Hyppää sisältöön

Lahtelaiset toivovat Mustankallion tunneliin vähemmän melua ja enemmän valoa

Autoilu jakoi mielipiteitä. Valaistuksen parantaminen ja melun vähentäminen mainittiin vastauksissa usein.

1960-luvulla rakennetussa Mustankallion tunnelissa alkaa olla tarvetta peruskorjaukselle lähivuosien aikana. Tunneli oli vesihuoltoon liittyvien huoltotöiden takia kaksi kuukautta suljettuna. Sulun yhteydessä pyysimme lahtelaisia ideoimaan Mustankallion tunnelin tulevaisuutta.  

Kyselyyn vastasi yhteensä 380 henkilöä. Vastaukset käsittelivät tunnelin sulun vaikutuksia, tulevaisuuden ideoita ja parannusehdotuksia tunnelin viihtyisyyden lisäämiseksi. 

Valtaosa vastaajista totesi, ettei tunnelin sulku ole vaikuttanut heidän kulkemiseensa merkittävästi. Autoilijoista osa mainitsi joutuneensa käyttämään kiertoteitä, mikä on pidentänyt matkaa ja lisännyt ajoaikaa.  

“Toivon, että jatkossakin tunnelissa pääsee ajamaan autolla molempiin suuntiin.” 

Pyöräily ja kävely tunnelissa koettiin miellyttävämmäksi ilman autoliikennettä. Ehdotuksia tuli myös autoilun rajoittamisesta, esimerkiksi yksisuuntaiseksi muuttamisesta tai kokonaan poistamisesta. Pyöräilyyn ehdotettiin myös selkeitä pyöräkaistoja ja jalankulkuväyliä. 

“Toivoisin, että autoliikenne vähentyisi tai tunneli suljettaisiin kokonaan autoilta. Ainakin nopeusrajoitusta alennettaisiin roimasti.” 

Tunnelin viihtyisyyttä koskevissa kommenteissa toistui melu ja valo 

Melun ja kaikumisen vähentäminen oli monien vastaajien toiveena. Parempi ja kirkkaampi valaistus mainittiin usein. Useat vastaajat toivoivat taideteoksia tunnelin seinille tai seinien maalaamista.  

“Tunnelin valaistus nykypäivään. Värilämpötila ja kirkkaus kohti viihtyisämpää ja turvallista. Seinille taideteos tai valoinstallaatio.” 

“Tunnelista voisi tehdä nähtävyyden, valaistuksella, äänimaisemalla, ja paikallisten taiteilijoiden valoteoksilla.” 

Jalankulku ja pyöräily Mustankallion tunnelissa koetaan epämukavana melun ja pakokaasujen vuoksi. Ilmanlaadun ja akustiikan parantamiseksi toivotaan toimenpiteitä, mutta kustannustehokkaasti.  

Turvallisuuden parantamiseksi ehdotettiin kaiteita ja muita turvallisuutta parantavia ratkaisuja sekä kunnollista, leveää väylää kävelijöille ja pyöräilijöille. 

“Parempi valaistus, suojakaiteet ajoradan ja kävelytien väliin. Talvella isot jääpuikot ovat aika pelottavia.” 

“Pyöräilijöille oma kaista, jotta uskaltaisi ajaa siellä. Itse en ainakaan uskalla ajaa ajoradalla.” 

 

Kiitämme kaikkia vastaajia. Liikennesuunnittelu käynnistää tunnelin tulevan käytön suunnitellun osana tunnelin korjaus- ja kunnossapitosuunnittelua. Vastaukset auttavat suunnittelijoita miettimään tunnelin tulevaisuutta ja kehittämistä.