MAL-sopimuksella edistetään Lahden seudun kestävää kasvua kehittämällä valtion ja kuntien yhteistyönä vähäpäästöistä ja kestävää yhdyskuntarakennetta ja liikennejärjestelmää, elinkeinoelämän elinvoimaisuutta sekä seudun tarpeita vastaavaa asuntokaavoitusta ja -tuotantoa.
Lahden kaupunkiseudun MAL-sopimuksessa ovat mukana Lahti, Asikkala, Heinola, Hollola, Iitti, Kärkölä ja Orimattila sekä Päijät-Hämeen liitto. Sopimuksen tarkoituksena on vahvistaa kuntien keskinäistä sekä seudun ja valtion yhteistä sitoutumista seudun kehittämistä koskeviin osapuolten yhteisiin tavoitteisiin ja niiden edellyttämiin toimenpiteisiin.
MAL-sopimuksen myötä Lahden seudulle kohdistuu reilu 100 miljoonaa euroa valtion rahoitusta. Rahoitusta saatiin liikenneverkon parantamiseen ja joukkoliikenteen järjestämiseen, muun muassa 92 miljoonaa euroa valtatien 12 parantamiseen Iitissä Mankalan ja Tillolan välillä, 10 miljoonaa euroa valtion väyläverkon parantamiseen ja 5,8 miljoonaa euroa joukkoliikenteen järjestämiseen.
– Iitin näkökulmasta hanke parantaa erityisesti liikenneturvallisuutta niin Kausalan taajamassa kuin myös uudella väylällä Iitin kirkonkylän suuntaan. Samalla valtatien uusi linjaus ja eritasoliittymien alueet mahdollistavat elinvoiman kasvua tukevan kaavoituksen, jota kunta on jo lähtenyt edistämään, toteaa kunnanjohtaja Jarkko Salonen.
Lahdessa rahoitusta voidaan käyttää muun muassa Lahden matkakeskuksen seudullisen liityntäpysäköintiratkaisun toteuttamiseen sekä Lahden kaupungin Pippon elinkeinoelämän alueen liikennejärjestelyihin.
– Uudessa MAL-sopimuksessa valtion rahoituksen painopiste on valtion väyläverkon parantamisessa. Rahoituksella käynnistetään valtatie 12 -hanke, joka on Lahden elinkeinoelämän näkökulmasta merkittävä, kuten myös liityntäpysäköinnin ja Pippon alueen liikennejärjestelyjen tukeminen, kertoo kaupunginjohtaja Niko Kyynäräinen.
Lisäksi MAL-sopimuksessa on osoitettu rahoitusta suunnitelmaan Orimattilan Tuuliharjan palveluliittymän muuttamisesta eritasoliittymäksi. Valtion osuus on 50 prosenttia ja Orimattilan 50 prosenttia. Hollolassa Nostavan alueen suunnittelua edistetään seudullisena yhteistyönä. Lisäksi tehdään seudullisia suunnitelmia, muun muassa kestävän kaupunkiliikkumisen ohjelma (SUMP), seudulliset asunto- ja maapolitiikan pääperiaatteet ja niihin pohjautuva asuntostrategia, sekä joukkoliikenteen strategia. Lahti-Heinola-Mikkeli radan (Savon oikorata) linjauksesta tehdään ratakäytäväselvitys uutta maakuntakaavaa varten. Valtio on mukana selvityksessä 50 % osuudella.
– On hienoa, että hallituspuolueet ovat löytäneet rahoitusratkaisun Valtatien 12 kehittämiseksi ja Lahti-Kouvola yhteysvälin parantamiseksi. Valtatie 12 on merkittävä koko Suomen kannalta yhdistäen viisi maakuntaa itä-länsisuunnassa. Sen kehittäminen edistää elinkeinoelämän toimintaedellytyksiä ja palvelee sotilaallista liikkuvuutta, huoltovarmuutta ja myös Itä-Suomen saavutettavuutta, arvioi maakuntajohtaja Niina Pautola-Mol.
Lahden seudun kunnat ja valtio hyväksyvät sopimukset syksyn aikana. Tavoitteena on allekirjoittaa sopimukset joulukuussa 2024 ja jatkaa toimenpiteiden seurantaa vuosittain.
Lisätietoja
Niko Kyynäräinen, Lahden kaupunginjohtaja, p. 050 559 0538, niko.kyynarainen@lahti.fi
Olli Alho, kaupunkikehitysjohtaja, p. 040 595 4543, olli.alho@lahti.fi
Niina Pautola-Mol, maakuntajohtaja, p. 044 077 3010, niina.pautola-mol@paijat-hame.fi
Jarkko Salonen, Iitin kunnanjohtaja p. 040 726 2990, jarkko.salonen@iitti.fi