Tyytyväisyys on kyselyn mukaan vähäisintä kunnan omien luottamushenkilöiden toimintaan, kuntalaisten vaikuttamisen mahdollisuuksiin kaupungin kehittämisessä sekä katujen ja teiden hoitoon. Asukkaiden tyytyväisyyttä palveluihin selvitettiin Kaupunki- ja kuntapalvelut -kyselyllä.
Vuoden 2020 kyselyyn verrattuna tyytyväisyys on kasvanut eniten museoihin ja taidenäyttelyihin, asuntojen, työpaikkojen ja palveluiden sijoitteluun sekä ympäristön siisteyteen. Tyytyväisyys on vähentynyt eniten urheilu- ja pelikenttiin sekä uimarantoihin ja maauimalaan.
Kaupungin palvelujen kokonaisarvosana asteikolla 4–10 oli keskimäärin 7,33.
Ilmastonmuutos ja lähiluonnon häviäminen huolestuttavat
Vastaajista yli 85 prosenttia on huolestunut ilmaston muutoksesta yleisesti sekä lähiluonnon häviämisestä tai yksipuolistumisesta. Myös lumettomien ja pimeiden talvien yleistymisestä sekä liikenteen haitoista oli yli 80 prosenttia vastaajista huolestuneita.
Kaupungin toiminnan riittävyyttä ilmastonmuutoksen suhteen piti 43 prosenttia vastaajista sopivina, 23 prosenttia liian vähäisinä ja 7 prosenttia liian suurina. 27 prosenttia ei osannut ottaa kantaa toimien riittävyyteen.
Kaupunki- ja kuntapalvelut kyselyn avulla tietoa asukkaiden mielipiteistä
Kaupunki- ja kuntapalvelut -kysely toteutettiin loka–marraskuussa 2024. Kysely lähetettiin 2 200:lle satunnaisesti valitulle 18–79 -vuotiaalle lahtelaiselle ja siihen vastasi yhteensä 568 henkilöä, vastausprosentti oli 25,8 prosenttia. Lahtelaisista vastaajista puolet oli yli 65-vuotiaita. Kyselyn toteutti FCG Finnish Consulting Group Oy. Kyselytutkimuksen avulla kaupunki saa tietoa ja palautetta kaupungin palveluista. Samalla kaupunki pystyy suuntaamaan toimintaansa vastaamaan entistä paremmin asukkaiden tarpeita ja kokemuksia.
Kyselytutkimusten lisäksi kaupunki kerää asukastyytyväisyystietoa palvelutapahtumissa sekä verkkokyselyin.
Lisätietoja
kehittämisjohtaja Sari Alm, Lahden kaupunki p. 050 398 5162
tutkimuspäällikkö Heikki Miettinen, FCG Finnish Consulting Group Oy p. 0500 76 2675