Koulupolku Möysästä Tiirismaalle ja Karistosta Lahden yhteiskouluun
Nykyisen käytännön mukaan Möysän peruskoulusta siirrytään Lahden yhteiskouluun vuosiluokille 6–9. Möysän koulun oppilasmäärä on kuitenkin selkeästi laskusuunnassa, joten myös kuudesluokkalaisille on nyt tilaa. Jatkossa Möysän koulusta siirryttäisiin yläluokille 7– 9 Tiirismaan peruskouluun. Muutos mahdollistaa Möysän koululaisille eheän koulupolun ja helpottaa myös Kivimaan koulun oppilasmääräpainetta.
Kariston peruskoulun oppilaiden koulupolku on tähän asti jatkunut yläkouluun Tiirismaalle. Karistosta myös haetaan paljon painotettuihin opintoihin kaupungin muissa kouluissa. Jatkossa Karistosta siirryttäisiin Lahden yhteiskouluun 6. vuosiluokalle ja yläluokille. Kariston peruskoulusta muotoutuisi vuosiluokkien 1–5 peruskoulu. Tällä ratkaisulla vältetään koulun lisärakentaminen ja voidaan mahdollisesti lähitulevaisuudessa luopua vuokratilasta. Suunnitelman mukaan Kariston nykyiset kuudesluokkalaiset siirtyisivät vielä ensi syksynä 2025 Tiirismaan kouluun seiskaluokalle.
Mikäli esitetty muutosehdotus hyväksytään, vältetään 3,8 M €:n lisärakentaminen sekä vuokratilan kustannusvaikutus 258 000 €/v. Kuudensien luokkien ikäluokan koko on molemmilla alueilla 70–80 oppilasta.
Nastolan alueesta yksi oppilaaksiottoalue
Lautakunnalle esitetään myös, että Rakokiven, Kirkonkylän ja Kartanon alakoulujen tähän asti erilliset oppilaaksiottoalueet yhdistetään. Tämä on tarkoituksenmukaista sekä oppilaan että opetuksen järjestäjän näkökulmasta. Oppilaan koulupaikka voitaisiin osoittaa lähempää kotia ja kouluihin voitaisiin muodostaa toimivia opetusryhmiä. Tätä puoltaa Nastolan alueen oppilasmäärän raju laskusuunta. Kukkasen koulu on koko Nastolan alueen kokoava yläkoulu.
Oppilaaksiottoalueiden muutosten valmistelu
Muutosesitykset ovat osa jatkuvaa palveluverkkotarkastelua. Niillä osaltaan ratkaistaan kaupungin taloushaasteita. Muutokset toimeenpantaisiin elokuusta 2025 alkaen.
Asia on esitelty sivistyslautakunnalle toukokuussa 2024, minkä jälkeen valmistelua on jatkettu ja järjestetty henkilöstön info- ja keskustelutilaisuuksia. Esitykset ovat olleet myös lausuntokierroksella ja niistä on tehty vaikutusten ennakkoarviointia.
Muutosten organisaatio- ja ympäristövaikutukset ovat vähäiset. Mahdolliset henkilöstösiirrot toteutetaan henkilöstöä kuullen. Talousvaikutukset ovat mittavat.
Lausunnoissa Nastolan alueen oppilaaksiottorajan poistamista pidettiin pääosin hyvänä ratkaisuna, kunhan sitä hyödynnetään oppilaiden parhaaksi. Joitakin vastaajia huoletti ylipäätään alueen palveluverkon kutistuminen ja toivottiin vielä laajemmin itäisen oppilaaksiottoalueen tarkastelua.
Kuudesluokkalaisten jääminen Möysän kouluun nähtiin hyvänä ratkaisuna muun muassa eheän koulupolun ja turvallisen oppimisympäristön kannalta. Koulupolun jatkumista Tiirismaan kouluun puollettiin, esimerkiksi lapsen tuen asioissa kouluilla on yhteinen oppilashuoltohenkilöstö. Jatkumon koettiin myös vahvistavan alueellista yhteistyötä ja tiivistävän keskustan alueen palvelukokonaisuutta. Huolta aiheutti Tiirismaan koulun tilojen riittävyys. Esitystä vastustavat ovat huolissaan lähinnä sisarusperusteen pitävyydestä Lahden yhteiskoulussa.
Kariston koulupolun jatkuminen viidennen luokan jälkeen koko ikäluokalla Lahden yhteiskouluun nähtiin hyvänä ratkaisuna eheän koulupolun ja kaverisuhteiden jatkumisen kannalta. Huolenaiheina nousi Kariston koulun tilojen ja julkisen liikenteen riittävyys tulevaisuudessa, oppilasmäärän putoaminen, mahdolliset resurssi- ja henkilöstövaikutukset sekä huoli oppilaiden oppimisen tuesta Lahden yhteiskoulussa.
Sivistyslautakunta käsittelee esityksiä kokouksessaan 8. lokakuuta.
Lisätiedot
Lahden kaupunki, sivistyspalvelut
opetus- ja kasvatusjohtaja Virve Jämsén, 044 716 1328
palvelupäällikkö, perusopetuksen oppimisympäristöt, Matti Saarela, 044 416 3336