Vuoden 2022 aikana Lahden kaupungin työllisyyspalvelut keräsi palautetta omavalmentajien luona käyneiltä asiakkailta. Asiakaspalautelaite oli käytössä viime vuoden maaliskuusta vuoden loppuun asti, ja kyseessä oli palautteen keräämisen pilotti. Yhteensä palautteita annettiin 266, ja vastaajista 90 % oli tyytyväisiä saamaansa palveluun.
Työllisyyspalvelujen ensisijainen tehtävä on auttaa asiakkaita löytämään työtä tai erilaisia osaamisen kehittämisen mahdollisuuksia. Tässäkin tavoitteessa on vastaajien mielestä onnistuttu, sillä 65 % oli sitä mieltä, että tapaaminen vei häntä kohti työllistymistä tai koulutusta erittäin paljon tai paljon, 30 % jonkin verran ja 12 % ei lainkaan.
Asiakaspalvelumme lähtökohta on, että pystyisimme löytämään asiakkaillemme sellaisen polun, joka motivoi ja vie eteenpäin. 88 % vastaajista koki, että tavoitteista sovittiin yhdessä hänen kanssaan, 12 % vähän tai ei lainkaan. Yhteisen polun hahmottaminen näkyi siinäkin, että noin 80 % vastasi tietävänsä, mitä heidän kanssaan oli sovittu ja mitä heidän täytyi seuraavaksi tehdä.
Myös sanallista palautetta annettiin jonkin verran, ja omavalmentajat saivat kiitosta työstään, esim.:
”Ihana vastaanotto ja mukava omavalmentaja. Lämmin henki.”
”Asioinnista oli paljon hyötyä ja tilanteeni saatiin päivitettyä.”
”Oikein mukava ja rento tapaaminen josta jää hyvä mieli.”
Pilotti oli onnistunut, ja tänä vuonna Työllisyyspalvelut laajentaa asiakaspalautteen keräämistä ottamalla käyttöön useamman asiakaspalautelaitteen. Näin palautetta voidaan kerätä samanaikaisesti sekä Palvelutorin että Aleksanterinkatu 24:n toimipisteissä. Lisäksi tavoitteena on käynnistää palautteen kerääminen puhelimella ja etäyhteydellä tapahtuvasta asioinnista. Saatua palautetta hyödynnetään palvelun kehittämisessä.