Erilaisuuden ymmärtäminen vähentää ennakkoluuloja
Lahden yläkoulujen syyskauden skididialogeihin on osallistunut 63 nuorta ja 20 aikuista keskustelemaan tasa-arvosta ja yhdenvertaisuudesta. Keskusteluissa nousi vahvasti esiin nuorten toive turvallisesta kouluilmapiiristä, jossa ketään ei syrjitä ja jokainen voi olla oma itsensä. Alueelliset skididialogit toteutettiin nyt viidettä kertaa.
Nuorten mielestä koulun aikuisten rooli yhdenvertaisuuden toteutumisessa on keskeinen. He peräänkuuluttavat opettajilta asenteiden ja toimintatapojen arviointia sekä rohkeutta puuttua kiusaamiseen ja syrjintään herkästi ja yhdenvertaisesti. Erityisesti sukupuolen moninaisuuden ja seksuaalivähemmistöjen oikeuksien huomioiminen koettiin koulussa puutteelliseksi ja myös homofobia sekä sukupuoleen liittyvät stereotypiat aiheuttavat haasteita.
Rasismista keskusteltaessa nuoret ehdottivat kulttuurien tuntemuksen lisäämistä, kuten kielikaveritoimintaa sekä toivoivat rasisminvastaista kasvatusta jo alakoulusta lähtien.
Yhdenvertaisuutta edistävinä toimina nuoret ehdottivat erilaista pienryhmätoimintaa. Ryhmissä ei saisi olla mahdollisuutta käpertyä kuppikuntiin, vaan opettajan tulisi mahdollistaa ryhmätöitä ja muita yhteistoiminnallisia aktiviteetteja eri taustoista tulevien oppilaiden välillä. Sukupuolineutraalit liikuntatunnit ja ei-kilpailulliset liikuntamahdollisuudet saivat myös kannatusta. He toivovat opettajille lisää koulutusta moninaisuuden ja kulttuurisen sensitiivisyyden kehittämiseksi, jotta kouluissa voitaisiin rakentaa aidosti turvallinen ja tasa-arvoinen ympäristö.
”Aikuinen voisi olla kiinnostunut nuoresta”
”Oli hyvä, kun tällaisista asioista juteltiin. Opettajilla ei saisi olla suosikkioppilaita ja kaikille tulisi antaa yhdenvertaisia mahdollisuuksia. Aikuinen voisi olla kiinnostunut nuoresta eikä tehdä oletuksia,” nuoret summasivat keskustelun annin.
” Vähemmistöistä ja heidän oikeuksistaan puhutaan liian vähän kouluissa.”
”Että kouluissa puututaan tosissaan kiusaamiseen ja syrjintään ”
”Mitä enemmän sä tunnet eri uskonnoista, taustoista, seksuaalisista taustoista tulevia, niin sitä tavallisempaa se sulle on.”
” Sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöjä ei voida tunnistaa automaattisesti luokasta. On hyvä, että tuodaan heidän elämäänsä kuuluvia sanoja perusopetukseen.””
Myös vuoden 2023 kouluterveyskyselyn tulokset heijastavat monia nuorten keskusteluissa esille nousseita huolenaiheita: 8.–9.-luokkalaisista
- 35,8 % kokee, että opettajat eivät kohtele oppilaita oikeudenmukaisesti (2021: 23 %).
- 42,3 % kokee saavansa opettajilta välittävää ja oikeudenmukaista kohtelua (2021: 55,1 %).
- 45,1 % kokee, että opettajat eivät ole kiinnostuneita oppilaiden kuulumisista (2021: 32,7 %).
- 49,1 % arvioi, että oppimisyhteisön ilmapiiri on hyvä (2021: 64,4 %).
”Kaiken lähtökohtana on huomioida toinen ja tulla huomatuksi”
Lapsen oikeuksien viikon tiistaina 19.11.2024 kaupungintalolla kokoontui 15 yläkoululaista ja 17 lasten ja nuorten kanssa työskentelevää aikuista keskustelemaan lapsen oikeudesta oppimiseen turvallisessa oppimisympäristössä.
Myös tässä skididialogissa nuoret toivat esiin kouluarjessa läsnä olevien aikuisten keskeistä roolia turvallisuuden tunteen luomisessa: kohtaaminen, tunne- ja vuorovaikutustaitojen harjoittelu sekä kiusaamiseen puuttuminen ja yhteisten pelisääntöjen noudattaminen. Yhteisenä huolenaiheena nousi sosiaalinen media sekä sen rooli erilaisissa kiusaamistilanteissa niin oppituntien aikana kuin välitunneillakin.
Osallistujat toivoivat, että ennakkoluulojen sijaan voimme tutustua toisiimme paremmin, virheille tai kömmähdyksille nauramisen sijaan voi ojentaa auttavan käden, toimitaan esimerkkinä, puhutaan kiusaamisesta, vaihdetaan kuulumisia.
Skididialogissa tavoitteena on lisätä yhteistä ymmärrystä
Skididialogissa tavoitteena on kuulla erilaisia ajatuksia ja kokemuksia käsiteltävästä aiheesta ja sitä kautta lisätä yhteistä ymmärrystä. On tärkeää keskustella ja antaa tilaa monenlaisille mielipiteille. Skididialogi kokoaa lapset, nuoret ja heidän parissaan toimivat ja asioista päättävät tai teemasta kiinnostuneet aikuiset tasavertaisina rakentamaan yhteistä ymmärrystä dialogin äärellä. Skididialogi on Lahdessa kehitetty, Erätauko-keskusteluun pohjautuva, lapsille ja nuorille suunnattu rakentavan keskustelun malli.
Lahden perusopetuksessa on käynnistymässä tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmien päivitysprosessi, ja lasten ja nuorten näkökulma on tärkeä ja oleellinen osa tätä työtä. Päivitystyön lisäksi dialogien tulokset käydään läpi koulujen kanssa ja niiden pohjalta aletaan työstää konkreettisia toimia asioiden edistämiseksi.
Lisätiedot
Lahden kaupunki, Sivistyksen palvelualue,
Reetta Möller, aluekoordinaattori, 044 482 6836
Petra Larvus, opetuksen suunnittelija, Perusopetuspalvelut, 044 482 0790