– Täällä on hyviä vinkkejä, miten pienentää hiilijalanjälkeä ruokavalion, liikkumisen ja muiden elintapojen avulla. Vinkkejä voisi ihan mahdollisesti ruveta itse testailemaan, sanoo Lahden Ahtialan peruskoulun 8g-luokan oppilas Joel Penttinen.
8g pelaa maantiedon tunnilla ilmastopalapeliä, joka havainnollisesti kertoo pelaajille erilaisten, arkistenkin elämäntapavalintojen vaikutuksen ilmastopäästöihin. Pelilautaan merkitään pelaajien – tai keskivertosuomalaisen – arvioidut päästöt ja päästötavoite. Väliin jäävä aukko täytetään korteilla, joista kukin vastaa jotain päästöjä vähentävää valintaa. Kortin koko vastaa päästövähennyksen suuruutta.
– Tiesin kyllä kaikista näistä, mutta ymmärrän nyt kuinka paljon merkitystä pienimmilläkin jutuilla voi olla, Inka Welling kertoo.
– Peli visualisoi mitä kaikkea voi tehdä hidastaakseen ilmastonmuutosta, Elias Sondermann sanoo, ja Kerttu Kontio lisää: – Peli esittelee mitä voisi tehdä paremmin ja laajemmin.
– Jokainen voi tehdä jotain. Jotain pientäkin, Sumaia Tepsurkayeva on oivaltanut.
Ilmastopalapeli on keskeinen osa Lahden JunnuYliopiston Lahden koulujen 8.-luokkalaisille toteuttamaa opintokokonaisuutta.
Nuorten tiedekasvatusta JunnuYliopistossa
Lahden JunnuYliopisto on Lahden kaupungin, Helsingin yliopiston, LAB-ammattikorkeakoulun sekä LUT-yliopiston yhdessä toteuttama tiedekasvatuspolku, jossa lapsia ja nuoria eskarista lukioon kannustetaan tieteelliseen ajatteluun. JunnuYliopisto tuo uusia ideoita kouluarkeen osana opetussuunnitelmaa. 8. luokalla tutustutaan kestävään elämäntapaan.
– Lahden JunnuYliopisto on tuottanut kaupungin kouluille ainutlaatuisen opintokokonaisuuden täydentämään kestävän kehityksen opintoja, jotka alkavat varhaiskasvatuksessa ja jatkuvat läpi koko koulutien, kertoo Ahtialan peruskoulun maantiedon, biologian ja terveystiedon opettaja Tiina Lappalainen.
Kestävän tulevaisuuden yrityksen D-matin kehittämä ilmastopalapeli johdattaa oppilaat keskustelemaan elämäntapavalinnoistaan. Luokka voi vielä jatkaa teeman parissa tutkimalla omaa luokkatilaa ja täyttämällä LUT-yliopiston kehittämän luokkatilan hiilijalanjälkilaskurin.
Koulujen ympäristökasvatuksella on myös tärkeä rooli Lahdelle, jonka tavoite on olla hiilineutraali vuonna 2025.
– Yksin kaupunki ei tavoitetta saavuta vaan tarvitsemme asukkaat ja yritykset mukaan tekemiseen, sanoo Lahden ympäristöneuvontapäällikkö Päivi Sieppi.
Ilmaston puolesta luottavaisina tulevaisuuteen
– Nuorten mahdollisuudet vaikuttaa valintoihin ovat vielä rajalliset, mutta on tärkeää, että he omaksuvat kestävän kehityksen mukaisen asenteen ja ymmärtävät ilmastonmuutoksen tieteelliset taustat. Kerron oppilaille, että opiskelkaa, sillä se on nyt paras keinonne tehdä maailmasta parempi paikka, Tiina Lappalainen painottaa.
8g-luokan oppilaiden harteet kuitenkin jo kantavat, ja tulevaisuus pitää sisällään lupauksen.
– Luontoa kohdellaan huonosti ja sitä pitää suojella, Joel sanoo.
– Ilmaston puolesta pitää tehdä työtä, että kaikilla olisi hyvä elää, Sumaia tähdentää.
– Vaikka ei tiedäkään kaikkea mitä tulevaisuus tuo, kyllä se silti tuntuu hyvältä ja kivalta, sanoo Inka, ja Elias komppaa: – Olen toiveikas tulevaisuudesta.