Työnhakijan asiointi sekä kuntakokeilukunnissa että TE-toimistoissa muuttui toukokuussa, kun käyttöön otettiin valtakunnallinen uusi asiakaspalvelumalli. Uusi asiointitapa on yksi niistä keinoista, joilla pyritään tukemaan nopeampaa työllistymistä. Työnhakijalle tarjotaan henkilökohtaista apua ja tukea työnhakuun ja urasuunnitelmien tekoon sekä tietoa hänelle sopivista palveluista ja kouluttautumismahdollisuuksista.
Alkupalvelu-tiimi uusien työnhakijoiden apuna ja tukena
Lahden kaupungin työllisyyspalveluihin on perustettu Alkupalvelu-tiimi, jonka tehtävänä on ottaa uudet työhakijat vastaan. Tiimissä on aloittanut joukko omavalmentajia, joilla on osaamista sekä nuorten että aikuisten asiakkaiden palveluista. Tiimin koko tulee kasvamaan tarpeen mukaan. Tiimin valmentajat ovat uusien työnhakijoiden kohtaamisen ja työnhaun alkuvaiheen asiantuntijoita. Alkupalvelu-tiimi sekä matalan kynnyksen työllisyyden neuvonta toimivat kauppakeskus Triossa Palvelutorin sinisellä alueella.
Työnhakija-asiakkaan ensimmäiset kuukaudet ovat tiivistä työnhakua, ja omavalmentajaa tavataan kolmen kuukauden ajan noin kahden viikon välein. Tarkoituksena on saada nopea startti työnhakuun, jotta työttömyys ei pitkittyisi. Omavalmentaja pystyy tukemaan työnhakijaa työnhaussa muun muassa tarjoamalla palveluja työnhaun tueksi ja auttamalla kartoittamaan avoinna olevia työpaikkoja. Omavalmentaja auttaa myös pohtimaan, miten asiakkaan osaaminen ja kiinnostuksen kohteet kohtaisivat työnantajien tarpeet.
Lahden seudun työllisyyden kuntakokeilu
Lisätiedot:
Hanna Rask, projektikoordinaattori/Työllisyyspalvelut
p. 044 482 6880, hanna.rask@lahti.fi