Markkinointikanavat
Printtimainonta ja paikallislehdet
Paikallislehdissä mainostaminen on perinteinen tapa saavuttaa etenkin iäkkäämpi yleisö, joka ei ole esimerkiksi sosiaalisessa mediassa. Tilattavan lehden lisäksi mainostilaa kannattaa ostaa myös ilmaisjakelulehdestä, näin tavoitat enemmän ihmisiä. Mainospaikan hinta vaihtelee satasista useampaan tuhanteen euroon riippuen mainoksen koosta ja sijainnista lehdessä. Mainoksen voi tehdä joko itse sopivalla ohjelmistolla tai tilata mainoksen valmistus lehdestä varauksen yhteydessä tai tilata mainos valmiina graafikolta tai muulta alan ammattilaiselta.
Lahdessa tilattava paikallislehti on Etelä-Suomen Sanomat ja ilmaisjakelulehtiä ovat mm. Uusi Lahti ja Omalähiö. Etelä-Suomen Sanomien kokonaislukijamäärä on yli 80 000 ja levikkialueena Lahden markkina-alue. Uusi-Lahtea jaetaan Lahdessa ja Hollolassa ja se tavoittaa lähes 50 000 lukijaa.
Kaupunkinäkyvyyttä voi lisätä myös pienillä kustannuksilla painattamalla julisteita, flyereita ja tarroja, joita voi käydä jakamassa ja kiinnittämässä niille osoitetuille paikoille. Muista käydä poistamassa julisteet tapahtuman jälkeen, jotta ilmoitustaululle saadaan tilaa uusille tapahtumille.
Radiot ja televisiomainonta
Kaupallisissa radioissa mainostaminen sopii useimmille tapahtumille, jotka haluavat tavoittaa etenkin aikuisväestöä. Suomalaiset kuuntelevat radiota keskimäärin kolme tuntia päivässä. Lahden paikallisradio Radio Voima tavoittaa viikossa noin 22 000 kuuntelijaa.
Yle Lahti on Radio Suomen paikallisradio, ja Ylen paikallistoimitukselle voi lähettää juttuvinkkejä omasta tapahtumasta.
Vuonna 2019 televisiota katsottiin keskimäärin 2 tuntia 42 minuuttia päivittäin. Ajasta ja paikasta riippumattomat tavat kuluttaa TV-sisältöä kasvattavat kokonaiskulutusta etenkin nuorten parissa. Televisiomainoksen hinta riippuu mainoksen kestosta, toistuvuudesta ja kellonajasta, milloin se esitetään. Päijät-Hämeen alueella televisioaikaa voi ostaa esimerkiksi MTV Spotin tai Nelonen Median myyntikanavista.
Ulkomainonta Lahdessa
Kaupunkinäkyvyyttä Lahden alueella voi tehostaa monella eri tavalla. Isot taulut niin sähköisessä kuin tulostemuodossakin huomataan varmasti. Lisäksi paikallisia julkisen liikenteen käyttäjiä voi tavoittaa bussipysäkeillä olevilla julisteilla sekä bussien sisällä mainostamalla. Jos tapahtuma on Lahden keskustassa, Aleksanterinkadun ilmeen voi muuttaa viireillä oman tapahtuman näköiseksi. Tutustu eri vaihtoehtoihin ja ole yhteydessä näkyvyyspaikan hallinnoijaan hintojen ja lisätietojen saamiseksi.
Tienvarsitaulut
Sisääntuloteiden varsilla sijaitsevat kaksi taulupaikkaa vuokrataan pääsääntöisesti tapahtumaviikoksi ja tapahtumaa edeltäväksi viikoksi. Paikat varataan Visit Lahden sivuilta ja taulujen valmistuksesta vastaa Laatu Invest Ky. Lisätietoja Visit Lahden sivuilla.
Aleksanterinkadun viiripaikat
Lahden pääkadun molemmin puolin lyhtypylväissä on yhteensä 88 viiripaikkaa, joihin käyttäjä voi teettää ja asennuttaa viirit haluamastaan yrityksestä. Viiripaikat varataan Lahden kaupunkiympäristön palvelualueelta hakemalla lupa alueen tilapäiseen käyttöön. Käyttölupaa haetaan sähköisesti Lahden asiointipalvelusta. Lisätietoja Lahden kaupungin sivuilla.
Nauhabanderollit
Eri puolilla kaupunkia sijaitsevia banderollipaikkoja on yhteensä 4 kappaletta, joihin voi teettää ja asennuttaa mainoksia. Banderollipaikat varataan Lahden kaupunkiympäristön palvelualueelta varaamalla alue tilapäiseen käyttöön. Käyttölupaa haetaan sähköisesti Lahden asiointipalvelusta. Banderollit voi teettää haluamassaan paikassa. Lisätietoja Lahden kaupungin sivuilla.
Seinäbanderollit
LiikkuvaMedian hallinnoimat kaksi 45 neliön seinäbanderollipaikkaa, jotka tavoittavat yksinoikeudella jopa 30 000 silmäparia vuorokaudessa. Toinen paikoista on varattu erityisesti kaupungin tapahtumille. Hintaan kuuluu mediapaikka, mainoskangas sekä kankaan asennus ja poisto. Lisätietoja LiikkuvaMedian sivuilla.
LED-näytöt
LHS-Media Oy: Neljän eri näyttötaulun ohi ajaa noin 90 000 ajoneuvoa vuorokaudessa.
PelicansMedia: Kahden näyttötaulun ohi ajaa yli 22 000 autokuntaa vuorokaudessa.
