Koripalloseura Lahti Basketball päätti jo muutama vuosi sitten, ettei pelaajien kanssa tehdä autosopimuksia. Tilalle on tullut polkupyörä, joka on myös päävalmentaja Pieti Poikolan kulkuväline.
– On pitänyt rikkoa ajatus siitä, että auto on merkki statuksesta. Myös ulkomaisille pelaajille tarjotaan polkupyörää, mikä vaatii heiltä asennetta talvikaudella, ulkomailla itsekin valmentanut Poikola sanoo.
Poikola uskoo, että seurojen ja urheilijoiden valinnoilla on vaikutusta.
– Urheilijat ovat suuria mielipidevaikuttajia, esimerkki tärkeä miljoonille ihmiselle ympäri maailmaa. Osana ammattilaisuutta haluan kannustaa vastuullisuuteen. Kun valinnat ovat tietoisia, kestämättömät valinnat jäävät pois, Poikola sanoo.
Yksi seuran uusista rutiineista on kokoukset luonnossa. Hallin takaa lähtee laaja Salpausselän ulkoiluverkosto, joten valinta ei vaadi matkustamista.
Kasvisruokaa huippu-urheilijoille
Jalkapalloseura FC Lahti on viime kuukausina edistänyt keskustelua ruokavalion ja ilmastopäästöjen suhteesta. Seuran somekanavissa on jaettu pelaajien kasvisruokareseptejä.
Ympäristöpääkaupunkivuoden kanssa yhteistyössä tehdyllä videolla fysiikkavalmentaja Mika Heino ja toppari Timi Lahti pohtivat kasvisruoan hyötyjä harjoittelulle ja ilmastolle.
– Yhä enemmän on saatu tietoa siitä, että myös huippu-urheilijat voivat hyötyä kasvisruoan syönnistä ja lihansyönnin vähentämisestä. Pelaajien keskuudessa kasvisruoan syönti on lisääntynyt, joten tämä oli meille luonnollinen tapa lähteä vähentämään ilmastopäästöjä, FC Lahden toimitusjohtaja Juho-Matti Heikari kertoo.
Matkustamisen päästöt viidesosaan
Pelicans lähti kohti hiilineutraalia jääkiekkoa jo 2019, jolloin LUT-yliopisto tutki sen ilmastokuorman ja ehdotti muutoksia. Parissa vuodessa seuran matkustamisen päästöt ovat pudonneet viidesosaan aiemmasta.
– Olemme kokonaan lopettaneet lentämisen ja vaihtaneet autokannan vähäpäästöisiin. Joukkueen bussi käyttää uusiutuvaa dieseliä, minkä lisäksi meillä on hybridi- ja sähköautoja, kehitysjohtaja Jesse Pyykkö kertoo.
Isku Areenan pihalle on rakennettu kuusi sähköautojen latauspistettä, saman verran tulee lisää ensi vuonna. Moni pelaaja kulkee jalan, pyörällä tai sähköpotkulaudalla, mutta täysin autoista ei voi jääkiekossa luopua raskaiden varusteiden vuoksi.
– Emme saa liikkumisen päästöjä nollaan, mutta tarkoitus on kompensoida päästöt, kun se rahallisesti on taas mahdollista, Pyykkö sanoo.
Areenalle on ehditty rakentaa osittain uusi jätteenlajittelu, mutta pisteet hallin sisällä vielä odottavat sitä, että otteluihin voidaan taas ottaa yleisöä.
Teksti: Ina Ruokolainen
Artikkeli luettavissa kokonaan Kaupunkilainen-lehdessä 3/21.
Lue uusin Kaupunkilainen verkossa