Yli 40 000 asukkaan kaupunkien vertailussa Lahti oli kärkikymmenikössä kaikilla kolmella osa-alueella (kokonaisvaikutelma, imagotekijät ja suositteluhalukkuus). Taloustutkimus Oy:n toteuttamassa kyselyssä oli mukana 53 Suomen suurinta kuntaa ja vastaajia oli yli 2 800.
– Muun muassa kaupungin markkinoinnista sekä yritysten ja oppilaitosten välisestä yhteistyöstä annetut palautteet ovat kohentuneet Lahdessa, mutta työvoiman saatavuus koetaan Lahdessa edelleen selkeäksi haasteeksi, toteaa elinkeinopäällikkö Miikka Venäläinen.
Tutkimuksen tuloksissa ei tänä vuonna todettu merkittävää harppausta suuntaan tai toiseen ja Lahti vaikuttaa vakiinnuttaneen asemansa tutkimuksessa. Lahti kuitenkin nosti sijoitustaan suositteluhalukkuudessa vertailukaupunkeihin (Jyväskylä, Kuopio, Tampere, Vantaa) nähden ollen 2. sijalla Tampereen jälkeen. Myös kokonaisvaikutelmassa sijoitus nousi yhden pykälän verran kolmanneksi Tampereen ja Kuopion perässä.
Lahden vahvuuksiksi yrityspäättäjät nostivat selvityksessä erityisesti kaupungin liikenteellisen sijainnin ja yhteydet, yritysten ja oppilaitosten välisen yhteistyön, kaavoituksen sekä yhteistyön sujuvuuden elinkeinoyhtiön (Ladec) kanssa. Kehittämiskohteiksi koetaan erityisesti työvoiman saatavuus, innovaatioiden tukeminen, kaupungin tiedottaminen sekä kaupungin ja yritysten välinen yhteistyö.
Kuntien imago -tutkimuksessa selvitettiin ensi kertaa myös elinkeinoyhtiöiden imagoa. Lahden Seudun Kehitys LADEC Oy:n kokonaisvaikutelma oli vertailukaupunkien joukossa paras yhdessä Business Vantaan kanssa. Suositteluhalukkuudessa Ladec oli toisella sijalla Business Tampereen jälkeen.
Lisätiedot:
Elinkeinopäällikkö Miikka Venäläinen, p. 044 018 7378
Toimitusjohtaja Tomi Tura, p. 050 323 1050