Hyppää sisältöön

Mankelit tekevät Lahdesta aidon kaupungin

Kaupungin sähköavusteiset yhteiskäyttöpyörät tasoittavat ylämäet, fanittaa Mankeleihin ihastunut perheenäiti ja ympäristöinsinööri.

Sanni Kontiselle pyöräily on mieluisa arkinen tapa kulkea työmatkoja ja asioida Lahden alueella. Se on hänelle myös vapaa-ajan harrastus. Kontisen perheen asuinalue Salpausselän Pirttiharjulla kuitenkin asettaa haasteen: pitkä nousu ylös Kärpäsenmäkeä on hien pintaan nostattava ponnistus.

Kontisen arkiliikunta on helpottunut suunnattomasti sen jälkeen, kun kaupunkipyörät saapuivat Lahteen.

– Mankeli oli minulle rakkautta ensi polkaisulla. Ihan hymyilytti polkea ylämäkeen, Kontinen kertaa ensimmäistä Mankeli-kokemustaan testikauden aikana syksyllä 2021.

– Kaupunkipyörien tulo Lahteen on ollut äärimmäisen hieno asia, josta pyörien sähköavusteisuus tekee vielä hienomman. Sähköpyörä keventää Lahden lukemattomat ylämäet, ja hikiliikunta jää pois. Mankelit tekevät Lahdesta aidon kaupungin.

Mankeli on matalan kynnyksen liikuntaa

Kontinen lunasti itselleen koko seitsemän kuukauden kauden heti, kun kaupunkipyörien ensimmäinen varsinainen kausi alkoi huhtikuussa. Hän haluaa kannustaa muitakin mankeloimaan.

– Mankeli on monella tapaa matalan kynnyksen liikkumismuoto, hän painottaa.

– Kun pyöräily kevenee sähköavusteisuuden ansiosta, pyörän käyttö onnistuu ilman urheilutamineita. Bussiin verrattuna kaupunkipyörä on aikatauluvapaa julkisen liikenteen muoto. Kaupunkipyörän etu on myös se, ettei tarvitse olla huolissaan pyörän varastamisesta ja kuljettaa mukanaan lukkoja.

Kontisen mukaan sähkömankelin käyttö on näppärää ja edullista.
– Mankeli-sovellus toimii hyvin, ja erityisesti pyöräasemien täyttötilanteen reaaliaikainen seuranta on käyttäjälle tärkeä ominaisuus. Palvelun edullinen hinta motivoi käyttämään Mankeleita.

Kehitettävää kaupunkipyöräjärjestelmässä olisi hänen mielestään asemien määrässä ja sijainnissa.
– Mankelit palvelisivat kaupunkilaisia vielä paremmin, jos asemia olisi enemmän ja asuinalueiden keskellä sekä tyhjiä asemia täytettäisiin päivälläkin.

– Päivälipun ansiosta Mankeli tekee Lahdesta paremman kaupungin myös täällä vieraileville. Mankelilla kulkee kevyesti vaikkapa Urheilukeskukseen, Lahden satamaan tai virkistymään kulttuuri- ja luontokohteisiin, Kontinen visioi.

Työ, vapaa-aika ja perhe kestävällä uralla

Kontinen elää kiireisiä ruuhkavuosia, joita täyttävät 2- ja 4-vuotiaat lapset sekä työ projektipäällikkönä tuuli- ja aurinkovoimahankkeiden parissa Vantaan Tikkurilassa.

– Nykyisessä työssäni pääsen edistämään kestävää kehitystä uusiutuvan energian kautta ja siten toteuttamaan opiskeluaikojeni unelmaa, sanoo Kontinen, joka on koulutukseltaan ympäristötekniikan diplomi-insinööri.

– Pyöräily puolestaan puhtaana liikkumismuotona antaa minulle mahdollisuuden edistää kestävää elämäntapaa arjessa ja vapaa-ajalla. Kaupunkipyöräjärjestelmä tuo siihen lisää vaihtoehtoja.

Kaupunkipyörät ovat osa Lahden kestävän kaupunkiliikenteen kehittämistä. Niiden ansiosta lahtelaisten on helppo suosia ja yhdistellä vähäpäästöisiä liikennemuotoja. Tavoitteena on, että yli puolet lahtelaisten tekemistä matkoista kuljetaan kestävästi vuoteen 2030 mennessä.

Mankelin käyttö myös auttaa Kontista kasvattamaan lapsiaan kestävään arkiliikkumiseen esimerkin kautta.

– Kun vielä saisi kuljetettua lapset pyörän kyydissä matkustajasataman leikkipuistoon, eläisin unelmamaailmassa!

Suomalaisten hiilijalanjälkeen vaikuttavat eniten liikkumisen päästöt. Lahti tavoittelee hiilineutraaliutta jo vuonna 2025. Kestävän liikkumisen edistäminen on yksi askel kohti tavoitetta.

Pyöräily ja kaupunkipyörät

Aihealueet