeen Ateriapalvelut
Lahden kaupunki
Päivi Sieppi, ympäristöneuvontapäällikkö, paivi.sieppi@lahti.fi , p. 050 559 4090
Skididialogeista Liisa Kumpulainen, aluekoordinaattori, liisa.kumpulainen@lahti.fi , 044 482 0818 ja Petra Mäki, aluekoordinaattori, petra.maki@lahti.fi
Opetusvideo kestävästä ruokavaliosta: https://youtu.be/yyExuXBcXIo