Olen tehnyt tätä työtä 17 vuotta, enkä vaihtaisi toiseen. Lähdin aikoinaan opiskelemaan alaa Savonlinnan opettajankoulutuslaitokseen, Joensuun yliopistoon. Silloin tavoitteena oli jatkaa opintoja luokanopettajaksi, mutta varhaiskasvatus on vienyt voiton ja tällä tiellä olen edelleen.
Työhöni Rakokiven päiväkodilla, monitoimitalo Loistossa, kuuluu vastata ryhmän pedagogiikasta. Pidän huolta, että varhaiskasvatussuunnitelman sisällöt toteutuvat. Siihen kuuluu kasvuun, kehitykseen ja oppimiseen liittyviä asioita, sekä omatoimisuus-, tunne- ja vuorovaikutustaitoja. Lisäksi opitaan esimerkiksi ilmaisua, musiikkia, kädentaitojen eri tekniikoita, kuten maalaamista ja ompelua. Liikuntaa, motorisia taitoja, äidinkieltä ja matematiikkaa unohtamatta. Tärkein menetelmä oppimiselle on leikki. Tavoitteena on antaa lapsille parhaat eväät elämään sekä herätellä oppimisen intoa ja iloa.
“Ensimmäisiä taitoja, mitä päiväkodissa harjoitellaan, on kuinka olla hyvä kaveri.”
Monitoimitalossa koko oppimistaipaleen alku on samassa paikassa yksivuotiaasta kuudenteen luokkaan asti. Päiväkodissa on kymmenen ryhmää aina alle kolmevuotiaiden ryhmistä esiopetusikäisiin. Esiopetuksessa tehdään säännöllisesti yhteistyötä ekaluokan kanssa. Eskarilaiset ovat tarkkana ja korjaavat, jos puhuu päiväkodista. Lapsille se on tärkeää.
Ensimmäisiä taitoja, mitä päiväkodissa harjoitellaan, on kuinka olla hyvä kaveri. Muiden huomioon ottaminen ja itsestä ja kavereista huolehtiminen, niihin oikeastaan sisältyy kaikki. Esimerkiksi kaverikartan avulla lapset valitsevat leikkeihin muitakin, kuin tuttuja kavereita. Itsehillintää harjoittelemalla varmistetaan, että kaikilla on mukavaa. Aikuisen rooli on kannustaa.
“Säännöt ovat positiivisessa muodossa. jotta niitä on mukava noudattaa. Juoksukiellon sijaan meillä kävellään sisällä.”
Päivän haasteet ratkeavat positiivisella ennakoimisella ja innostamalla lapset yhteiseen asiaan. Tavoitteeseen päästään positiivisuushaasteella. Jos esimerkiksi siirtyminen jonossa ruokalaan onnistuu hyvin, olemme sopineet, että siitä saa hymynaaman. Kun on tarpeeksi hymynaamoja, on yhdessä sovitun palkinnon aika. Positiivisesti kannustamalla ja sopimalla lasten kanssa saa kaikki tsemppaamaan ja tilanteet sujumaan.
Vaikka minä olen ryhmämme pedagoginen vastuuhenkilö, yhdessä me täällä luomme toimivaa ja hyvää arkea lasten ja aikuisten kanssa. Meillä on yhteiset säännöt sille, että täällä on kiva olla joka päivä. Säännöt ovat positiivisessa muodossa. jotta niitä on mukava noudattaa. Juoksukiellon sijaan meillä kävellään sisällä.
“Päiväkodin säännöt on laadittu skididialogia käyttäen, keskustellen yhdessä lasten kanssa. Se on kyllä hyvä systeemi.”
Päiväkodistamme minä ja muutama muu varhaiskasvatuksen opettaja olimme viime vuonna mukana työstämässä skididialogia varhaiskasvatusikäisten käyttöön. Samalla kouluttauduin Erätauko-menetelmään. Päiväkodin säännöt on laadittu skididialogia käyttäen, keskustellen yhdessä lasten kanssa. Se on kyllä hyvä systeemi. Hienoa, että se on täällä käytössä.
Tässä työssä parasta mielestäni on se, että jokainen vuosi on erilainen. Ei ole yhtä oikeaa tapaa toteuttaa opetussuunnitelmaa, vaan meillä on monenlaisia näkemyksiä ja tapoja päästä laadukkaaseen lopputulokseen lasten kannalta. Aina oppii uutta ja kehittyy omassa työssään. Lapset ovat opettaneet pitämään omatkin ajatukset maanläheisenä. Pysytään ihan oikeissa asioissa ja tunteita näytetään avoimesti. Se on sellaista pyyteetöntä välittämistä. Ne ovat parhaita asioita, mitä lapsilta saa.
Onnistumisen tunteita tulee, kun voittaa lapsen luottamuksen. Jos on vaikka itkuista jäädä tänne ensimmäisinä päivinä, ja se kääntyy siihen, että päiväkotiin tullaan hyvällä mielellä. Tai kun näkee, että vähän arempi lapsi on saanut omia kavereita ja päässyt leikkiin mukaan, kun vähän auttaa. Semmoisia pieniä onnistumisen kokemuksia tulee joka päivä.
“Meillä on hyvä tiimi ja yhteishenki koko päiväkodilla. On myös tärkeää, että keskustelulle on aikaa ja mahdollisuus. Se auttaa jaksamaan.”
Mediasta voi saada kuvan, että työ varhaiskasvatuksessa on väsyttävää ja opettajia on vaikea saada, mutta ei tämä työ kamalaa ole. Päinvastoin! On toki tietyt ajat vuodesta, kun paperityöt kasaantuvat ja on kiirettä.
Tässä auttaa, kun itse rajaa työn ja vapaa-ajan käyttöä ja neuvottelee esihenkilön kanssa työajan järjestämisestä. Meillä on hyvä tiimi ja yhteishenki koko päiväkodilla. Yli ryhmärajojen saa hyvin tukea työkavereilta.
On myös tärkeää, että keskustelulle on aikaa ja mahdollisuus. Se auttaa jaksamaan. Täällä uudetkin opettajat pääsevät vaikuttamaan asioihin. Ei olla jäädytty johonkin aikakauteen, vaan koko ajan muututaan ja kehitytään lasten tarpeisiin sopivaksi. On antoisaa, kun työ vetää ja imee mukaansa.
Tutustu kaupungin muihin työntekijöihin!
Katso Lahden kaupungin avoimet työpaikat