T-Media selvitti viime vuodenvaihteessa potentiaalisten asukkaiden näkemyksiä Suomen kymmenen suurimman kaupungin vetovoimasta. Tampere jatkaa toista vuotta Suomen vetovoimaisimpana kaupunkina, Kuopio on selkeä kakkonen. Lahti on parantanut eniten sijoitustaan ja vetovoimaansa. Lahti ohitti muun muassa Helsingin ja sijoittui tutkimuksessa sijalle 6.
– Lahti on kasvattanut vuoden aikana eniten vetovoimaansa. Tämä selittyy ainakin kahdella osatekijällä, jotka ovat tuoneet kaupungille myönteistä julkisuutta. Lahti oli viime vuonna Euroopan ympäristöpääkaupunki, markkinoiden itseään myös uutena, vahvana yliopistokaupunkina, toteaa T-Median tutkimuksesta vastannut vanhempi asiantuntija Kari Väisänen.
Sijoituksen takana on paljon työtä.
– Lahti tekee pitkäjänteisesti työtä myönteisen muutoksen puolesta. Olen iloinen, että tämä tehty työ on saanut ansaitsemaansa huomiota. Suunta on oikea, mutta meillä on mahdollisuuksia vielä paljon parempaankin, Lahden kaupunginjohtaja Pekka Timonen iloitsee.
Top 10
- Tampere
- Kuopio
- Jyväskylä
- Turku
- Oulu
- Lahti
- Espoo
- Pori
- Helsinki
- Vantaa
Lähde: T-Media
Vetovoima ja luottamus on ansaittava
T-Median tutkimusjohtaja Sari Maunula korostaa, ettei mitään saa ilmaiseksi: kaupungin vetovoimatekijät, vahvuudet ja heikkoudet on tunnistettava ja tunnistamisen jälkeen tarvitaan paljon nöyrää sekä systemaattista työtä. On myös kyse tahtotilasta: halusta kehittää ja kehittyä.
– Kaupungin vetovoiman rakentaminen vaatii yhteistyötä ja sitoutumista – yhteistä suuntaa ja suunnitelmallista toimintaa. Vetovoima- tai mainetyössä on harvoin tarjolla pikavoittoja, pitkäjänteinen työ palkitsee. Kaupungin, ja sen alueellisen vetovoiman parantuessa, ihmisten luottamus, halu puhua positiivista, kiinnostus käyttää palveluja, työskennellä tai asua alueella vahvistuvat, Maunula kuvailee.
– Tutkimustemme valossa vetovoimalla on vahva vaikutus myös nykyisten asukkaiden suotuisaan käytökseen, sekä alueella toimivien yritysten tai alueelle toimintaa harkitsevien yritysten luottamukseen ja investointi- ja yhteistyöhalukkuuteen, Maunula sanoo.
Näin tutkimus tehtiin
Tulokset pohjautuvat T-Median joulukuussa 2021 ja tammikuussa 2022 toteuttamaan Vetovoima&Vaikutus-tutkimukseen. Tutkimuksessa selvitettiin Suomen kymmenen, asukasluvultaan suurimman, kaupungin vetovoimaa erityisesti potentiaalisten asukkaiden joukossa. Tutkimukseen osallistui yhteensä 1 698 suomalaista. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat 15–65-vuotiaat suomalaiset, Ahvenanmaata lukuun ottamatta.
T-Median Vetovoima&Vaikutus-tutkimusmallissa kaupungin saama vetovoimapistemäärä muodostuu kuuden eri osa-alueen keskiarvona: elinvoima, yhteisö, ympäristö, sijainti, palvelut ja kustannusrakenne.
T-Median uutinen