Hyppää sisältöön

Lahti uudisti verkkosivustonsa

Lahden kaupunki on avannut uudet lahti.fi-verkkosivut. Verkkopalvelu on toteutettu Wordpress-alustalle, yhteistyökumppanina sivustouudistuksessa on ollut Geniem Oy.
kuvituskuva

Sivustouudistuksessa on kiinnitetty erityistä huomiota mobiilikäyttökokemukseen, asiakkaan palvelupolkuihin ja visuaaliseen ilmeeseen.

Lahti.fi-sivustolla on noin 35 000 vierailua viikossa, yli puolet kävijöistä käyttää sivustoa mobiililaitteella. Sivusto on myös teknisesti toteutettu niin, että se täyttää digipalvelulain saavutettavuusvaatimukset.

– Aiempi SharePoint-sivustomme olisi vaatinut teknisiä uudistuksia, mutta sen ylläpitotuki on loppumassa, joten vanhaa sivustoa ei kannattanut enää uudistaa. Digipalvelulain siirtymäaika päättyy 23.9., joten tämä oli luonteva ajankohta tehdä iso verkkosivu-uudistus, kertoo viestintäpäällikkö Senni Moksu.

Jatkossakin sisältöanalytiikkaa ja kävijäpalautetta seurataan tarkasti ja niihin reagoidaan tarpeen mukaan.

– Kaupungin palvelukirjo on erittäin laaja, joten verkkosivuillakin on todella paljon sisältöä, Moksu muistuttaa.

Lahden kaupungin verkkosivu-uudistuksen kilpailutukseen saatiin yhdeksän tarjousta, joista seitsemän täytti tarjousehdot. Projekti eteni haastavasta koronaepidemiasta huolimatta aikataulussa, koronatilanteen takia esimerkiksi noin 70 verkkopäivittäjälle järjestettiin sähköinen koulutus.

Verkkosivustouudistus tuli maksamaan noin 110 000 euroa. Kaupungin käyttöön kilpailutettiin WordPress-MultiSite -ratkaisu, joka mahdollistaa erillissivustojen luomisen pääsivuston rinnalle kustannustehokkaasti. Wellamo-opisto pilotoi erillissivuston vielä tänä syksynä.

Lisätietoja:

Aihealueet