Hyppää sisältöön

Vaikuttava Move! -polku Lahes

Hallitusohjelman tavoitteena on kääntää liikkuminen kasvuun kaikissa ikäryhmissä. Keskeisten toimenpiteiden joukossa on poikkihallinnollisen yhteistyön vahvistaminen sekä Move! -tulosten hyödyntäminen liikunnallisen elämäntavan tueksi.

Lahti on sitoutunut myös yhteiseen Liikkuva Päijät-Häme 2030-ohjelmaan, jossa päämääränä on lisätä kaikkien päijäthämäläisten fyysistä aktiivisuutta ja vähentää paikallaanoloa. Vuosien 2023–2025 painopistealueiksi on valittu lapset, nuoret ja lapsiperheet.

Vaikuttava Move! -polku hanke toteuttaa lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelman 2022-2025 tavoitetta arkiliikunnan lisäämisestä.

Tavoitteet

  1. Move! -polun rakentaminen ns. ”Lahden malli”, jolla yhtenäistetään käytänteitä Lahden kaikilla kouluilla. Tällä pyritään prosessiin, mikä takaa yhdenvertaiset mahdollisuudet lahtelaisille lapsille ja nuorille.
  2. Yhteistyön tiivistäminen eri toimijoiden kanssa (koulut, kouluterveyshuolto, liikuntapalvelut), jotta Move! -tuloksia pystytään hyödyntämään oikea-aikaisesti ja arkiliikunta lisääntyy.
  3. KouluPT toiminnan pilotoiminen ja liikuntaneuvontaan ohjautumisen parantaminen.

Toimenpiteet

  • Move!-polun Lahden mallin luominen alkaa taustaselvityksellä ja nykytilan arvioinnilla. Nykytilan arvioinnin avulla saadaan tärkeää tietoa siitä, miten liikkuvampaa koulupäivää ja Move!-mittauksia Lahden kaupungin eri kouluissa tällä hetkellä toteutetaan ja minkälaisia kehitystarpeita asiaan liittyy. Nykytilan arviointi koostuu kahdesta kyselystä sekä kouluvierailuista. Nykytilan arviointi toteutetaan syyskuu – marraskuu 2024 välisenä aikana.

    Liikkuva koulu nykytilan arviointi

    Lahdessa toteutetaan liikkuvampaa koulupäivää. Liikkuvampaa koulupäivää ohjaa perusopetuksen liikuntakasvatusohjelma, joka toimii opetussuunnitelmaa täydentävänä dokumenttina. Liikkuvamman koulupäivän toteutumista arvioidaan Liikkuvan koulun nykytilan arvioinnin avulla. Liikkuvan koulun nykytilan arviointi tekee näkyväksi koulun liikunnallisen toimintakulttuurin nykytilan ja se toimii pedagogisena työkaluna toimintaa suunniteltaessa ja kehitettäessä. Arvioinnin osa-alueita ovat toiminnan organisointi, opetus, osallistuminen ja osallisuus, välitunnit, koulumatkat ja kerhotoiminta sekä yhteistyö.

    Move!-mittausten nykytilan arviointi

    Move!-mittausten nykytilan arviointia toteutetaan kouluvierailujen ja Move!-mittausten järjestäminen kouluissa -kyselyn avulla. Opetushallitus on tuottanut ohjeita ja materiaalia Move!-mittausten järjestämisen tueksi mutta mittausten käytännön toteutuksessa on paljon koulukohtaisia ja opettajakohtaisia eroja. Eroavaisuuksia löytyy muun muassa viestintään, mittausten järjestämiseen, tulosten hyödyntämiseen, palautteen antamiseen ja yhteistyöhön kouluterveydenhuollon kanssa liittyen. Move!-mittausten nykytilan arvioinnin kautta saadaan arvokasta tietoa koulujen erilaisista käytänteistä, kehityskohteista ja hyvistä toimintamalleista. Tuloksia käytetään pohjana kerho- ja liikuntakasvatusohjelma yhdysopettajille ja kouluterveydenhoitajille suunnatuissa työpajoissa ja edelleen Move!-polun Lahden mallin rakentamisessa.

  • Koulu-pt -toiminta

    Koulu-pt -toiminta on matalan kynnyksen hyvinvointiohjausta, jota toteutetaan koulupäivän aikana. Koulu-pt ohjaa ja kannustaa nuorta omasta hyvinvoinnista huolehtimiseen ja omaehtoiseen liikkumiseen. Koulu-pt toimintaa toteutetaan sekä yksilöohjauksena että pienryhmäohjauksena. Toiminta on maksutonta ja se suunnitellaan tapauskohtaisesti oppilaan lähtötilanne, tavoitteet ja mieltymykset huomioiden. Koulu-pt -toiminta on suunnattu oppilaille, joiden hyvinvoinnin palikat, kuten liikkuminen, uni, ravitsemus tai yleinen jaksaminen kaipaavat kohennusta. Koulu-pt:lle voi ohjautua monen eri reitin kautta, kuten nuoren oman, huoltajan tai koulun aikuisen yhteydenoton kautta. Tärkeintä on nuoren oma suostumus. Koulu-pt -toimintaa toteutetaan yhteistyössä kouluterveydenhuollon kanssa.

    Pilottikouluina Kukkanen, Kärpänen ja Kivimaa

    Vaikuttava Move!-polku Lahes hankkeessa koulu-pt toimintaa pilotoidaan kolmella Lahden kaupungin koululla. Pilottikouluiksi on valittu Kukkasen yläkoulu sekä Kärpäsen ja Kivimaan yhtenäiskoulut. Kouluvalinnat on tehty tarveperusteisesti huomioiden liikkumista ja hyvinvointia koskevat tiedot sekä koulujen tuki toiminnalle. Yhtenäiskouluilla tehtävä koulu-pt toiminta tavoittaa myös alakoulun oppilaat 4. luokasta ylöspäin. Tällöin puhutaan perhe-pt-mallista, johon osallistuu aina myös huoltaja yhdessä oppilaan kanssa.

    Koulu-pt:n ajanvaraukset ovat auki Kukkasen ja Kärpäsen kouluilla, ja toiminta alkaa heti syysloman jälkeen. Kivimaalla toiminta alkaa marraskuun aikana.

    Koulu-pt:nä toimii liikunnanohjaaja Riina Toiviainen.

Lisätietoja