Hyppää sisältöön

Valtion rahoitusta Rakokiventien parantamiseen

Alueelle rakennetaan turvallisempaa ja sujuvampaa liikkumista jalankulkijoille ja pyöräilijöille. Myös suojateitä kohennetaan ja valaistus uusitaan.

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom on myöntänyt vuoden 2024 avustushaussa 350 000 euron rahoituksen Rakokiventien perusparannukselle. Avustuksia myönnettiin yhteensä 5,2 miljoonaa euroa 31 kävely- ja pyöräliikenteen kehittämishankkeelle ympäri Suomen. Avustukset ovat osa valtakunnallista kävelyn ja pyöräilyn investointiohjelmaa, joka tukee turvallisemman ja houkuttelevamman liikenneinfrastruktuurin luomista.

Lahden kaupunki haki avustusta Rakokiventien perusparantamiselle Elementintien ja Toripolun välillä Nastolassa. Rakokiventien liikennejärjestelyjen uusiminen tekee liikkumisesta aiempaa turvallisempaa ja sujuvampaa erityisesti jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden näkökulmasta ja tukee alueen keskuksen kehitystä.

Toteutettavilla ratkaisuilla pyritään myös rauhoittamaan ajoneuvoliikennettä. Liikenneyhteyksien ohella rakennetaan katutilan viherympäristöä uudistamalla kasvillisuutta ja uusitaan valaistus koko hankkeen osuudelta.

Suunnitteluvaiheessa tarkasteltiin nykyisen liikkumisympäristön mahdollisuudet ja reunaehdot sekä sovitettiin yhteen eri kulkutapojen tarpeet.

Suunnitteluinsinööri Jarkko Väyrynen.

Rakokiventien parannushankkeessa ajorataa kavennetaan ja katualueen pohjoisreunalle toteutetaan toisistaan erotellut pyörätie ja jalkakäytävä. Katualueen eteläreunan yhdistetty jalkakäytävä ja pyörätie levennetään Vasaratien ja Toripolun välillä. Samalla levennetään mahdollisuuksien mukaan ajoradan sekä kävelyn ja pyöräilyn välistä erotuskaistaa. Nykyinen väylä muutetaan jalkakäytäväksi Vasaratieltä Elementintielle ja edelleen Hamarraitille asti.

Muurarintien ja Mestarintien välillä ajorataa korotetaan. Korotetun osuuden molemmissa päissä säilyvät suojatiet. Itäiselle suojatielle tulee erillinen pyöräilijöiden ylityspaikka. Muut suojatiet sijaitsevat Nastopolin kohdalla, jossa suojatie on varustettu keskisaarekkeella, sekä Timpurintien liittymässä. Suojateitä kohennetaan liikenneturvallisuuden parantamiseksi.

Nyt kun taloustilanteen johdosta hankkeiden toteuttamista joudutaan miettimään tarkkaan, myönteinen avustuspäätös ilahduttaa. Erityisen iloinen olen siitä, että tämän vuoden haussa meillä oli hyvä kohde Nastolasta.

Liikenneinsinööri Jaana Martikainen

Vuoden 2024 valtionavustushaku keräsi yhteensä 92 hakemusta, joiden yhteenlaskettu tavoite oli 12 miljoonaa euroa. Tänä vuonna yksittäisen hankkeen suurin mahdollinen avustussumma oli 350 000 euroa. Aiempina vuosina Lahden kaupunki on saanut kyseistä investointiohjelman valtionavustusta Ahtialantien jalkakäytävän ja pyörätien rakentamiseen, Mytäjäisten alikulun uusimiseen, Radiomäenkadun jalkakäytävän rakentamiseen, Orimattilankadun jalankulun ja pyöräilyn järjestelyihin, pyöräilyn viitoitukseen sekä Ranta-Kartanon puistoväylän 1. vaiheen rakentamiseen.

Traficomin tiedote aiheesta