Kaupunki sai vuonna 2024 eniten palautetta yleisten alueiden kunnossapitoon (47 %) ja joukkoliikenteeseen (30 %) liittyen. Kunnossapidon suurimmat palautemäärät kohdistuivat talvikunnossapitoon, kuten auraukseen, liukkaudentorjuntaan ja keväiseen hiekanpoistoon.
Joukkoliikenteessä palautteet ja muutosehdotukset liittyivät pääosin linjojen ajantasaisuuteen ja reittisuunnittelun toiveisiin. Palautteiden pohjalta on myös tunnistettu ongelmakohtia liikennöinnissä.
Palautteen antajalla on mahdollisuus luokitella palaute. Luokitelluista palautteista viime vuonna moitteita oli 44 prosenttia, toimenpide-ehdotuksia 31 prosenttia, kysymyksiä 13 prosenttia, kommentteja 6 prosenttia ja kiitoksia 3 prosenttia.
Keskimäärin palautteisiin on vastattu yhden vuorokauden aikana.
Miten annettu palaute vaikuttaa?
Asiointi.fi Palaute -palautejärjestelmä on yksi kaupungin keskeisiä asiakaspalvelukanavia. Jokaiseen annettuun palautteeseen vastaa aina kaupungin asiantuntija. Kunnossapitoon liittyviin palautteisiin vastaa myös kaupungin kilpailuttamat kunnossapitourakoitsijat.
– Palautejärjestelmän kautta tulleet alueen kunnossapitoon liittyvät palautteet siirretään suoraan urakoitsijan työlistalle. Toimenpiteet suoritetaan kaupungin kanssa sovitun priorisoinnin mukaisessa järjestyksessä, keskustan hoitoalueen urakoitsijan Destia Oy:n edustaja Harri Nieminen kertoo.
Sähköisen palautepalvelun kautta kuntalainen voi antaa palautetta ja esittää kysymyksiä. Palautejärjestelmä on vakiinnuttanut asemansa kaupungin palautekanavana. Palautejärjestelmä on kuntalaiselle hyvä kanava vaikuttaa palvelujen kehittämiseen.
Palvelu löytyy Lahden kaupungin verkkosivuilta. Tarvittaessa Lahti-Piste auttaa palautteen antamisessa.
Anna palautetta-
Anna-Leena Rouhiainen
Tonttipäällikkö
-
Jenni Hannula
Asiakaspalvelupäällikkö