Valotaulu.fi: Renkomäen mainosnäytöt tavoittavat 25 000 mahdollista asiakasta päivittäin.
Renkoled: 2-puoleinen led-mainostaulu sijaitsee Lahden vilkkaimmalla sisääntuloväylällä Uudenmaankadun varressa Renkomäessä.
Meks: Big One -ulkonäytöt Saimaankadulla, Tähtitorninkadulla ja Kivistönmäellä.
Kaupunkinäkyvyysratkaisut
Harjula Mainos: Cityvalomainokset (15 valomainostaulua kaupungin keskustassa), kaupunkisuurtaulut katujen varsilla (lukuun ottamatta ydinkeskustaa), lähiöpysäkkien mainostaulut kaupungin lähiöalueilla ja mainospilarit.
JC Decaux: Perinteistä ja digimainontaa keskustassa ja lähiöissä, mm. diginäytöt ja bussipysäkkimainokset.
Clear Channel: Mukana mm. Kauppakeskus Trion sisällä olevat mainosnäytöt sekä kadunvarsimainontaa.
Bussimainos.com: Bussimainontaa sekä bussin sisällä (istuinselustat) että ulkona (kyljet ja perä) Lahden seudun liikenteen paikallisbusseissa.
Liikenneasemamedia: Tankkaajille suunnatut näytöt Nesteen ja Teboilin liikenneasemilla.
LiikkuvaMedia: Seinäbanderollipaikat, joista toinen on varattu erityisesti kaupungin tapahtumille. Lisäksi diginäyttöjä ja muita kaupunkinäkyvyyspaikkoja.
Sosiaalinen media
#lahti #visitlahti #lahtitapahtumat
Sosiaalisessa mediassa mainostaminen ja viestiminen tavoittaa laajan määrän yleisöä, jos kohderyhmä on valittu oikein. Käytä huomiota herättäviä kuvia, osuvia sanoja ja valitse hyvin kertovat ja kuvaavat aihetunnisteet eli hastagit. Suunnittele julkaisujen aikataulu maltillisesti, ettei niitä ole liikaa, jolloin aiheeseen kyllästyy, tai liian vähän, jolloin tietoa ei saa tarpeeksi. Yritä saada ihmiset jakamaan julkaisua, kehitä kilpailuja ja osallista!
Sosiaalisen median suosituimpia kanavia ovat Facebook, Twitter, Instagram ja Youtube.
Facebook on Suomen suosituin sosiaalisen median kanava ja sen käyttöä voidaan pitää välttämättömänä. Facebookissa omaa tapahtumaa on helppo mainostaa etenkin omalle kohderyhmälle, esimerkiksi luomalla oma tapahtumasivu. Sivun kautta pystyy jakamaan tietoa ja katsomaan, ketkä ovat kiinnostuneita tapahtumasta. Tapahtumalle voi ostaa myös maksullista mainosta tarvittaessa. Maksullinen mainonta toimii samoin kuin muukin mainonta Facebookissa. Tällöin tapahtumajulkaisu näkyy itse valitulle kohdealueelle ja ryhmälle tietyn aikaa. Mainontaan kannattaa lisätä myös kehotus julkaisun jakamiseen.
Twitter on Facebookin jälkeen merkittävin sosiaalinen media Suomessa. Se on samaan tapaan tehokas ja helppo media jakaa tietoa tapahtumasta. Erona Facebookiin on se, että Twitterissä ei voi tehdä omaa tapahtumasivua. Twitterissä teksti täytyy saada mahdutettua pienempään tilaan ja siellä voi käyttää hashtageja tehokkaammin. Hyvät hashtagit ovat sellaisia, joita oma kohderyhmä käyttää ja seuraa. Tämä takaa julkaisulle paremman näkyvyyden halutun kohderyhmän keskuudessa.
Instagramin toiminta perustuu kuvien jakamiseen. Instagramin käyttäjät seuraavat paljon organisaatioiden julkaisuja. Sen takia useat organisaatiot käyttävät sitä mielellään. Tässä alustassa voi mainostaa omaa tapahtumaa esimerkiksi jakamalla ennakkokuvia alueen rakennusvaiheesta tai aikaisemman vuoden tunnelmakuvia. Hashtagit kannattaa valita siten, että ne kertovat jotain kuvasta ja ovat sopivia organisaatiolle. Niin kuin Twitterissäkin, myös Instagramissa hashtagien kuuluisi olla myös sellaisia, joista oman kohderyhmän edustajat olisivat kiinnostuneita.
YouTubesta on viime vuosina kasvanut laajasti hyödynnetty markkinakanava. Palvelulla on kuukaudessa 1.9 miljardia aktiivista käyttäjää ja keskimääräinen mobiili-istunto YouTubessa kestää yli 40 minuuttia. YouTube-mainonnan kohdistaminen on tehokasta verrattuna tv-mainontaan. YouTubessa videosi voidaan suunnata käyttäjän kiinnostuksen kohteiden mukaan, mutta myös käyttäjän sijainnin, iän tai näiden yhdistelmien mukaan. Videomainoksia voidaan myös kohdistaa esimerkiksi YouTube-kanavan tai jopa yksittäisen videon yhteyteen.
Verkkosivut
Verkkosivut ovat yksi keskeinen osa markkinointia ja verkkoläsnäoloa. Sivujen tulee olla selkeät, informatiiviset ja ajan tasalla. Sivujen sisällöt kannattaa optimoida hakukoneystävällisiksi niin, että sivu nousee mahdollisimman ylös hakutuloksissa. Verkkosivujen tekoon löytyy useita ilmaisia alustoja, kuten WordPress ja Kotisivukone.