Huoltoliikenteen ja museon henkilökunnan pysäköinnin jäsentämiseksi rakennetaan uusi huoltoalue rakennuksen koillispäädyn tuntumaan. Huoltoalueelle sijoitetaan suihkulähteen tekninen tila, jätehuolto ja pysäköinti. Alue ympäröidään tukimuurilla.
Käytäväverkostoa parannetaan ja ne tehdään läpikulkuun houkutteleviksi ja samalla helpotetaan museon toimintaan tutustumista. Käytävälinjaukset tehdään kulttuurihistoriallisia ominaispiirteitä vahvistaen ja samalla diagonaalista läpikulkua helpottaen sekä näkymiä avaten. Käytävät päällystetään kivituhkalla tai asfaltilla, jossa on kivituhkan kaltainen sirotepinta. Rajatuille alueille käytetään sidosaineella parannettua kivituhkaa.
Aino-patsaan ympäristö kehitetään puiston käytäväjärjestelmän solmukohdaksi ja pysähdyspaikaksi. Liuskekiveys korjataan ja kalusteet uusitaan historiasta muistuttamaan.
Koska nykyinen pääkäytävä ei enää toimi alueen sisääntuloporttina on kaakkois- ja lounaiskulmaan kehitetty uudet sisääntuloaukiot, jotka johtavat kävelijää suoraan suojatieltä puiston sisään. Nykyinen pääkäytävä suljetaan autoliikenteeltä pollareilla, mutta leveys säilytetään museon kesänäyttelyitä ja tapahtumia ajatellen.
Rakennuksen länsipuolelle tehdään pieni tapahtumakenttä, joka muistuttaa vanhoista kiviportaista, jotka on siitä purettu jo 50-luvulla. Tapahtumakenttä rajataan matalalla leikatulla pensasaidalla, jonka eteen istutetaan ruusutarha ja muotoon leikattuja pensaita.