Hyppää sisältöön

Lahden medianäkyvyydessä korostuvat urheilu, ympäristö ja tapahtumat

Lahden kaupungin medianäkyvyyttä hallitsivat viime kesänä urheilu- ja ympäristöaiheet. Merkittävin uutinen oli Lahden valinta vuoden 2029 hiihdon MM-kisojen isäntäkaupungiksi. Elokuun lopulla Lahdessa järjestetyt lippupallon MM-kilpailut näkyivät varsinkin amerikkalaismediassa.

Lahdesta julkaistiin touko-elokuussa yhteensä 790 uutista kotimaisessa mediassa. Suurin huomio kohdistui Lahden hiihdon 2029 MM-kisojen hakuun. Tiedot selviävät kaupungin mediaseurannan raportilta, joka koskee vuoden toista kolmannesta. Raportin on tuottanut kaupungille Meltwater.

Tarkastelujakson aikana Lahden kaupunkiin liittyviä kansainvälisen median artikkeleita julkaistiin 425 kappaletta 46 eri maassa. Artikkelien potentiaalinen tavoittavuus kohosi lähes 663 miljoonaan.

Tapahtumat ja ympäristöasiat esillä

Lahden tapahtumat ja ympäristöaiheet olivat näkyvimmät teemat sekä digitaalisessa uutismediassa että sosiaalisessa mediassa. Tapahtumissa korostuivat urheilutapahtumat, kun taas erilaiset festivaalit saivat enemmän näkyvyyttä kulttuuriteeman seurannassa.

Ympäristöteeman näkyvyyttä nostivat yksittäiset toimenpiteet, kuten hyönteishotellien tilaaminen ja hiilijalanjäljen mittaaminen. Myös luontopositiivisuus nousi aiheena esiin.

Kulttuurin kentältä nousi Lahden Historiallisen museon avaaminen pitkän tauon jälkeen. Kesäajan lukuisat festivaalit saivat myös näkyvyyttä.

LUT-yliopisto näkyi menestyttyään hyvin Luottamus & Maine 2024 -tutkimuksessa. Myös Lahden hyvä maine korkeakoulukaupunkina sai näkyvyyttä.

Keskustakehityksen teemassa huomiota sai keskustelu maauimalasta sekä ja uuden liikuntapaikan suunnitelmat.