Hyppää sisältöön

Tekoäly valjastettu palautteiden käsittelyyn

Lahden palautejärjestelmässä on otettu käyttöön tekoäly palvelun sujuvoittamiseksi, mutta myös helpottamaan vastaajien työtä.

Tekoälyn avulla palautteen antajalle voidaan näyttää samankaltaisia palautteita ja kysymyksiä tai avainsanoihin liittyvää lisätietoa jo palautetta kirjoitettaessa. Tällöin voi saada vastauksen kysymykseensä välittömästi, eikä samaa palautetta tarvitse jättää uudelleen. Tekoälyä käytetään myös palautteiden sisällön tulkintaan esim. arkaluontoisen tai tietyn teeman mukaisen sisällön havaitsemiseen. Toiminnot ovat käytössä tällä hetkellä käytössä osassa palauteaiheita, mutta toimintaa laajennetaan jatkossa.

Viime vuonna palautteita yli 14 000

ePalaute on kaupungin sähköinen palautekanava, jonka kautta kuntalainen voi antaa palautetta ja esittää kysymyksiä. ePalaute -järjestelmä on vakiinnuttanut asemansa kaupungin palautekanavana. Viime vuonna annettiin yli 14 000 palautetta, ja palautemäärät ovat kasvaneet vuosi vuodelta. Valtaosa palautteista, yli 80 %, kohdentui kaupunkiympäristön palvelualueelle, ja niistä noin 60 % kunnossapitoon. Myös joukkoliikenne sai runsaasti palautteita. Suurin palautemäärä saatiin talvella lumisateiden aikaan, yli 1000 palautetta kuukaudessa.

Palautteet käsittelee ja niihin vastaa aina oikea henkilö. Tekoälyn avulla pyritään tehostamaan käsittelyä ja tarjoamaan vastaus tai lisätieto jo palautetta annettaessa. ePalaute on kuntalaiselle hyvä kanava vaikuttaa palvelujen kehittämiseen.

ePalaute löytyy Lahden kaupungin verkkosivuilta www.lahti.fi. Tarvittaessa Lahti-Piste auttaa palautteen antamisessa.

 

 

 

Lisätietoa