Kaudella 2022 mankeleita vuokrattiin noin 110 000 ja vuoden 2023 aikana noin 295 000 kertaa.
Pyörät ovat aktiivisessa käytössä esimerkiksi opiskelijoilla ja työntekijöillä, jotka kulkevat keskustan ja Mukkulan LUT- ja LAB-kampuksien väliä. Myös 35–50-vuotiaat käyttävät niitä muutenkin paljon työmatkoihin.
Mankelien käyttöalue yltää keskustasta lännessä keskussairaalalle, pohjoisessa Mukkulan kirkolle ja etelässä Jokimaalle. Itään päin mennessä voi ajaa Nastolaan asti, tosin siellä pyörille ei ole asemaa.
– Pyörien lukumäärää ei olla kasvattamassa, nykyinen kalusto riittää hyvin. Kaupunkilaiset kyllä toivovat jatkuvasti uusia asemia, kertoo kaupungin kunnossapitoinsinööri Anniina Karlstedt.
Mankelit ovat säilyneet hyvin ilkivallalta. Sitä rajoittaa lähes 40 kilon paino sekä epäasiallisesta kohtelusta laukeava hälytysääni.
Sähköpotkulaudoille pysäköintiruutuja
Lahdessa on myös satoja sähköpotkulautoja. Ne eivät kuulu kaupungin vastuulle, vaan niitä hallinnoivat yksityiset lautafirmat. Laudat tukevat Lahden tavoitteita päästöttömästä liikkumisesta, mutta pysäköinti herättää tunteita.
– Jos lautoja jätetään hallitsemattomasti kulkuväylille, ne haittaavat muita ihmisiä. Erityisesti esteettömyyttä tarvitseville ihmisille ne aiheuttavat joskus ylitsepääsemättömiä ongelmia, Karlstedt sanoo.
Hän toivookin lautojen pysäköinnissä järjen käyttöä ja muiden huomioimista.
– Viime vuonna tehtiin muutos, että potkulautoja ei voi enää jättää alikulkutunneleihin. Samoin matkakeskuksen alueella pysäköintiä on rajoitettu. Tulevana kesänä lautojen pysäköintiruutuja keskusta-alueella on tarkoitus lisätä.
Sähköpotkulaudat ja Mankelit ovat verraten uusia liikkumistapoja, ja Anniina Karlstedt toivoo, että niitä koskevat liikennesäännöt opetellaan.
Samat säännöt pyörillä ja potkulaudoilla
Sähköpotkulautailijat noudattavat liikenteessä samoja sääntöjä kuin pyöräilijät. Siksi laudoilla ei saa ajaa esimerkiksi keskustan jalkakäytävillä, jos niitä ei ole merkitty erikseen sallituksi pyöräilylle. Yleensä kevyen liikenteen väylät keskustan ulkopuolella ovat pyörille ja laudoille sallittuja.
Myös suojatien väistämissäännöt kannattaa kerrata – autoilija ei väistä Mankelia tai sähköpotkulautaa automaattisesti kaikissa tilanteissa. Karlstedt muistuttaa myös kypärän käytöstä.
– Luemme valitettavan paljon uutisia siitä, kuinka käy ilman kypärää, varsinkin jos lautaillaan aamuyöiseen aikaan ravintolasta palatessa.
Mankelit ja sähköpotkulaudat ovat helppoja keinoja vähentää yksityisautoilua sekä liikenteen päästöjä.
– Mankelien käyttö on haluttu tehdä houkuttelevaksi hinnoittelulla, ja käyttöönotto on tehty mahdollisimman helpoksi. Haluamme, että kaupungissa kenenkään ei tarvitse välttämättä turvautua taksiin tai omaan autoon.
Teksti: Sami Turunen
Kuva: Lassi Häkkinen
Juttu julkaistu Kaupunkilainen-lehdessä 1/24.
Uusi mankelikausi alkaa 22.4 sään salliessa. Lisätietoa Mankeleista lahti.fi-verkkosivulla.