Lahteen lisää sähköbusseja kesällä 2022
Bus Travel Oy Reissu Ruoti ja Lehtimäen Liikenne Oy voittivat kesällä 2022 alkavat uusien runkolinjojen sopimukset. Reissu Ruoti tulee liikennöimään runkolinjoja 3 Ruoriniemestä Renkomäkeen, 7 Metsä-Pietilästä Karistoon ja täydentävää linjaa 13 Niemestä Nikkilään yhteensä yhdeksällä sähköbussilla. Viisi bussia ovat uusia Scanian Citywide BEV -sarjan malleja. Lahteen saapuvat Scanian uudet bussimallit ovat valmistajan tiedotteen mukaan ensimmäisiä Suomessa. Neljä muuta Reissu Ruodille ajoon tulevaa sähköbussia ovat niin sanottuja konversiobusseja, jotka muunnetaan dieselbusseista sähköbusseiksi.
Lehtimäen liikenne puolestaan liikennöi runkolinjoja 9 Metsämaalta ja Kytölästä Nastolan Uuteenkylään, 10 Hoitajankadulta Nastolan Harjuviidantielle sekä täydentävää linjaa 98 Ruuhijärveltä Nastolan keskustaan. Näitä linjoja Lehtimäen liikenne ajaa viidellä sähköbussilla sekä viidellä uusiutuvaa biodieseliä polttoaineenaan käyttävällä bussilla.
Kesällä 2022 Lahden seudun liikenteessä liikkuu tämän myötä 32 bussia sähköllä ja 37 bussia uusiutuvalla dieselillä.
Sähköbussilinjat ovat kaupungille edullisia
Sähköbussien käyttökustannukset ovat dieseliin verrattuna huomattavasti edullisemmat. Näin ollen liikennöinnin hinta sähköbussikohteissa on laskenut selvästi edellisiin sopimuksiin nähden.
Monesta muusta kaupungista poiketen Lahdessa latausinfraa ei rakenneta kaupungin toimesta, vaan liikennöitsijät rakentavat tarvittavan latausjärjestelmän omille varikoilleen. Sekä kaluston että latausjärjestelmän vaatimat huollot ovat niin ikään liikennöitsijöiden vastuulla.
Nyt liikenteessä olevat bussit ladataan lahtelaisella järjestelmällä
Koiviston Auto Oy on ottanut jo kesäkuussa ajoon 18 sähköbussia.
”Kuljettajat sekä matkustajat ovat ottaneet autot hyvin vastaan. Ajot ovat sujuneet hyvin”, summaa ensikokemuksia Koiviston Auto Oy:n liikennepäällikkö Kari Sillman.
Bussit ladataan Metsä-Pietilässä sijaitsevalla varikolla järjestelmällä, joka on lahtelaisen Kempower Oy:n toimittama. Samalla järjestelmällä voidaan toteuttaa sekä hidas että nopea lataus.
Sähköbussien latausjärjestelmä on liikennöitsijälle miljoonainvestointi ja vaatii latauslaitteiden lisäksi muutoksia varikon sähköjärjestelmään. Myös bussien lämmitys hoidetaan kylminä kausina ensisijaisesti sähköllä. Sisätilat lämmitetään ilmalämpöpumpulla latauksen yhteydessä ja vain kaikkein kovimmilla pakkasilla tarvitaan lisälämmittimeksi biodiesel-käyttöistä lämmitintä.
Uuden sukupolven sähköbussi on entistä energiatehokkaampi
Nyt ajossa olevat sähköbussit on rakennettu diesel-bussin runkoon, mutta Reissu Ruodin tavoin myös Koiviston Autolle on tulossa loppuvuodesta Lahteen uusi, uuden sukupolven VDL Citea, joka on suunniteltu alusta alkaen sähköisen voimalinjan ehdoilla ja sen mahdollisuuksia hyödyntäen. Tässä sähköbussimallissa akusto on integroitu lattiarakenteeseen, joka parantaa ajovakautta ja turvallisuutta sekä mahdollistaa suuremman matkustajakapasiteetin. Auton sivuseinät ovat komposiittia mikä parantaa äänieristystä ja energiatehokkuutta, sillä seinä on perinteistä seinää 15 % kevyempi.
Asiaan perehtymätön matkustaja ei välttämättä huomaa eroa sähköbussin ja diesel-bussin välillä. Sähköauton merkittävin ero kuuluu matkustajalle ehkä enemmänkin äänessä. Sähköbussit ovat huomattavasti diesel-autoja hiljaisempia. Turvallisuussyistä Koiviston Auton busseissa tuotetaankin pienissä nopeuksissa tarkoituksella ”avaruussukkulamaista” ääntä auton ulkopuolelle. Tarvittaessa kuljettaja voi myös soittaa kelloa havahduttaakseen vaikkapa ajoradalla olevat jalankulkijat.
Vaikka myös ulkoasu, sisätilat ja ajettavuus kehittyvät uusien bussimallien myötä, sähköbusseissa huomio on ennen kaikkea energiankulutuksessa ja päästöissä. Esimerkiksi uuden sukupolven Citean valmistuksessa kestävä kehitys on valmistajan mukaan johtavia teemoja. VDL ei ole siirtänyt tuotantoa matalapalkkaisiin maihin, vaan Citean valmistus tapahtuu Länsi-Euroopassa, jolloin paikallisella toimitusketjulla pystytään vähentämään myös kokoonpanoon liittyviä kuljetuspäästöjä.