Sähköisen liikenteen maisteriohjelma käynnistetiin LUT-yliopistossa pikavauhdilla, mikä näkyy myös tuoreen professorin Lassi Aarniovuoren työssä. Koko työyhteisö Lahdessa pitää rakentaa samalla kun ensimmäiset opiskelijat aloittivat syyskuussa.
Tiukka tahti ei haittaa, sillä sähköisen liikenteen edistäminen muuttuu päivä päivältä ajankohtaisemmaksi ilmastonmuutoksen ja kansainvälisen energiakriisin maailmassa.
– Olen vuosikausia ajatellut, että sähköiseen liikenteeseen pitäisi päästä mukaan, koska se avaa monipuolisia mahdollisuuksia myös suomalaiselle teollisuudelle. Hyvä, että nyt pääsemme aloittamaan ja luomaan ja kokeilemaan uusia opetusmenetelmiä. Tämä ohjelma on rakennettu vahvasti suomalaisen teollisuuden tarpeeseen ja siinä täkäläiset yritykset ovat tärkeitä esimerkiksi tarjotessaan opiskelijoille tutkimusaiheita ja kesätyöpaikkoja.
Sähkötekniikan diplomi-insinööriksi
Professorin ohella työhön Lahden kampukselle on palkattu ensimmäinen täysipäiväinen tutkijatohtori. Osin lyhyen hakuajan vuoksi sähköisen liikenteen ohjelmassa aloittaa noin kymmenen opiskelijaa. Ensi vuonna toivotaan aloittavan jo 25 opiskelijaa, ja viiden vuoden kuluttua Lahdessa pitäisi toimia kunnollinen tutkimusyksikkö.
Taustat ovat kunnossa, sillä tukea tulee Lahden seudun lisäksi Lappeenrannasta, jonne opiskelijat ensimmäisenä vuonna kuljetetaan laboratoriojaksoille.
– LUTissa on ollut sähkökoneosaamista jo 50 vuotta Lappeenrannassa, jonka tutkimusryhmä on etenkin alkuvaiheessa tärkeä. Kun ohjelma on vakiintunut ja meillä on enemmän opiskelijoita, saamme tänne myös enemmän työntekijöitä ja laitteistoa.
Sähkötekniikka alana ei ole vuosiin kuulunut nuorten hakijoiden suosikkeihin, mihin Aarniovuori haluaa muutoksen.
– Kaikki varmasti näkevät sähköistyvän maailman. Vaikka koulutuksen painopiste on sähköinen liikenne, se sisältää kaikki uudet sähköntuotantomenetelmät ja älykkäät sähköverkot. Siksi se sopii hyvin jatkokoulutukseksi vaikkapa insinööritaustaiselle ihmiselle, joka haluaa valmistua sähkötekniikan diplomi-insinööriksi.
Kansainvälisiä opiskelijoita mukaan
Kansainvälisen maisteriohjelman kieli on englanti, mille professori näkee selkeät syyt. Mukaan saadaan kansainvälisiä opiskelijoita, ja samalla suomalaisten kielitaito kohenee.
Aarniovuorella on vankka tausta englanninkielisestä maailmasta, sillä hän on ollut töissä Aston Universityssä, missä tutkimushankkeen yritysosapuoli oli Jaguar Land Rower. Hän myös suorittanut Britanniassa englantilaisen opettajatutkinnon.
– Toivon suomalaisten näkevän kielen voimavarana. Kansainvälisissä yrityksissä englanti on jo työkieli, jonka alan sanaston tässä oppii samalla.
Electric Transportation Systems – Sähköisen liikenteen maisteriohjelman seuraava haku on 1.12.2022–18.1.2023
Teksti Ina Ruokolainen
Kuva Lassi Häkkinen
Artikkeli on julkaistu Kaupunkilainen-lehdessä 2/22